Informatiebronnen
In Deel 1 - ontwikkelingen van deze studie
(Trailbraking) heb ik aangegeven dat de traditionele of standaard remtechniek voornamelijk wordt toegepast en dat trailbraking, als remtechniek, zijn intrede heeft
gedaan.
Omdat ik vrijwel alle informatie over trailbraking uit videomateriaal
heb verkregen, zal ik deze dan ook per informatiebron (zeg maar YouTube video) bespreken.
Hierdoor kunnen jullie zelf de bronnen raadplegen en ook zelf een oordeel
vormen, net zoals ik dat heb gedaan.
Mijn persoonlijke ervaring met trailbraking is m.i. nog te
gering om deze op verantwoorde wijze met jullie te delen. Vandaar dat ik mij
beperk tot het samenvoegen of samenvatten van de informatie die ik uit zo’n
informatiebron heb verkregen.
Dit is een persoonlijk en dus een subjectief
proces, waardoor meningen en zienswijzen kunnen verschillen. Ook dat hoort erbij en ik
nodig jullie dan ook van harte uit om de filmpjes zelf te bekijken en te
beoordelen!
Brat TKacs
Zoals ik eerder al heb aangegeven start ik met de informatie
die ik heb verkregen uit de YouTube video van Bret TKacs. Mocht je dit nog
niet gezien hebben, dan kun je op de onderstaande link klikken om het te bekijken.

Tip*
Mocht je het 'gesproken woord' van Brat niet goed kunnen volgen, dan kun je aan de onderzijde van het videoscherm(beeld) de ondertiteling inschakelen. Ook bestaat de mogelijkheid om het transcript te openen. Dit kun je openen door aan de onderzijde van het scherm op de drie stipjes te klikken. Dan krijg je de mogelijkheid om het transcript in te schakelen.
Samenvatting (en vertaling)
definitie 1
Trailbraking is het gepland, bewust vertragen voorbij het (in)stuurpunt met beide remmen, de achterrem of door van het gaf af te gaan.
OF
Trailbraking is bewust blijven vertragen of snelheid verminderen als we de bocht nemen.
Definitie 2
Het enige wat ik doe is het verlengen van de remzone; van de ingang van de bocht tot de bochtuitgang (exit).
Apex (insturen)
'Apex' gebruiken of toepassen is een techniek die afkomstig is uit de racewereld met een gecontroleerde omgeving.
Je moet eerst alle andere referentiepunten hebben voor je gecontroleerd een bocht kunt nemen. Een apex is dan ook een bijproduct die ontstaat bij de bochtingang en de bocht uitgang.
De bochtuitgang (of exit) is, vooral bij het normale wegverkeer, het belangrijkste referentiepunt.
We focussen vooral op de bochtuitgang, want op basis hiervan bepalen we het (in)stuurpunt.
Het punt dat het dichts bij de binnenkant van de bocht ligt, is dan de apex. Het is een bijproduct. Het is niet het punt waarop je focust als je de bocht instuurt, want je focus zal op de bochtuitgang (exit) gericht zijn!
Effecten door Trailbraking
Door Trailbraking toe te passen verander je o.a.
- de snelheid (roll on & roll off the throttle)
- het stuur en rijgedrag van de motor (geometry)
- de stabiliteit (preset suspension)
- de tractie (loading fronttire)
De snelheid
door het gas open te draaien (rolling on) en rolling off het gas dicht te draaien (rolling off} verander je van snelheid. Hiermee beïnvloedt je de radius van de bocht en de hellingshoek (leanangle).
Door snelheid terug te nemen (rolling off) kun je de bochtenradius en de hellingshoek (leanangle) verminderen.
Bij de bochtenuitgang (exit) kun je de snelheid verhogen (rolling on) nadat de motor meer is opgericht.
Stuur en rijgedrag
Het stuur en rijgedrag wijzigt als we bijvoorbeeld door het gas dicht te draaien (rolling off) in combinatie met het remmen op het voorwiel.
De voorvering zal worden ingedrukt waardoor de afstand tussen het voorwiel en het achterwiel korter wordt (spoor). Tevens zal de voor- naloop wijzigen waardoor het stuurgedrag van de motor wijzigt: de motor zal gemakkelijker insturen.
Stabiliteit
Trailbraking werkt doordat we gebruik maken van o.a. de vering en de demping van de motor.
Als we het gas open draaien (rolling on) dan wil het achterwiel voorwaarts door de aandrijving en hierdoor komt de motor aan de voorzijde omhoog (uit de vering). De achterzijde zal tegelijkertijd omlaag gaan (in de vering). Bij een motor met cardanaandrijving zijn deze krachten anders en worden die veelal met extra toepassingen opgevangen.
Het is, hoe dan ook, van groot belang om de SAG van de motor goed afgesteld te hebben (afstelling van de vering/demping op basis van het toegevoegde gewicht door rijder/passagier/belading).
Tractiecoëfficient (curve)
Stelling: bij een hellingshoek (leanangle) van 70% heb je ongeveer 70% remvertraging ter beschikking.
Wat gebeurt er als we de voorrem gebruiken?
Bij het remmen met de voorrem verhogen we de weerstand van de band op de rijbaan (oppervlak). Hierdoor kunnen we bij een gelijke hellingshoek, meer afremmen.
Wat gebeurt er als we de achterrem gebruiken?
In principe gebeurt dan precies het tegenovergesteld als bij het remmen met de voorrem.
Bij het remmen met de achterrem neemt de weerstand van de band op de rijbaan af.
Het daarom niet gebruikelijk om bij Trailbraking gebruik te maken van (enkel) de achterrem. Daarbij komt dat het bedienen van de achterrem niet subtiel kan gebeuren door het ontbreken van sensitiviteit door de motorlaarzen.
Tot slot
Bovenstaande samenvatting is gebaseerd op de informatie uit het videofilmpje van BratTKacks. Hier en daar heb ik een kleine aanvulling geplaatst om de uitleg van BTK beter te kunnen verduidelijken.
Heel interessant vind ik zijn visie over m.n. de apex van een bocht. Hij noemt dit een bijproduct van het proces en niet een op zich zelf staan doel bij het nemen van een bocht. Ik ben het helemaal eens met deze visie, voorzover het betrekking heeft op het rijden op openbare wegen. Daar is veiligheid veel belangrijker dan het rijden van de ideale lijn zoals bij het rijden op een circuit.
Vooruitblik
In het volgende deel kunnen jullie lezen en kijken naar een video van Canyonchasers.net.
Klik op onderstaande link om het filmpje al eens te bekijken.
Reacties
Een reactie posten