Trail Braking - 3
Informatiebronnen
In Deel 2 - BratTKacs van deze studie (Trail braking) heb ik een samenvatting gepubliceerd over de visie van BratTKacks over dit onderwerp.
In dit deel kun je de samenvatting lezen die ik heb gemaakt op basis van de YouTube video van Canyonchasers.
Mocht je dit nog niet gezien hebben, dan kun je op de onderstaande link klikken om het te bekijken.
Tip*
Canyonchasers
Samenvatting (en vertaling)
Wat is trailbraking?
In de context van motorrijden is trail braking het verminderen van de remdruk op de voorrem als de motor wordt ingeleund. Je remt voorbij het punt waarin je instuurt met de focus op de voorrem. Het gebruik van de achterrem terwijl de motor in een hellingshoek is, is extreem gevaarlijk. Dus voor de duidelijkheid: trail braking is primair een techniek op de voorrem.
Gecombineerde remmen
Als je motor over gecombineerde remmen beschikt, dan hoef je
niet bang te zijn. Trail braking werkt bij alle motoren, van cruisers,
toermotoren, adventure motoren en zelfs scooters.
Conventionele opleidingen
Bij conventionele (basis) opleidingen word je aangeleerd om
voor de bocht te remmen en om vervolgens de bocht uit te accelereren.
Dan kom je bij een zogenaamde blinde bocht, hoe en wanneer
weet je dan wanneer je kunt accelereren? Je weet immers niet hoe scherp de
bocht zal zijn, hoe de bocht verder verloopt en kunt dus ook de snelheid niet
goed inschatten.
Tegenstrijdige krachten
Als we afremmen zal het gewicht van de motor naar de
voorkant verschuiven en wordt de voorvering ingedrukt. Als de voorvering wordt
ingedrukt, zal hierdoor de wielbasis van de motor korter worden. De voor- en de
naloop veranderen ook waardoor de motor – op de rechte lijn – minder stabiel
wordt en van richting wil veranderen. Door op de voorrem te remmen zal je
motor, ongeacht welk model motor je rijdt, zich meer als een sportmachine
gedragen.
Als we accelereren zal het gewicht van de motor, in
tegenstelling tot bij het remmen, naar de achterzijde van de motor verplaatst
worden. Hierdoor wordt de voorvering langer (de motor komt aan de voorzijde uit
de vering) en zal ook de wielbasis groter (langer) worden. Natuurlijk
veranderen ook de voor- en de naloop wat tot gevolg heeft dat de motor
stabieler – in de rechte lijn - wordt en de motor rechtuit wil gaan. Het maakt
niet uit welke type motor je rijdt, bij het accelereren gedraagt elke motor
zich als een cruiser.
Met trail braking maken we optimaal gebruik van deze
krachten.
Bochtensnelheid en ideale lijn
Een van de favoriete momenten tijdens het geven van circuit
training is het moment dat een leerling gefrustreerd aangeeft dat hij geen
ideale, snelle lijn kan vinden in een specifieke bocht. Het is een dan een
langzame bocht, waarin geen snelle lijn zit.
En dat is de realiteit bij het motorrijden; hoe gematigder
of hoe groter de radius van de bocht, hoe meer snelheid je door de bocht kunt.
En hoe krapper, of kleiner de radius van de bocht, des te langzamer je moet
rijden. Aanvullend op het tegensturen, kun je de remmen (m.n. de voorrem)
gebruiken om van richting te veranderen. Doordat de voorvering tijdens het
remmen wordt ingedrukt, verandert ook de het spoor en de voor/naloop. Hierdoor
kan de motor sneller en eenvoudiger van richting veranderen. Door te remmen
wordt de (draai) cirkel kleiner tot het moment dat je de exit van de bocht
ziet.
Is de bocht krapper (bochtenradius kleiner) dan verwacht, of
is er een onverwacht obstakel, dan ben je al bezig met snelheid te verminderen.
Doordat je al afremt heb je meer keuzemogelijkheden; je blijft vertragen, je
ontwijkt een obstakel of je brengt de motor – in de bocht – tot stilstand.
De bocht uit accelereren
Als het remmen tot gevolg heeft dat de snelheid afneemt, dat de motor gemakkelijker van richting verandert en de (draai) cirkel kleiner wordt, dan komen we nu bij het leuke deel.
Je kunt, door gas te geven, de motor laten oprichten waardoor de (draai) cirkel groter wordt en kun je op deze wijze de bocht uit accelereren. De bocht-exit is de veiligste plaats om te accelereren omdat je dan overzicht hebt en je in een (vrijwel) rechte lijn kunt accelereren. In ideale omstandigheden accelereer op het moment dat je weer aan de buitenzijde van de bocht uitkomt. Zorg ervoor dat je niet te snel of te agressief accelereert waardoor je te wijd gaat in een bocht!
Als je gedurende de hele bocht accelereert, dan geef je de motor tegenstrijdige opdrachten (input). Zoals gezegd veroorzaakt accelereren een wijziging in de geometrie van de motor en zal de motor in een rechte lijn vooruit willen. Hierdoor zullen de bochtenradius en dus ook de draaicirkel groter worden (toenemen). Daarbij zal ook de onveiligheid toenemen omdat je onvoldoende zicht hebt.
Is het veilig?
Trail braking zorgt, mede door de combinatie van het model
en de rijeigenschappen, dat je veiliger en met grotere precisie bochten rijdt.
In het verleden zullen rijinstructeurs en andere rijders je verteld hebben dat
remmen in een bocht extreem gevaarlijk is. En dat is ook zo! Remmen in een
bocht, met name het gebruiken van de achterrem als de motor in een hellingshoek
(ingeleund) is, is extreem gevaarlijk en moet altijd vermeden worden.
Maar bij het trail braken zal je niet diep in de bocht
remmen. Je start eerder met licht remmen en blijft zo lang mogelijk (in
principe tot aan de bocht-exit) gedoseerd remmen. Bij het naderen van de bocht
gebruik je beide remmen en bij de bocht-ingang laat je de achterrem gedoseerd
los. Je houdt gedurende de bocht, gedoseerde druk op je voorrem tot dat je bij
de bocht-apex of de bocht-exit komt. Dan los je de rem en accelereer je de bocht
uit.
Gebruik van de motorrem
Je denkt nu vast, het afremmen doe ik al want ik rem af met
behulp van de motorrem in plaats van de voorrem. Dat kan natuurlijk ook, maar
wat doe je als de bocht dan onvoorzien krapper wordt/ is dan je dacht? Je kunt dan
geen motorrem toevoegen. Alleen door gebruik te maken van de remmen kunnen we ultieme
controle over onze snelheid.
Daarbij komt dat de motorrem eigenlijk hetzelfde effect
heeft als het remmen met de achterrem. Ook heft de motorrem alle positieve effecten
op die het remmen met de voorrem juist genereert.
Het gebruiken van de motorrem als voorbereiding voor de
bocht heeft een positieve werking door de toegevoegde snelheidsafname. Het
gebruiken van de motorrem in een bocht heeft echter hetzelfde effect als het
remmen met de achterrem.
Reacties
Een reactie posten