Reizen | Roemenië 2023

 

Reizen 

Roemenië 2023





De reis in het kort


Nadat ik in juli 2022 een licht hartinfarct had en er in september een nieuwe hartklep was geplaatst moest ik revalideren. Tijdens dit proces was de grote vraag hoe mijn toekomst er uit zou gaan zien. De artsten waren redelijk positief, maar konden (wilden) geen enkele uitspraak doen over de mate van herstel. Dat zou de toekomst moeten uitwijzen.

Daarom ben ik destijds voortvarend met de revalidatie gestart en heb ik mijn doelen zo hoog mogelijk gesteld. Ik ben een persoon die gewend is om (hoge) doelen te stellen waar ik naar toe kan werken. Natuurlijk wilde ik zo snel mogelijk weer motor kunnen rijden, maar was het ongewis in welke vorm of mate dit weer mogelijk zou zijn.

Dus stelde ik mij tot doel om naar een motorvakantie toe te werken zodat ik weer een doel voor ogen had. Natuurlijk moest ik ook aan m'n familie denken omdat ook zij geconfronteerd waren met mijn sterfelijkheid. Daarom heb ik medio januari 2023 besloten om een groepsreis te plannen zodat ik niet meer alleen onderweg zou zijn. Daarnaast heb ik toen een Garmin inReach mini 2 satelliet communicator aangekocht zodat ik altijd in contact zou kunnen komen met een alarmcentrale en/ of contactpersonen.

Toen ik dit proces eenmaal doorlopen had, ben ik op zoek gegaan naar een reisdoel of een reis met een maximale duur van 10 - 14 dagen. Na veel websites van aanbieders bekeken te hebben, kwam ik uit op een reis naar Roemenië. 
Met het bezoeken van dat land kon ik namelijk twee items van m'n bucket-list afstrepen, namelijk: het rijden van de Transfagarasan weg en het bezoeken van het Vrolijke kerkhof in Sapanta. Ook wilde ik dit land nog bezoeken voordat het door de EU-invloeden verpest zou worden.

Nadat mijn gewenste reis (reisdoel) duidelijk was, ben ik op zoek gegaan naar een geschikte aanbieder van een groepsreis. Uiteindelijk heb ik die gevonden in Horizon Motor Reizen, een organsiatie waar ik zelf enkele jaren bij gewerkt heb. 
Aangezien ik geen enkele binding meer met deze organisatie heb, ben ik nu als betalende klant mee op reis gegaan. Hieronder kun je lezen hoe dat bevallen is.

Reisverslag


Tijdens de reis heb ik dagelijks een kort dagverslag geschreven en gepost. Hieronder staan de links naar de dagverslagen en als je wilt, kun je die nog eens nalezen.



Tips

Ook tijdens deze (groeps) reis heb ik weer veel geleerd; over het motorrijden, motorreizen, cultuurverschillen, navigatie enz.
Dat is een van de mooiste kanten van motorreizen, je kunt er zoveel van leren!

Hieronder heb ik wat puntjes benoemd die mij tijdens deze reis zijn opgevallen en waar je wellicht je voordeel mee kunt doen.

  • Zorg dat je motor in goede staat is, bespaar niet op onderhoud of bandjes
  • controleer altijd de routes of tracks die je van een ander (of reisorganisator) krijgt
  • zorg ervoor dat je voldoende handigheid hebt om met je navigatietoestel om te gaan
  • als een TomTom gebruikt, realiseer je dan goed dat je een routeplanner en geen navigatietoestel hebt! Als je van de oorspronkelijke route afwijkt heb je geen controle over hetgeen je toestel doet. 
  • controleer voor de reis of je navigatietoestel ook over het juiste kaartmateriaal beschikt
  • tijdens deze reis waren er hotels die aangaven dat boekingen/ reserveringen (van hotels buiten de groepsreis) niet bekend waren en moesten de betrokkenen die alsonog zelf betalen 
  • tijdens deze reis is, voorzover mij bekend, één smartphone gesneuveld omdat die in een houder op de motor zat. Gewoon eruit gestuiterd op een slecht wegdek
  • tijdens deze reis heb ik twee maal meegemaakt dat er enige tijd geen telefoonbereik was. Wil je altijd contact met de buitenwereld kunnen maken, neem dan een satelliet communicator mee
  • denk aan de tolgvignetten die in sommige landen nodig zijn. Ook al beweert een reisorganisatie dat je ze niet nodig hebt, je weet nooit hoe je daadwerkelijk gaat (moet) rijden. Een tolvignet is nog altijd goedkoper dan een boete achteraf ......
  • als je koffers  op je motor gebruikt, probeer dan je belangrijkste bagage in één tas op te bergen. Het is eenvoudiger om één tas naar je hotelkamer te dragen dan koffers
  • heb je een vrijwel nieuwe motor, zorg dan dat je eerst een goede 'schakedown' met voldoende km's maakt. Dat is altijd beter dan tijdens de reis erachter te komen dat er toch wat kinderziektes zijn
  • als je voor het eerst een dergelijk lange reis maakt, bedenk dan dat je gemiddeld 300 - 350 km (of zelfs meer) per dag moet rijden. Als je dit niet gewend bent is het wellicht beter om met een andere reis te starten en ervaring op te bouwen 
  • het is handig om vooraf te checken of je hotel wel aan je eisen voldoet. Denk hierbij m.n. aan het parkeren van je motor. Dat geldt ook voor georganiseerde reizen, voldoet een hotel niet aan je eisen, vraag dan een ander hotel bij de organisatie. Dat is altijd beter dan een nacht wakker liggen....


Tot slot


Ik heb tijdens deze reis zo'n 5500 km afgelegd en heeft m'n motor het prima gedaan; geen enkel probleempje ondervonden. Ook de nieuwe bandjes, Metzeler Tourance Next 2 hebben een heel goede indruk gemaakt. 

De groep waarmee ik ben gereisd was bestond uit 16 personen, waarvan 1 reisbegeleider van Horizon Motor Reizen. Dat was Oene Krist, die ik speciaal wil benoemen omdat hij zo voortreffelijk werk heeft geleverd. Voor mij een voorbeeld hoe een reisbegeleider zou moeten (kunnen) acteren tijdens een groepsreis.

Nu ik enkele dagen na afloop van die reis terug kijk, stel ik mij dan ook de vraag of ik de reis nog een keer zou doen. Dat bepaalt voor mij de kwaliteit van een reis.

En daar kan ik volmondig JA op zeggen!

Roemenië is een fantastisch mooi, uitgestrekt en veelzijdig land. De bewoners heb ik als buitengewoon vriendelijk en behulpzaam ervaren. 
Het is een land met eenvoudige mensen die nog tijd nemen om met elkaar te communiceren. De mensen kennen waarschijnlijk geen stress omdat ze nog in een natuurlijk tempo leven. De uitgestrektheid van het land en de soms beperkte mogelijkheden maken dat het gewoon niet anders kan.
De natuur is gewoon overweldigend; van uitgestrekte poesta's, prachtige (grote) natuurparken, super mooie meren en rivieren, glooiende en heuvelachtige gebieden tot hoog gebergte. Het land biedt het allemaal!

En als motorrijder kun je er volop genieten op die prachtige land- en bergwegen. Ja, er zijn ook heel slechte wegen en daar moet je wel rekening mee houden. Je kunt er vooral genieten als je op een geschikte motor rijdt. 

En oprecht kan ik schrijven dat er in Roemenië bergwegen zijn die je gewoon hoog op je lijstje kunt plaatsen!
 


Reacties

  1. Leuk verhaal Wiel en een prachtige reis. Ik heb in 2018 een reis naar Roemenië gemaakt. We waren met een groepje van personen. Allemaal zeer ervaren motorrijders. De route hebben we zelf een beetje uitgedokterd en is bijna gelijk aan de route van Horizon Reizen. Oene Krist ken ik heel goed. Fijne reisleider, waarmee ik in 2017 met een groepsreis naar de Baltische Staten en Rusland ben geweest. Hoop dat je gezondheid het toelaat om nog vele mooi motorreizen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Jan. Zo'n reis zelf samenstellen is natuurlijk helemaal top, vooral als het gaat zoals je wenst. Zeker als je met een leuk en ervaren groepje rijders bent (die nu nog rijden). Anders moet je, zoals ik, gebruik maken van een georganiseerde reis. En daarvoor heb ik bewust gekozen voor een (Oost-Europa) reis met Oene als reisbegeleider. Een fijn mens en een heel ervaren reisbegeleider. Voor jullie groepje: blijven rijden en genieten!

      Verwijderen
  2. Vier personen, allemaal op een Yamaha FJR 1300. 1 rijdt nog dezelfde FJR, want onverwoestbaar, de anderen rijden nu KTM 1290, Suzuki 800,en ik rijd nu een Triumph Tiger 1200 Rally Explorer.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten