Reizen
Marokko 2018 - dag 6
Dag 6, van Essaouira naar Agadir
De dagroute van vandaag zou ons van Essaouira, over een afstand van 319 km, naar Agadir voeren. De oorspronkelijke route liep volledig langs de kustlijn en die route bleek niet echt interessant te zijn. Daarom werd die route, voor aanvang van deze reis, aangepast. Zo werden in het noordelijke deel van de route twee lussen landinwaarts toegevoegd. Door die lussen werden twee mooie, bergachtige natuurparken aan de route toegevoegd. In het zuidelijke deel van de route werd ook een lus toegevoegd waardoor je, ook weer door een bergachtige omgeving en een natuurpark richting Agadir reed.
Door de overvloedige regenval en het ontbreken van onderhoud aan de wegen, waren veel bergwegen sterk vervuild met rotsen, puin en modderpoelen. Doordat men in Marokko veel gebruik maakt van duikers bij wateroversteken was het vaak lastig, zo niet onmogelijk, om een rivier(tje) over te steken en moesten we noodgedwongen omkeren.
Door de overvloedige regenval en het ontbreken van onderhoud aan de wegen, waren veel bergwegen sterk vervuild met rotsen, puin en modderpoelen. Doordat men in Marokko veel gebruik maakt van duikers bij wateroversteken was het vaak lastig, zo niet onmogelijk, om een rivier(tje) over te steken en moesten we noodgedwongen omkeren.
![]() |
hoogteprofiel van deze route |
FaceBook bericht 2018
Weer een dag met verplaatsen naar een ander hotel.
Vandaag zijn we vanuit Essaouira vertrokken in de richting van Agadir.
De route verliep voornamelijk langs de kust.
Op verzoek van de groep die deze reis eerder maakte, heb ik de oorspronkelijke route uitgebreid met twee lussen. Door die extra lussen worden twee natuurparken aan de oorspronkelijke route toegevoegd.
Dus ook nu weer een vuurdoop omdat het de laatste dagen veel geregend heeft in die bergachtige omgeving.
De route verliep voornamelijk langs de kust.
Op verzoek van de groep die deze reis eerder maakte, heb ik de oorspronkelijke route uitgebreid met twee lussen. Door die extra lussen worden twee natuurparken aan de oorspronkelijke route toegevoegd.
Dus ook nu weer een vuurdoop omdat het de laatste dagen veel geregend heeft in die bergachtige omgeving.
Wellicht zouden we dezelfde problemen ondervinden als tijdens de rondreis van gisteren.
De toegevoegde lussen maken namelijk gebruik van de enige wegen in dat gebied. Een blokkade van deze wegen betekent dan ook gewoon omkeren.
De toegevoegde lussen maken namelijk gebruik van de enige wegen in dat gebied. Een blokkade van deze wegen betekent dan ook gewoon omkeren.
Daarom hadden de reisbegeleider Martie en ik afgesproken om voor de anderen uit te rijden en al doende de route te verkennen. Indien wij tegen een blokkade aan zouden lopen (rijden), dan konden wij terug rijden en de anderen waarschuwen.
Maar helaas maakten verschillende politieposten korte metten met dit voornemen. Daar waar ze de hele voorafgaande periode wel zichtbaar waren maar niet actief optraden, zo actief waren ze vandaag.
Dit resulteerde in een aantal boetes voor de reisbegeleider en de nodige oponthoud. Daarbij moet ik wel zeggen (schrijven) dat de politiemensen heel vriendelijk en geduldig waren (tijd hebben ze overigens meer dan genoeg).
Maar helaas maakten verschillende politieposten korte metten met dit voornemen. Daar waar ze de hele voorafgaande periode wel zichtbaar waren maar niet actief optraden, zo actief waren ze vandaag.
Dit resulteerde in een aantal boetes voor de reisbegeleider en de nodige oponthoud. Daarbij moet ik wel zeggen (schrijven) dat de politiemensen heel vriendelijk en geduldig waren (tijd hebben ze overigens meer dan genoeg).
Het was duidelijk dat het gebied waarin de eerste lus lag, zwaar te lijden had gehad onder de overvloedige regenval. Regelmatig lagen stenen. kiezen en grote modderplassen op de weg. Maar het was allemaal nog te doen.
Na ongeveer 65 km kwamen we uit bij een snel stromende rivier die de weg in bezit had genomen. Daar kon ook de beste reisbegeleider niets tegen doen.
Na ongeveer 65 km kwamen we uit bij een snel stromende rivier die de weg in bezit had genomen. Daar kon ook de beste reisbegeleider niets tegen doen.
Dus was het omkeren en terug naar de hoofdroute.
De tweede lus lag in een ander gebied en dat was gewoon prachtig om te zien en te rijden. Super mooie bergwegen en fantastische natuur.
Ondanks de bekeuringen en het omrijden was het weer een topdag voor iedereen die van een beetje avontuurlijk motorrijdern houdt.
Motorbescherming
Ook tijdens deze route was ik erg blij dat ik mijn motor had voorzien van een stevige carterbescherming en radiatorbescherming.
Met grote regelmaat hoorde ik de (scherpe) stenen die op de weg lagen tegen de carterbeschermig ketsen. Ik twijfel er dan ook geen moment aan dat de motor, zonder deze bescherming, schade zou hebben opgelopen.
Met grote regelmaat hoorde ik de (scherpe) stenen die op de weg lagen tegen de carterbeschermig ketsen. Ik twijfel er dan ook geen moment aan dat de motor, zonder deze bescherming, schade zou hebben opgelopen.
Datzelfde geldt overigens ook voor de bescherming van je voeten/ onderbenen. Tijdens deze rit kwam mijn linkervoet nogal hard in aanraking met een flinke kei die op de weg lag. Gelukkig droeg ik stevige offroadlaarzen en heb ik hierdoor geen letsel opgelopen.
Reacties
Een reactie posten