Motor Kleding | Lindstrands Sunne motorpak - Eindoordeel

 Lindstrands Sunne motorpak

 Eindoordeel


 






Eindoordeel

Medio april 2022 kreeg ik van Duell een kledingpakket, bestaande uit een Lindstrands Sunne motorpak, Halvarssons comfort sweater & longs (baselayer) en een paar Halvarssons Ljusdal handschoenen ter beschikking gesteld. In mijn bericht van 17 april 2022 kun je dit nog eens teruglezen.

Op 10 augustus 2022 publiceerde ik het eerste review over het Lindstrands Sunne motorpak. Wellicht wil je ook dit bericht eerst even teruglezen.

Delen van de eerste review van het Lindstrands Sunne motorpak zullen ook weer in deze (laatste) review terugkomen. Na ruim een jaar en zo’n 8000 km is het tijd voor een eindoordeel.


Gebruiksperiode

Zoals al gezegd, of beter geschreven, ben ik het Lindstrands Sunne motorpak vanaf april 2022 gaan dragen tijdens mijn motorritten. 
Hierbij kun je denken aan dagritten van meerdere uren in o.a. Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en ook Frankrijk. 
Ook heb ik het motorpak gedragen tijdens mijn vakantie (2022) in de Vercors in Frankrijk. 
Met uitzondering van een korte periode door ziekte en de tijd dat er nachtvorst/ sneeuw lag, heb ik motorgereden. 
Hierdoor kun je stellen dat ik het motorpak een volledig seizoen gebruikt heb en kan ik dan ook aangeven wanneer en voor welk soort rijder het geschikt is, of juist minder geschikt. Ook kan ik door deze gebruiksperiode iets aangeven over de slijtvastheid.


Het pak In het kort

Het tweedelige pak bestaat uit een jas (met losse regen/ wind kraag) en broek die door middel van een rits aan elkaar geritst kunnen worden. Standaard wordt het pak met een thermo-vest geleverd die je kunt vast ritsen, maar die je ook als los vest kunt dragen.


De broek is ook voorzien van bretels, die je gelukkig ook kunt verwijderen.
De belangrijkste kenmerken van dit pak vind je terug in de samenstelling van de gebruikte materialen, namelijk de 2-laags gelamineerde buitenlaag met de Dryway+ membraan en DWR textiel. Die combinatie zorgt voor een waterafstotende werking zoals je dat ook kent van Gore Tex (Pro).

Daarbij zijn de vormgeving en de functionaliteit van het pak, naar mijn mening, vooral gericht op de adventure- of echte toerrijders. Voor het echte offroadwerk is het pak minder geschikt omdat het simpelweg te weinig ventilatie of verkoelende werking heeft.

Op specifieke plaatsen, zoals de schouders, de ellebogen, de knieën en aan de binnenzijde van de broekspijpen is een extra stevige buitenlaag aangebracht.

De Jas is momenteel verkrijgbaar voor € 529,- en voor de broek moet je € 329.- betalen.Maar dan ben je er nog niet, want zoals bij veel leveranciers wordt er geen rug protectie bijgeleverd. 

Vooruitlopend kan ik nu al adviseren om een iets ruimer budget te nemen zodat je de protectoren aan je wensen kunt aanpassen. Hiervoor moet je dan, afhankelijk van je keuze, denken aan een bijkomend bedrag van 150 tot 200 euro.

 

Draagcomfort en functionaliteit

Daar kan ik enkel over schrijven dat ik (nog steeds) aangenaam verrast ben.

Na jarenlang Gore Tex (Pro) gedragen te hebben, kan ik alleen maar schrijven dat deze Dryway+ en DWR combinatie erg fijn is om te dragen. Het zit gewoon lekker soepel, niet zo stug of stijf als de Gore Tex pakken die gedragen heb. Je kunt het pak de hele dag dragen en geen enkel moment irritatie of onbehagen ervaren.

Omdat er voldoende afstelmogelijkheden zijn kun je, met name de jas, echt lekker aanpassen op je onderliggende kleding. Gewoon lekker ruim of lekker nauwsluitend, hoe je het maar wilt. En als je er behoefte aan hebt, kun je de broek aan je jas ritsen of met bretels dragen (hier kan ik verder niets over schrijven).

Omdat ik veel op m’n motor beweeg (gewichtsverplaatsing) vind ik het prettig om een pak te dragen dat voldoende bewegingsruimte biedt, lekker soepel zit, maar ook weer niet te los zit. En juist hierin is Lindstrands met de Sunne goed geslaagd. Uiteraard is dat mede afhankelijk van je lichaamsbouw.

De broek zit, net als de jas, erg prettig en heeft een aangename pasvorm. De broek sluit goed aan waar dat nodig is en biedt daarnaast voldoende bewegingsruimte. De broekspijpen zijn voorzien van lange ritsen en klitband sluiting waardoor je ook heel eenvoudig je adventure(offroad) laarzen kunt dragen. De klitband sluiting zorgt er bovendien voor dat je de broek goed sluitend kunt maken.

De ventilatieritsen aan de voor- en de achterzijde van de broekspijpen zijn goed bereikbaar en handig in gebruik. Ook zorgen deze openingen voor een prima ventilatie, maar daar kom ik later op terug.

Op specifieke plaatsen zijn de jas en de broek voorzien van een extra sterke toplaag. Zo zijn de knieën, de binnenzijde van de broekspijpen of de onderzijde van de broekspijpen van zo’n laag voorzien. En vreemd genoeg kunnen juist deze extra lagen op de knieën de oorzaak zijn voor heel fijne krasjes op de tank. Als je geen tankprotectie hebt ontstaan doffe plekken in de lak, op de plaatsen waar je knieën aansluiten aan de tank. Dat is wel een aandachtspuntje.


 

Temperatuur regulatie

Natuurlijk heb ik in de gebruiksperiode van ruim 14 maanden sterk wisselende weersomstandigheden meegemaakt. Van heel warm (ruim 32 graden Celsius) tot redelijk koud (3 graden Celsius), van droog tot zware regenbuien, korte en langdurige regenbuien, mist en wat je verder kunt bedenken.

Het pak koelde, door de goed geplaatste ventilatieopeningen in de jas en de broek, goed af tot een buitentemperatuur van 26 graden Celsius.
Boven die temperatuur kun je beter een doorwaaipak dragen want dan voldoen ook de ventilatieopeningen niet meer.  

Tussen de 3 en de 10 graden Celsius voldoet het pak goed, mits je ook de juiste onderkleding draagt. Hierbij moet je denken aan een baselayer (ik heb in deze tijd altijd de Halvarssons Comfort Sweater & Longs) gedragen) en een goede midlayer. In die temperatuurzone (3-10 Celsius) heb ik, naast de midlayer, ook regelmatig het bijgeleverde vest gedragen. Dit heb ik altijd als los vest over de midlayer gedragen omdat die op deze wijze niet alleen heel comfortabel is, maar ook omdat dan het best de temperatuur vast houdt.

In de temperatuurzone tussen de 12 en de 18 graden Celsius heb ik altijd de Halvarssons Comfort Sweater & Longs (baselayer) in combinatie met een fietstrui (als midlayer) gedragen. En dat is altijd heel comfortabel/ prettig geweest.

Boven de 20 graden Celsius heb ik geen Halvarssons Comfort Longs meer gedragen, maar enkel de Halvarssons sweater. Ook dan zit het pak, door de fijne binnenvoering, heel prettig en veroorzaakt het geen schuurplekken.

De goede pasvorm, de ventilatieopeningen en de gebruikte materialen zorgen ervoor dat het pak mooi aansluit waardoor de lichaamstemperatuur niet onnodig afkoelt. Hierdoor is het pak, naar mijn mening, echt wel geschikt om het tijdens het hele seizoen te dragen!

 

Protectoren

Zoals ik eerder al schreef wordt het pak standaard afgeleverd zonder rug protectie. De overige protectoren, zoals de schouder, elleboog of knie protectoren doen de kwaliteit van dit pak tekort.
Het zijn level I protectoren die weliswaar voldoen, maar die niet echt comfortabel zijn.
Ik heb die protectoren dan ook al snel vervangen door zachte Level II protectoren. Doordat er gebruik wordt gemaakt van klit band, kun je de protectoren heel mooi plaatsen en verschuiven ze niet.

Zoals ik eerder al schreef ben ik van mening dat je bij de aankoop van dit pak een klein extra bedrag moet reserveren voor de aankoop van zachte Level II protectoren.  

Wellicht kan Lindstrands, met deze wetenschap in het achterhoofd, al een mooi (protectie) pakket aanbieden bij de aankoop van dit motorpak. Waarom niet?

 

Slijtvastheid

Als ik het motorpak nu bekijk en op slijtage of beschadigingen controleer, dan kan ik enkel vaststellen dat er geen waarneembare slijtage of schade zichtbaar is. 

Wat wel zichtbaar is, is de verkleuring van de opgedrukte strepen. Bij, met name de oranjekleurige strepen, is kleurverschil zichtbaar in vergelijking met de andere oranjekleurige vlakken. Alle andere kleuren zijn nog fris, zoals bij de aankoop van het pak, dus mooi kleurvast.

De ritsen zijn onbeschadigd en werken prima, ook de regensealing hiervan is nog steeds in prima staat.
Er zijn geen rafels, losse draadeindjes of textielbeschadigingen te vinden, zelfs niet aan de uiteinden van de broekspijpen.  
De drukknopen werken zoals het hoort en ik kan echt niets vinden dat op slijtage duidt.

En belangrijker nog, de Dryway+ en DWR combinatie werkt nog steeds prima. Ook nu kan ik nog volop en langere tijd door de regen rijden zonder, aan de binnenzijde, nat te worden!

Ik kan natuurlijk geen echt wetenschappelijke vergelijking maken met Gore Tex (Pro) maar ik kan, op basis van mijn ervaringen, wel aangeven dat de Dryway+ en DWR combinatie dezelfde werking heeft als Gore Tex (Pro).
Het grote verschil zit naar mijn mening in het draagcomfort; daar gaat mijn voorkeur toch echt wel uit naar de Dryway+ en DWR combinatie.


Mijn Eindoordeel

In feite kan ik de tekst die ik in de eerste review heb geschreven gewoon kopiëren. 

Ik ben nog steeds aangenaam verrast van de kwaliteit, het draagcomfort én de functionaliteit van dit fijne motorpak. 

Het Sunne motorpak van Lindstrands is gewoon een heel functioneel, degelijk en comfortabel motorpak dat ook nog eens avontuurlijk oogt. En over de twee-laags gelamineerde waterafstotende laag kan ik nu schrijven dat die zeker niet onder doet voor Gore Tex (Pro). Sterker nog, wat draagcomfort betreft krijgt de Drywave+ en DWR combinatie zeker mijn voorkeur!

Ik ben ervan overtuigd dat dit motorpak voor menig motorrijder geschikt zal zijn. Hierbij denk ik aan adventure- of toerrijders die, net als ik, het grootste deel van het seizoen willen rijden. De functionaliteit én de Drywave+ met DWR combinatie zorgen voor een motorpak dat comfortabel zit en waarbij je geen extra regenpak meer nodig hebt. Daarnaast ga ik ervan uit dat je heel wat seizoenen plezier kunt hebben van dit pak.

Kijk ik naar de prijs, dan krijg je een prima motorpak voor een goede prijs. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als Lindstrands ook iets met de protectie zou doen...... 

 





Reacties

  1. Goed nieuws!
    In een reactie op deze review (eindoordeel) heeft Lindstrands aangegeven dat de Sunne voortaan mét zachte, level II protectoren afgeleverd zal worden. De rug protectie wordt niet erbij geleverd omdat de ervaring heeft geleerd dat kopers die vaak zelf willen kiezen.
    Dat maakt het motorpak in ieder geval nog aantrekkelijker voor potentiële kopers.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten