Rally Navigatie | Gesprek met Mirjam Pol

 Rally Navigatie -

 Een gesprek met Mirjam Pol






Mirjam Pol - Rally Rijd(st)er in de Dakar


Tsja, een wereldvrouw met een geweldige staat van dienst in de rallywereld, een betere intro weet ik even niet te bedenken. Bekijk de website van Mirjam Pol en dan snap je waarom ik het zo kort houd.



Meet & Greet


Op zaterdag 16 maart 2019 sprak ik met Mirjam Pol tijdens een meet & greet  op een open dag van Chromeburner in Nieuwkuijk. 

Toen ik omstreeks lunchtijd arriveerde trof ik haar aan bij een van de eetgelegenheden. In de tijd dat Mirjam haar frietjes en snack verorberde, had ik gelegenheid om alvast wat vragen te stellen.

Ze vertelde dat de meet & greet momenten niet alleen voor de publiciteit belangrijk zijn, maar ook voor het generen van de zo benodigde sponsorgelden. Door de inkomsten uit de sponsorgelden kan ze rally’s rijden en huurt ze haar motor met ondersteuning. 

Op deze wijze is het haar gelukt om de Dakar van 2019 te rijden en hierbij op de 2e plaats te eindigen in het vrouwenklassement!





Rally Navigatie


Na de lunch zijn we naar de opstelling van haar motor en rally-outfit gelopen. Daar hebben we verder gesproken over het navigeren tijdens een rally zoals de Dakar.

Mirjam vertelde dat ze heel weinig kennis heeft van GPS navigatie, zowel de hardware als ook de onderliggende techniek.

GPS navigatie wordt tijdens de Dakar (en andere Rally’s) alleen gebruikt om de waypoints aan te doen en wordt door de organisatie gebruikt om te controleren of alle waypoints zijn aangedaan.

De hardware wordt dan ook door de organisatie in bruikleen gegeven en bestaat uit een GPS unit voor het navigeren en twee CAP’s, die ingesteld worden om respectievelijk de peiling en afstand  aan te geven. 

Een derde cap wordt zelf geplaatst en die wordt vooral gebruikt om de snelheid aan te geven. Een rallymachine wordt namelijk niet uitgerust met een snelheidsmeter. Daarnaast wordt de snelheid mbv. De cap veel nauwkeuriger omdat die door de gebruiker zelf gekalibreerd kan worden. 





De GPS unit wordt door de organisatie verstrekt en die werkt o.a. met codes die de gebruiker – per dag – moet invoeren. Hierdoor kan de organisatie nauwkeurig controleren of de rijder alle voorgeschreven waypoints heeft aangedaan. 

Bij de Dakar worden verschillende waypoints gebruikt die ook in het roadbook aangegeven worden. Bij het naderen van een waypoint zal de GPS unit dit registreren en op ca. 300 meter afstand voor het eerst een (richting) pijl op het scherm tonen. Die pijl volgend zal de rijder dan bij het waypoint uitkomen. De rijder moet het waypoint dan op een minimale afstand van (20 meter) benaderen of aandoen. 





Mirjam gaf aan dat haar focus meer gericht is op het hanteren van het roadbook. 

Het roadbook is de belangrijkste informatiebron voor de rijder. 
Tijdens de Dakar krijgen de rijders het roadbook de avond voor de volgende dagrit uitgereikt. 
De rijders die de motor in handen kunnen geven van het supportteam hebben dan het voordeel dat ze tijd kunnen besteden aan het uitwerken van het roadbook. 

Hierbij maakt elke rijder gebruik van gekleurde markeerstiften. Iedere rijder heeft een eigen ‘kleurstijl’ om de informatie tijdens het rijden goed en vooral snel te kunnen interpreteren.





Tijdens de voorbereidingen voor de Dakar rijdt Mirjam dan ook meerdere rally’s om haar rijtechniek op zo hoog mogelijk niveau te krijgen. Daarnaast bestudeert ze in de avonduren vele roadbooks om de verschillende symbolen die hierin gebruikt worden, zo snel mogelijk te herkennen. Verder gebruikt ze de rally’s natuurlijk ook om aan haar conditie te werken.  



Kort maar krachtig


Het gesprek met Mirjam was bijzonder leuk en informatief. Ze was heel open, communicatief en dat alles met een portie humor. Ik heb natuurlijk nog veel meer vragen gesteld, want wanneer krijg je zo'n kans. Aangezien er steeds meer belangstellenden waren, moest Mirjam haar aandacht (en antwoorden) verdelen.
Ondanks dat was het enorm leuk en informatief.


Nabeschouwing


De regels in de Dakar zijn in de tussenliggende periode (tussen deze meet & greet en het moment van publiceren) veranderd.
De focus ligt inmiddels veel meer bij het navigeren en krijgen de deelnemers de roadbooks kort voor de race uitgereikt. 

Mocht je meer willen weten over de hardware die gebruikt wordt, dan kun hierover lezen in het hoofdstuk Rallynavigatie.


Foto's











Reacties