Een bijzondere (Ducati) verrassing
Ducati Multistrada V4 (S) Grand Tour
De trouwe lezers van m'n blog weten dat ik mij had voorgenomen om in 2024 twee motoren (motormerken) waar ik al langer naar had uitgekeken, te kunnen rijden en testen. Dit resulteerde in een proefrit met de BMW R1300 GS en de Moto Guzzi Stelvio model 2024.
Toen ik vorige week las dat de Multistrada V4 S (model 2025) ook weer verbeterd is, kwam de gedachte om te kijken of het mogelijk zou zijn om dit jaar nog een testrit te maken. Mijn voorkeur ging dan ook uit naar de Multistrada V4 S Grand Tour uitvoering, die enkel in 2024 verkrijgbaar is.
Kort dag
Woensdagochtend besloot ik om toch een poging te wagen om een Ducati dealer zover te krijgen dat die een Multi V4 GT beschikbaar zou stellen voor een uitgebreide proef/ testrit. Wetende dat het motorseizoen eigenlijk ten einde loopt en dat de meeste dealers hun demomodellen inmiddels ook al verkocht hebben.
Bij de eerste poging heb ik een uitgebreid emailbericht naar een Ducatidealer gestuurd en kreeg ik al snel een schriftelijke reactie. Helaas verliep die communicatie niet echt constructief en werd ik naar een andere dealer verwezen.
Hierop heb ik telefonisch contact opgenomen met Affetto Ducati in Overasselt en heb ik een heel plezierig gesprek met Pascal gevoerd. Nadat ik hem alles had uitgelegd beloofde hij e.e.a. uit te zoeken en mij terug te bellen. Later die dag belde hij ook terug en had hij goed nieuws voor mij. Ik kon de demo Multi V4 GT een dag meekrijgen en na wat overleg hebben we toen afgesproken dat ik die al de volgende dag (donderdag) zou ophalen.
Dat is pas meedenken en service!
Een lange (test) dag
En zo ben ik op donderdagochtend vroeg vanuit Susteren richting Overasselt vertrokken. Het was echt fris en m'n handvatverwarming ging dan ook al snel naar de hoogste stand. Na ruim een uurtje over de A73 in noordelijke richting te zijn gereden, bereikte ik al snel in het kleine plaatsje Overasselt. In een kleine zijweg arriveerde ik bij het pand van Affetto Ducati. Als ik het vooraf niet zou hebben opgezocht, zou ik het zeker niet gevonden hebben.
Maar direct bij aankomst zag ik de bekende Ducati-look en uitstraling. De demo-motor stond al klaar en in het pand heb ik eerst even van die specifieke Ducatisfeer genoten. Dat heeft toch echt wel wat!
De ontvangst was allervriendelijkst en ook als volstrekt onbekende voelde ik mij er zeker welkom. Pascal nam alle tijd voor mij en heeft hij mij later ook de bediening van de Multi V4 GT uitgelegd.
Niet veel later, het zal zo'n 10.50 uur zijn geweest, heb ik de Multi (ik hou het even op deze kortere aanduiding) gestart en ben ik vanuit Overasselt vertrokken.
Het eerste deel van deze lange dag bestond uit een rit terug naar Susteren. In dat eerste deel van ruim 100 km snelweg rijden, heb ik de Multi al op diverse punten kunnen testen en beoordelen.
In Susteren aangekomen heb ik thuis eerst een boterhammetje gegeten, de hond uitgelaten en ben ik vervolgens omstreeks 13.00 uur richting het Heuvelland (Z-Limburg) vertrokken.
Trouwe lezers weten dat ik voor het testen van motoren een vast rondje Heuvelland maak waardoor ik de motor (op diverse punten) goed kan beoordelen. Hierdoor kan ik ook verschillende motoren goed met elkaar vergelijken.
Het was inmiddels lekker warm (18-19 graden Celsius) geworden en door de herfstvakantie in het zuidelijke deel van Nederland, was het aardig druk in het Heuvelland. Maar ondanks de drukte heb ik alleen maar genoten van die rit.
Omstreeks 15.30 uur was ik klaar met m'n testrondje en heb ik in Susteren nog een korte pauze gehouden. Hierna ben ik weer op de Multi gestapt en ben ik dezelfde route over de A73 naar Overasselt gereden.
Om 17.00 uur heb ik de Multi weer netjes aan Pascal overhandigd en heb ik onder het genot van een bak koffie mijn eerste bevindingen verteld.
Deze zal ik later natuurlijk ook met jullie delen in een uitgebreid testverslag.
Hierna kon ik weer op m'n eigen en vertrouwde KTM 1290 Super Adventure S richting Susteren rijden. Doordat het zonnetje inmiddels al laag aan de horizon stond, was het tijdens deze rit ook alweer wat frisser.
Omstreeks 18.45 uur parkeerde ik m'n KTM op z'n plekje en kon ik het totaalplaatje opmaken.
Ik had totaal zo'n 550 km gereden, waarvan 110 km voor m'n testrondje in het Heuvelland en de rest aan snel/hoofdwegen.
Maar geen centje pijn of spijt ..... in tegendeel!
Ik had totaal zo'n 550 km gereden, waarvan 110 km voor m'n testrondje in het Heuvelland en de rest aan snel/hoofdwegen.
Maar geen centje pijn of spijt ..... in tegendeel!
Wordt vervolgd.
Hallo Wiel, ik heb ook heel goede ervaringen met Affetto. Rij nu al mijn 2de V4 multi (Rally). Woon trouwens bij je in de buurt, St. Joost. Groet Jos.
BeantwoordenVerwijderenHoi Jos, dat is altijd een goed teken als men graag naar een specifieke dealer gaat. En wellicht komen we elkaar (snel) tegen, we wonen immers maar enkele km's van elkaar (Sustere - St. Joas).
BeantwoordenVerwijderen