Trail Braking - 1
Hoe het was
Ik weet nog
dat ik voor het behalen van mijn motorrijbewijs medio 2008-2009 de
basistechnieken voor het nemen van bochten aangeleerd kreeg.
Die technieken
waren heel eenvoudig en waren er vooral op gericht om je goed voor te bereiden
op een bocht, om vervolgens met een vooral veilige bochtenlijn de bocht te
nemen.
In de praktijk kwam het erop neer dat je voor de bocht afremde en naar
de juiste versnelling schakelde. Bij het nemen van de bocht moest je de bocht
in/doorkijken zodat je met een veilige lijn de bocht door kon rijden. Daarna
was het voorzichtig gas opnemen en de bocht uit accellereren.
Zo kan ik het mij
nog herinneren….
Bergtraingen
Ook bij de
eerste bergtrainingen* werden deze basis technieken gehanteerd, maar volgde een
verdiepingsslag. De kijktechniek werd aangescherpt, de remtechniek voor de
bocht werd iets aangescherpt en de bochtenlijn werd op de apex afgestemd.
Bij elke bergtraining die ik volgde, was het uitgangspunt dat je voor de bocht klaar was; langzaam de bocht in en snel eruit.
Tijdens
mijn laatste berg- en bochten training in 2015 was de remtechniek ook niet
anders; voor de bocht voldoende afremmen. Toen was de bochtenlijn wel duidelijk
meer afgestemd op veiligheid; je plaats op de weg.
In plaats van zoveel mogelijk
ruimte nemen bij het ingaan van de bocht richting apex, was (is) het kiezen
voor een veilige lijn belangrijker.
Dit is een goede ontwikkeling; de nadruk meerleggen op je positie, omdat steeds meer ongelukken
gebeuren door verkeerd rijgedrag van het tegemoetkomend verkeer.
* In de lijst met trainingen kun je zien dat ik meerdere bergtrainingen heb deelgenomen
Slipcursus
Tijdens een
slipcursus medio 2011 leerde ik voor het eerst dat je ook in de bocht kon
remmen. Dat was een nieuwe ontwikkeling, die mede voortkwam door de ontwikkeling
van de ABS techniek.
Tijdens die training leerde ik dat je – al was het heel voorzichtig
– gewoon in de bocht kon remmen.
Die techniek was er toen vooral op gericht om
een aanrijding of val te voorkomen door iets onvoorziens in een bocht. Bij het
remmen werd vooral de voorrem gebruikt.
Energetic Drivability (ghymkana)
Ook bij de
training van Energetic Drivability (afgeleid van Motoghymkana) kregen wij
aangeleerd om bij het ingaan en tijdens de bocht, de remmen te gebruiken. De
voorrem werd gebruikt om de snelheid eruit te halen. De achterrem werd
voornamelijk gebruikt voor de stabiliteit en om op het laatste moment, de motor
a.h.w. in de (heel kleine) bocht te laten vallen.
Je kunt dus stellen dat het gebruiken van de remmen, vóór het nemen van de bocht, in de loop der jaren gewijzigd is. Inmiddels is het gebruik maken van de remmen, tijdens het nemen van de bocht, al meer ingeburgerd. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de fantastische ontwikkelingen van de ABS - Bochten techniek en diverse andere veiligheidstechniekien.
Trail Braking is?
Om jullie een voorproefje te geven over de techniek, heb ik een YouTube filmpje gekozen van Bret Tkacs. Ik bekijk zijn filmpjes met grote regelmaat omdat hij, naar mijn mening, heel goede instructie geeft. Het is een echte adventure rijder en instructeur. In het filmpje geeft hij kort aan wat Trail Braking volgens zijn visie is.
In het volgende deel zal ik meer informatie over de techniek zelf publiceren.
Reacties
Een reactie posten