Motocross Cursus
Inleiding
Medio december 2022 werd ik door Perry Donkers, instructeur
bij de Supermotorschool, benaderd met de vraag of ik geïnteresseerd was in een
Motocross cursus. Perry had mijn bericht over de Supermototraining gelezen
die ik in 2015 bij de Supermotorschool gevolgd had. Hij nodigde mij uit om ook een Motocross training te volgen en om hier ook een verslag over te
schrijven.
Natuurlijk hebben we hier (vooraf) goed overleg over gehad omdat ik
het belangrijk vind dat ik eerlijk en open mijn mening moet kunnen verwoorden. Als
iets positief is, dan is het gemakkelijk om erover te schrijven, maar ook de
minder goede kanten moeten beschreven kunnen worden. Gelukkig was dat ook de
insteek van Perry en heb ik de uitnodiging met plezier aangenomen.
Hieronder kun je lezen hoe ik mij op de training heb voorbereid en hoe ik die Motocross cursus (training) heb beleefd.
De MotoCross cursus bij de Supermotorschool
Na het contact met Perry heb ik natuurlijk eerst de website
van de Supermotorschool geopend en daar de inhoud/ opzet van de
Motocross cursus bekeken. De cursus is zodanig opgezet dat je, bij wijze van
spreken, ook zonder enige ervaring kunt deelnemen. Je leert de grondbeginselen
van de Motocross op een Yamaha YZ450F of een WR450F motor. Natuurlijk is het
wel handig dat je motor kunt rijden want als je die vaardigheid niet hebt, dan
maak je het jezelf wel heel moeilijk en is het fun-gehalte natuurlijk
een stuk lager. De prijs is all-in; de instructie, het huren van de motor, het
huren van de kleding en de lunch.
En aangezien ik nog nooit op een officieel Motocross circuit
had gereden of de grondbeginselen van de Motocross had geleerd, leek het mij
wel erg leuk om te doen.
Voorbereidingen
Als motorrijder weet
ik natuurlijk dat het handig is om je voor een Motocross cursus voor te
bereiden. Het is niet alleen een technische sport, maar ook een sport die een
behoorlijk lichamelijke inspanning vraagt. Dan is het wel zo handig om ervoor
te zorgen dat je je hierop voorbereid zodat je ook optimaal kunt genieten van
zo’n dag. De basis rij-technieken kunnen ze je wel leren, maar je conditie kunnen
ze niet verbeteren tijdens zo’n cursus.
Voor mij betekende dit nog meer en gerichter werken aan m’n
conditie na de ingrijpende open-hart operatie in september 2022. Doorgaans volgt
na een dergelijke operatie een revalidatietraject dat minimaal 6 – 12 maanden
duurt. Gelukkig had ik de laatste jaren al een dagelijks sportschema gevolgd en
was het nu zaak om zo snel mogelijk weer spiermassa & kracht op te bouwen. Daarnaast
moest ik een plannetje bedenken hoe ik het beste de fysieke inspanningen om kon gaan zodat mijn hartslag niet te hoog zou oplopen.
Daarnaast heb ik via mijn contactpersoon bij Duell EU navraag gedaan of het mogelijk was om geschikte crosskleding te kunnen lenen. Bij
Duell TMV kreeg ik vervolgens een mooi basissetje Amoq kleding, een
crosshelm en crossbril in bruikleen. Natuurlijk had ik die spullen ook gewoon bij de
Supermotorschool in bruikleen kunnen krijgen, maar nu had ik nieuwe spulletjes
en dat is ook wel prettig.
De Motocross Cursus
Enkele dagen voor de cursusdag kregen we van Perry nog aanvullende
informatie en werden ook de laatste formaliteiten (via e-mail) afgehandeld. De
grote vraag was echter of de cursus door zou gaan omdat het meerdere dagen en veel
geregend had. De crossbaan op het Circuit de Landsard in Eindhoven was op
verschillende plaatsen dan ook te slecht geworden.
Gelukkig heeft het weer toch redelijk meegewerkt en zo ben
ik op vrijdag 24 maart 2023, onder een bewolkte lucht, naar het Circuit de
Landsard in Eindhoven gereden.
Voor de kantine, waar we door Perry Donkers en Marcel van
Duren verwelkomd werden, stonden de motoren netjes opgesteld. Dat is altijd
weer mooi om te zien, zeker als ze nog zo mooi schoon zijn. Dat zou echter snel
veranderen.
![]() |
foto Supermotorschool |
Na het welkomstwoord en de aanvullende informatie over de
dagplanning, de groepsindeling en andere informatie konden we groepsgewijs omkleden
en de crosskleding aantrekken. Voor de mensen zonder crosskleding lagen shirts,
broeken, knie- onderbeenbeschermers, handschoenen, laarzen, helmen en
crossbrillen klaar. Ik kon toen mijn geleende Amoq-setje, aangevuld met
kniebeschermers en m’n eigen Adventure laarzen aantrekken.
Het is heel vreemd, want hoeveel trainingen ik in m’n leven
ook gevolgd heb, het blijft altijd een spannend moment voor de start van een
training. Maar dat is ook weer een positief signaal want dan weet je dat je geest
en je lichaam alert zijn voor wat er komen gaat.
Daarna was het opstellen bij de motoren en kregen we van
Marcel en Perry de werking van de motoren uitgelegd. Hierbij werd vooral
aandacht besteed aan de koppeling. Ik denk dat de meeste cursisten al wisten
hoe ze motor moesten rijden en van sommige deelnemers vermoed ik dat ze al
vaker op een crossmotor hadden gereden. Voor de twee jonge vrouwen was een lichtere
machine beschikbaar.
We werden in twee groepen, elke groep bestaande uit 9
personen, opgesplitst zodat er telkens een groep kon rijden terwijl de andere
groep kon kijken en uitrusten. En dat laatste was zeker geen overbodige luxe,
maar dat zouden we al snel ondervinden.
![]() |
foto Supermotorschool |
Eerst even wat basistechnieken
Tijdens het eerste deel van de training hebben we vooral op het
gravel van de grote parkeerplaats gereden. Daar leerden we eerst de motor
kennen waarbij ik al snel onder de indruk raakte van de power, de acceleratie,
de grip van de banden en de wendbaarheid. Zeker als je, net als ik, normaliter
op een zwaardere adventure/ tourmotor rijdt.
Al na snel merkte ik dat zelfs de basis oefeningen meer
inspanning vergden dan ik dacht en bleek dat het thermoshirt, met hierover een
dun cross shirt, voldoende warmte genereerden. Ook
werd de binnenkant van m’n crosshelm al lekker nat door het transpiratievocht.
Op deze parkeerplaats leerden we de basistechnieken zoals de
zitpositie, het kantelen van de motor, je been uitsteken bij het nemen van een
bocht, verschillende remtechnieken, staand rijden en nog meer.
In een korte tijd leer je gewoon heel veel door de hoge
leercurve die Marcel en Perry hanteren. Het is elke keer weer indrukwekkend om
Marcel op die motor te zien rondgaan als hij even iets voordoet. Je ziet gewoon
hoeveel plezier (en vaardigheid) die man gewoon nog steeds heeft. En als je
daarna zelf de oefening moet uitvoeren kom je erachter hoe gemakkelijk het bij
dit soort mannen lijkt, maar dat het in werkelijkheid echt wel veel moeilijker is.
Na enige tijd vonden Marcel en Perry dat we kennelijk
voldoende geoefend hadden en zijn we naar de echte crossbaan gegaan. En dat was
echt wel van een ander niveau.
Spelen in de modder
Nadat we de basistechnieken hadden geoefend verplaatsen we
ons naar de echte motocross baan op het circuit. Nu hoef ik beslist niet uit
te leggen hoe zo’n baan eruit ziet, maar moet je je de baan nu voorstellen met modder,
héél veel modder. Zoals ik eerder al schreef had het in de voorgaande dagen
voldoende geregend om deze baan om te toveren in een modderbaan. Hierdoor waren
Marcel en Perry genoodzaakt om kleine parcourtjes (minicircuitjes) te maken op
de bestaande baan.
Toen de groep voor mij van start ging en de modder opspatte
dacht ik dat het haast onmogelijk zou zijn om daar meerdere rondjes te rijden.
Toch leken de basistechnieken en de goede motoren voldoende grip te bieden om
redelijk wat rondjes te rijden en zo kon ik het later ook zelf proberen.
Het was voor mij super onwennig om met een motor in deze
modder te rijden en kreeg ik regelmatig de aanwijzing om toch meer het gas erop
te houden. En bij elk rondje dat ik zo door de blubber reed, leerde ik erbij en
groeide mijn vertrouwen in de techniek én vooral de motor. Na het aanvankelijke
ongeloof ontstond er een heerlijk gevoel van anders motorrijden, iets wat op
crossen leek.
Samen met het groeien van het vertrouwen en het plezier,
groeide echter ook de fysieke vermoeidheid. Vooral de onderarmen raakten
verkrampt wat natuurlijk door een te gespannen houding veroorzaakt werd.
Alhoewel ik heel bewust was van deze verkramping lukte het mij niet om te
relaxen, het was gewoon zo intensief. En moet ik natuurlijk ook eerlijk
bekennen dat ik de motor inmiddels al twee keer had neergelegd omdat ik gewoon
te langzaam door een bocht wilde gaan. De motor sloeg in dezelfde bocht dan ook
tweemaal af en dan val je gewoon om. Geen pijn, geen schade dus motor oprapen
en doorgaan.
Gelukkig was het ondertussen lunchtijd geworden en konden we
in de kantine rusten onder het genot van een goed lunchpakket met voldoende water
of frisdrank. Tijdens de gesprekken met de andere deelnemers werd mij duidelijk
dat ik niet de enige was die de fysieke inspanningen al voelde. De meeste
cursisten hadden, net als ik, last van vermoeide onderarmen. Maar die
vermoeidheid zou nog aanzienlijk toenemen….
Tijdens de lunch zag ik de lucht verder dicht trekken en al
snel begon het te regenen. De smartphones kwamen in beeld en al snel maakte een
bekende weerapp duidelijk dat het een serieuze bui was. Ook konden we er
rekening mee houden dat er meer buitjes zouden volgen. Marcel en Perry waren
ondertussen drukdoende met het aftanken en verzorgen van de motoren. Met name
de koeling van de motoren moest van modder worden ontdaan, want de machines
zouden anders te warm worden en hierdoor schade krijgen.
foto Supermotorschool |
Omstreeks 13.30 uur sprong Marcel op z’n motor en zagen we
hem enkele rondjes op het circuit rijden. Het blijft gewoon indrukwekkend om te
zien hoe gemakkelijk (en snel) die man over zo’n modderig circuit kan rijden.
Na een paar rondjes gereden te hebben, werd een nieuw parcourtje voor ons
uitgezet en kon de eerste groep weer aan de slag.
Natuurlijk was de moeilijkheidsgraad weer wat verhoogd door
een langere passage met veel modder (waar je de motor echt aan de gang moest
houden) en een bochtje direct gevolgd door een leuk heuveltje oprijden en
natuurlijk weer afrijden. Dat parcourtje vergde niet alleen meer techniek, maar
ook meer fysieke kracht.
Nadat ik het eerste rondje gereden had, was ik wederom
verbaasd door de kracht waarmee die motoren (met die banden) door zo’n lastig
terrein kunnen rijden. En dan het moment waarop je bij het nemen van een bocht
het gas kon opendraaien om een mooie powerslide te maken; kon ik dat ook maar
met m’n eigen motor!
De fysieke inspanningen vormden voor mij toch een bijkomend
probleem omdat dit tot een hogere hartslag leidde en dat wilde (moest) ik juist
vermijden. Daarom besloot ik om na een rondje gereden te hebben, een korte
pauze te nemen. Zo reed ik een rondje en liet ik het volgende rondje even
schieten waardoor ik de anderen in de groep kon bekijken. Het volgende rondje
draaide ik dan weer mee en op die wijze kon ik mijn hartslag toch redelijk
beïnvloeden. Ook boden die korte pauzes tussen de rondjes mij gelegenheid om
even na te denken over mijn foutjes of dingen die ik gewoon anders wilde doen.
![]() |
hartritme in Garmin Connect |
Ondertussen zag je de vermoeidheid bij de deelnemers langzaam toenemen. Dat was vooral goed te zien aan het aantal valmomententjes, waarbij de cursist de motor gewoon even moest neerleggen. Ook het oprapen van de motor ging moeizamer en dus ook langzamer. Steeds vaker zag ik een cursist stoppen om even de armen los te schudden omdat de onderarmen verkrampt waren.
Na een korte pauze om wat vocht aan te vullen werd weer een
nieuw parcourtje door Marcel en Perry uitgezet. Hierbij werd het bekende
heuveltje, nu voorzien van diepere rijsporen en dus lastiger, via de andere
zijde opgereden. Hierdoor moest je bij het afrijden al direct een scherper
bochtje naar rechts maken, waarna de modder-passage volgde. Alsof het al niet
moeilijk genoeg was…
En tot slot werd dit parcourtje nog iets ingekort, maar
werden een aantal korte bochtjes ingebouwd. Hierdoor moest je vaker en sneller
wenden waarna je weer moest voorbereiden om het heuveltje op te rijden. De
leercurve nam echt wel snel toe.
Omstreeks 16.00 uur, toen de vermoeidheid bij de meesten
echt wel was ingetreden, werd het eindsignaal gegeven en werden de motoren
opgesteld. Na het wassen en omkleden verzamelden we ons in de kantine. Daar
kregen we een certificaat van deelname uitgereikt door Marcel en Perry.
![]() |
foto Supermotorschool |
En zo eindigde deze spannende, leuke en voor mij ook
leerzame dag op het Circuit de Landsard met een heuse dubbele regenboog.
Zou ik het weer doen? Zou ik het anderen aanbevelen?
Ja, met grote zekerheid want het is echt heel erg leuk om te
doen. Je verruimt je comfortzone als motorrijder en je maakt op een hele leuke,
maar ook veilige wijze kennis met deze mooie sport.
Ik wil Marcel en Perry dan ook bedanken voor de uitnodiging
en deze bijzonder geslaagde training!
![]() |
(bewerkte) foto Supermotoschool |
Reacties
Een reactie posten