Reizen
Marokko 2018
De reis in het kort
In het najaar van 2018, van 22 oktober tot en met 5 november om precies te zijn, ben ik met een groepsreis van Horizon Motor Reizen op motorvakantie in Marokko geweest. En vooruitlopend op het reisverslag kan ik nu al schrijven dat deze reis een heel diepe indruk op mij heeft gemaakt en mijn kijk op de wereld (en reizen) in positieve zin heeft beïnvloed!
De motoren
De motoren, waaronder ook mijn KTM 1290 Super Adventure S, werden door Motomove van Deurne naar Malaga (en later ook weer terug) vervoerd. Dat gebeurde heel professioneel en veilig. Het enige nadeel was dat je de motor enkele dagen vooraf en achteraf moest missen.
Heen- en terug reis
De heen- en terug reis voor de deelnemers gebeurde per vliegtuig. Vanaf vliegveld Eindhoven zijn wij naar Malaga vertrokken. Een vliegreis van enkele uurtjes en na aankomst konden we, na een korte wandeling, onze motoren oppikken. Ook dat is een heel aparte beleving; je vertrekt 's-ochtends vanuit Nederland naar Spanje en na de landing stap je daar 's-middags op je motor.
Geheel verzorgd
Omdat het een rondreis door Marokko was hebben wij tijdens deze reis in zo'n 11 verschillende hotels overnacht. Hierbij beleef je de verschillen tussen Europa en Marokko, oftewel het Europese continent en het Afrikaanse continent en diens cultuur.
Een vier sterren hotel in Marokko kan doorgaans niet vergeleken worden met een vier sterren hotel in Europa. De administratieve handelingen verlopen op (een voor ons) chaotische wijze, veel personeel (veelal familie van elkaar) maar weinig actie, soms desinteresse als men iets niet kan oplossen, defect of ontbrekend sanitair en ga zo maar door.
Maar gastvrijheid is daarentegen heel belangrijk voor de bevolking en dat merk je overal.
Maar gastvrijheid is daarentegen heel belangrijk voor de bevolking en dat merk je overal.
Gelukkig had mijn vrouw (wereldreiziger) mij goed geïnstrueerd en wist ik dat je niet met een europese (met name nederlandse) blik of houding naar een afrikaans land moet kijken. Je moet je aanpassen; This is Africa (TIA).
En voor het gemak was er ook nog een reisbegeleider van Horizon Motor Reizen aanwezig én een extra reisbegeleider (van Marokkaanse origine) in Marokko.
De routes
Als lid van het team Horizon Motor Reizen had ik de routes in Marokko uitgewerkt. Omdat veruit de meeste deelnemers van deze reis een Garmin navigatietoestel (zonder kaart van N-Afrika) gebruikten, heb ik de routes destijds met een OSM kaart van Marokko gemaakt. Die kaart hebben de deelnemers toen bij de routebestanden gekregen zodat ze die op hun Garmin toestel konden laden. Op die wijze zou iedere deelnemer met een Garmin toestel de routebestanden (routes én tracks) gewoon kunnen gebruiken.
De deelnemers met een TomTom navigatietoestel kregen uitgewerkte ITN bestanden en een track want die toestellen beschikten doorgaans over een kaart van Afrika.
Voorbereiding
Omdat een reis door Marokko toch anders is dan de gemiddelde toertocht in Europa, heb ik mij hier destijds wel op voorbereid.
Zo ben ik wat meer offroad gaan rijden zodat ik mij ook buiten de geasfalteerde wegen kon redden. En dat is in Marokko best handig omdat geasfalteerde wegen daar plotseling kunnen eindigen en dan overgaan in gravel of nog slechtere wegen (paden). Op de kaart staan deze wegen dan mooi als geasfalteerd aangegeven, maar in werkelijkheid zijn het dan gravelpaden. Dat gebeurt vooral als wegen worden aangepast, aangelegd of andere wijzigingen volgen. Eerst start men met het storten van gravel en pas later, soms véél later, volgt dan de asfaltlaag. Ondertussen is de weg als geasfalteerd in kaart gebracht.
Omdat de wegen (buiten de grote steden) vrijwel niet worden onderhouden zijn die doorgaans bevuild, modderig, met zand bedekt en ga zo maar door. Ik was dan ook blij dat ik, voor deze reis, een nieuw setje allroad banden (80-20) had laten monteren.
Kleding
Voor deze reis had ik geen idee welke kleding ik moest meenemen. Iedereen denkt dat het warm is in Marokko, maar door de hoogtegrafieken van de routes, wist ik dat we ook in koude delen zouden rijden. Uit voorzorg heb ik dan ook warmere motorkleding meegenomen en kan ik nu schrijven dat ik die ook echt wel gedragen heb. De temperatuurverschillen kunnen op zo'n rondreis door Marokko erg groot zijn, zeker als je van de kust naar een bergachtige omgeving rijdt!
Weer
Enkele weken voor onze reis kregen veel gebieden last van stortregens en overstromingen, zo ook Spanje en Marokko. Dit had tot gevolg dat in beide landen wegen niet berijdbaar of zelfs compleet weggespoeld waren. In Spanje werd dit nog wel aangegeven, maar in Marokko was dit niet het geval. Daar was het gewoon vragen aan de lokale bevolking en vaak omrijden. In tegenstelling tot Europa worden er bij wateroversteken (buiten de steden) in Marokko geen bruggen maar duikers geplaatst. Je bent bij zo'n oversteek dan ook altijd afhankelijk van het waterpeil en de sterkte van de stroming.
Neem daarbij dat het meest recente kaartmateriaal niet volledig of gewoon slecht is, dan kan zo'n dagroute in een heus avontuur eindigen!
Reisverslag
Tijdens de reis heb ik destijds dagelijks een kort dagverslag geschreven en dit op FaceBook gepost. Deze berichten heb ik overgenomen en heb ik hier meer informatie aan toegevoegd.
Via de onderstaande links kun je het reisverslag lezen. Ook heb ik bij het verslag van dag 13 een filmpje toegevoegd
Via de onderstaande links kun je het reisverslag lezen. Ook heb ik bij het verslag van dag 13 een filmpje toegevoegd
Tot slot
Zoals ik in de inleiding al schreef, heeft deze reis een diepe indruk op mij gemaakt. En ook tijdens het samenstellen van dit reisverslag gingen mijn gedachten weer terug naar die bijzondere reis met veel bijzondere momenten. Het was zeker een avontuurlijke reis doordat we veel moesten improviseren omdat zoveel wegen niet begaanbaar waren. Maar juist hierdoor werd het, voor mij, een heel bijzondere reis die je wellicht maar één maal in je leven zo meemaakt.
Als de mogelijkheid zich voordoet zal ik zeker weer een reis in Marokko maken!
Reacties
Een reactie posten