Reizen
Marokko 2018 - dag 3
Dag 3, van Meknes naar Casablanca
Deze dagroute van 310 km zou ons van Meknes naar Casablanca aan de kust brengen. De route voerde ons door verschillende landschapsgebieden in Marokko. Om te beginnen met bergachtig terrein dat langzaam overging in heuvelachtig gebied. En dichter bij de kust werd het landschap ook vlakker. Het was dan ook heel bijzonder om die landschapsovergangen in één route mee te kunnen maken.
Casablanca is een grote stad met heel veel cultuur en veel verkeer. Het was dan ook wennen aan de 'gedragsregels' in die drukte. Maar zeker een ervaring om nooit te vergeten!
Casablanca is een grote stad met heel veel cultuur en veel verkeer. Het was dan ook wennen aan de 'gedragsregels' in die drukte. Maar zeker een ervaring om nooit te vergeten!
![]() |
hoogteprofiel van deze route |
FaceBook bericht
Het was frisjes toen we vanochtend omstreeks 08.15 uur bij het hotel in Meknes vertrokken voor een lange route naar Casablanca.
Het eerste deel van de route, pak weg zo'n 140 km, reden we door de bergen.
Ik heb nog nooit zulke prachtige kleuren in een landschap gezien.
Als ik het stijlvol omschrijf dan klinkt het zo: "het is een explosie van aardtinten op het netvlies". Er zijn echter geen woorden om zoveel moois te omschrijven.
Ik vond dit deel van de route best pittig; de bergwegen waren moeilijk te rijden door de troep op het asfalt. Hierbij kun je denken aan vuil, modder of grind.
De gemiddelde snelheid van onze groep lag dan ook rond de 45 km/ uur.
Het eerste deel van de route, pak weg zo'n 140 km, reden we door de bergen.
Ik heb nog nooit zulke prachtige kleuren in een landschap gezien.
Als ik het stijlvol omschrijf dan klinkt het zo: "het is een explosie van aardtinten op het netvlies". Er zijn echter geen woorden om zoveel moois te omschrijven.
Ik vond dit deel van de route best pittig; de bergwegen waren moeilijk te rijden door de troep op het asfalt. Hierbij kun je denken aan vuil, modder of grind.
De gemiddelde snelheid van onze groep lag dan ook rond de 45 km/ uur.
De lunch hebben we in een lokale eettent langs de weg genuttigd.
Het eten was prima en spotgoedkoop.
Het sanitair (en de toiletten) daarentegen is echt wennen.
Zo wassen wij onze handen liever niet bij/ in zo'n gelegenheid, dat lijkt ons beter...

Het eten was prima en spotgoedkoop.
Het sanitair (en de toiletten) daarentegen is echt wennen.
Zo wassen wij onze handen liever niet bij/ in zo'n gelegenheid, dat lijkt ons beter...
Na de lunch reden wij verder in de richting van Casablanca en veranderde het landschap van bergachtig naar heuvelachtig om vervolgens nog vlakker te worden.
Ook de temperatuur nam steeds verder toe en werd het zo'n 27 graden Celsius.
Op zo'n 12 km voor Casablanca naam de verkeersintensiteit snel toe.
De wegen werden voller en chaotischer (voor ons dan).
Het rijden in de stad Casablanca is dan ook een belevenis op zich.
Elke vrije centimeter ruimte wordt benut en er wordt alleen gestopt voor een verkeerslicht of als het echt niet verder kan/ vast staat.
Er zijn soms drie officiële rijstroken, maar er rijden doorgaans 5 voertuigen naast elkaar.
En elk transportmiddel is er geoorloofd en wordt dit volledig benut.
Ja, rijden in Casablanca is een echte belevenis!
Reacties
Een reactie posten