Rally Navigatie -
Een gesprek met Mirjam Pol
Mirjam Pol - Rally Rijd(st)er in de Dakar
Meet & Greet
Op zaterdag 16 maart 2019 sprak ik met Mirjam Pol tijdens een meet & greet op een open dag van Chromeburner in Nieuwkuijk.
Toen ik omstreeks lunchtijd arriveerde trof ik
haar aan bij een van de eetgelegenheden. In de tijd dat Mirjam haar frietjes en
snack verorberde, had ik gelegenheid om alvast wat vragen te stellen.
Ze vertelde dat de meet & greet momenten niet alleen voor de publiciteit belangrijk zijn, maar ook voor het generen van de zo benodigde sponsorgelden. Door de inkomsten uit de sponsorgelden kan ze rally’s rijden en huurt ze haar motor met ondersteuning.
Op deze wijze is het haar
gelukt om de Dakar van 2019 te rijden en hierbij op de 2e plaats te
eindigen in het vrouwenklassement!
Rally Navigatie
Na de lunch zijn we naar de opstelling van haar motor en rally-outfit
gelopen. Daar hebben we verder gesproken over het navigeren tijdens een rally
zoals de Dakar.
Mirjam vertelde dat ze heel weinig kennis heeft van GPS navigatie, zowel de hardware als ook de onderliggende techniek.
GPS navigatie wordt tijdens de Dakar (en andere Rally’s)
alleen gebruikt om de waypoints aan te doen en wordt door de organisatie
gebruikt om te controleren of alle waypoints zijn aangedaan.
De hardware wordt dan ook door de organisatie in bruikleen gegeven en bestaat uit een GPS unit voor het navigeren en twee CAP’s, die ingesteld worden om respectievelijk de peiling en afstand aan te geven.
Een derde cap wordt zelf geplaatst en die wordt vooral
gebruikt om de snelheid aan te geven. Een rallymachine wordt namelijk niet
uitgerust met een snelheidsmeter. Daarnaast wordt de snelheid mbv. De cap veel
nauwkeuriger omdat die door de gebruiker zelf gekalibreerd kan worden.
De GPS unit wordt door de organisatie verstrekt en die werkt o.a. met codes die de gebruiker – per dag – moet invoeren. Hierdoor kan de organisatie nauwkeurig controleren of de rijder alle voorgeschreven waypoints heeft aangedaan.
Bij de Dakar worden verschillende waypoints gebruikt die ook in
het roadbook aangegeven worden. Bij het naderen van een waypoint zal de GPS
unit dit registreren en op ca. 300 meter afstand voor het eerst een (richting)
pijl op het scherm tonen. Die pijl volgend zal de rijder dan bij het waypoint
uitkomen. De rijder moet het waypoint dan op een minimale afstand van (20
meter) benaderen of aandoen.
Tijdens de voorbereidingen voor de Dakar rijdt Mirjam dan
ook meerdere rally’s om haar rijtechniek op zo hoog mogelijk niveau te krijgen.
Daarnaast bestudeert ze in de avonduren vele roadbooks om de verschillende symbolen
die hierin gebruikt worden, zo snel mogelijk te herkennen. Verder gebruikt ze
de rally’s natuurlijk ook om aan haar conditie te werken.
Reacties
Een reactie posten