How Motorbikes Steer
FortNine
Can a Flat-Tread Motorcycle Turn?
![]() |
Link naar YouTube-filmpje |
Aantekeningen
Myth #1
Normaal sturen, zoals je dat bij een auto doet, is niet
mogelijk bij een motor (fiets).
Voorbeeld
In het filmpje wordt de stuuruitslag naar de linkerkant vrijwel
volledig geblokkeerd door een blokje.
Als je vervolgens, op de gebruikelijke en normale wijze een
bocht naar rechts maakt is dat natuurlijk mogelijk. Maar als je de motor
vervolgens weer wilt oprichten om rechtuit te rijden, dan is dat niet mogelijk.
Na het oprichten valt (kantelt) de motor – uit balans – naar de rechterzijde.
Met deze proef toont de auteur aan dat je alleen door ‘counter-steering’
een motor(fiets) kunt besturen. De motor moet eerst in tegenovergesteld
richting gestuurd worden om vervolgens naar de gewenste richting te draaien. Doorgaans
wordt dit onbewust gedaan door de motor (eerst) in de tegenovergestelde
richting te kantelen.
Voorbeeld
Als je het stuur van de motor naar rechts beweegt dan
creëert dat een hogere weerstand op het rechterdeel van het contactoppervlak
van het voorwiel. Omdat de centrale massa (verticale as) van de motor echter ongewijzigd
wil blijven, zal de motor naar links kantelen. En dit is de basis van het ‘counter-steer’
effect.
Myth #2
Sturen door gewichtsverplaatsing van het lichaam, drukken
op een voetsteun of op een stuurhelft is vrijwel niet mogelijk.
In het filmpje worden verschillende pogingen en technieken gedaan
om door middel van gewichtsverplaatsing een motor/ fiets te besturen.
De filmfragmenten tonen aan dat:
Bij gewichtsverplaatsing de impuls om de motor van richting
te veranderen niet groot genoeg om de motor daadwerkelijk van richting te doen
veranderen. De motor zal door het contra-effect weer snel oprichten en rechtuitgaan.
Het is dus niet onmogelijk om door middel van gewichtsverplaatsing
te sturen want het effect hiervan is te traag en te gering om het veilig te
gebruiken. Ook is het niet mogelijk om op een ‘gewone wijze’ te sturen. Alleen
door te ‘kantelen’ kan een motor(fiets) goed bestuurd worden.
Myth #3
Kantelen = sturen (maar alleen met de juiste banden)
In het filmpje wordt de motor in de ruimte (dus zonder contactoppervlak dat wrijving veroorzaakt) en op rechthoekige banden bestuurd.
De filmfragmenten tonen aan dat je een motor pas kunt besturen
als er de juiste banden op gemonteerd zijn. Zonder weerstand (in de ruimte) is
er geen ‘counter-steer’ effect en op rechthoekige banden kan slechts marginaal
van de rechte lijn afgeweken worden omdat er geen balans is.
Pas als de banden onder een motor een ronde vorm hebben kan
er gestuurd worden door het kantelen van de motor. Door de kegelvorm (slope) van
de banden zal bij het kantelen van de motor, het kegeleffect optreden. Hierdoor
ontstaat niet alleen de kleinere bochtenradius, maar zal de motor door het ‘counter-effect’
niet vallen.
Het filmpje laat overigens ook zien dat je met rechthoekige
banden het ‘normale sturen’ redelijk benadert.
Als afsluiting van dit filmpje volgt nog wat reclame voor
specifieke motorbanden.
Reacties
Een reactie posten