Blog | Testrit op de BMW R 1300 GS

 Testrit op de BMW R 1300 GS




de BMW R 1300 GS

Vanaf het moment dat ik mijn motorrijbewijs in bezit heb wilde ik eens op een BMW - GS rijden. Om diverse redenen is het er echter nooit van gekomen en vond ik het nu toch echt wel aan de tijd om een testrit op zo'n GS te maken. 

Want wat maakt het toch dat zóveel motorrijders helemaal verknocht zijn aan dat model?

Ekris Motorrad in Maastricht

Toen mijn e-mails met verzoeken voor een testrit onbeantwoord bleven, besloot ik toch nog een poging te wagen en heb ik telefonisch contact opgenomen met Sjoerd Linssen (After Sales) van Ekris Motorrad in Maastricht.
Al snel bleek dat m'n mailtjes hoogstwaarschijnlijk in de postbus van een andere vestiging waren beland, maar kon ik mijn verzoek nu mondeling doen.
Gelukkig zag Sjoerd geen beren op de weg en werd meteen een afspraak gemaakt om een testrit op de R1300GS te maken.

Testrit op Goede Vrijdag 

Ik had om 10.00 uur afgesproken in de vestiging van Ekris Motorrad in Maastricht. Dat was al bijna een thuiswedstrijd voor mij, want de rit erheen duurde nog geen 20 minuten.

Toen ik daar arriveerde zag ik de mooie Triple Black 1300 GS al klaar staan voor de ingang. De weg naar binnen was een slalom tussen gereedstaande motoren die op aflevering wachtten. De zaken gaan daar dus duidelijk goed!

Na de kennismaking met Sjoerd kreeg ik de sleutel overhandigd en liep hij nog mee naar de motor. Daar kreeg ik een snelle instructie over de belangrijkste functies en kon ik op weg.

Eindelijk toen was het eindelijk zover, na al die jaren kon ik voor het eerst op pad met een BMW - GS!

Het bekende testrondje

De lezers van m'n Blog weten inmiddels dat ik een vast rondje heb als ik een motor wil testen. Ook voor deze testrit ben ik, zij het in een andere volgorde, dit testrondje gereden. In totaal heb ik zo'n 150 km over diverse wegen gereden en heb ik de motor om 13.00 uur weer ingeleverd.

Natuurlijk had ik mij op deze testrit voorbereid en een aantal aandachtspunten bedacht. Als je zelf op een KTM 1290 Super Adventure S rijdt dan ligt het voor de hand om beide motoren met elkaar te willen vergelijken. 
Er zijn ontelbare filmpjes op YouTube waarin bijvoorbeeld de BMW GS, de KTM 1290 SAS en de Ducati Multistrada met elkaar vergeleken worden.
Hierbij is mij opgevallen dat, met name bij de Duitse en Oostenrijkse testrijders, de voorkeur heel vaak uitging naar de BMW GS. 

En dat was nu mijn grootste vraag en aandachtspunt: waarom die voorkeur voor de BMW GS?




Comfort en Ergonomie 

Zoals jullie op de afbeelding al kunnen zien mocht ik met een Triple Black, voorzien van alle snufjes, op pad. 

Voor het op- en afstappen te vergemakkelijken zakt de machine zo'n 6 cm in de vering. Dat zelfde gebeurt als je stil komt te staan. Het is een ingenieus systeem dat ook nog eens heel goed werkt. En je went er echt héél snel aan....
Er zijn zoveel technische snufjes in deze motor verwerkt dat ik er echt niet aan toe ben gekomen om al dat moois te testen. Maar het elektrische windscherm heb ik wel nog even getest. 

Om al dat moois te kunnen bedienen zijn er voldoende knoppen op beide stuurhelften aanwezig. Als niet BMW-rijder moet je je toch echt wel in die knoppenwinkel oftewel de handleiding verdiepen. De menu's die je op het prachtige display kunt aflezen zijn redelijk gebruiksvriendelijk, maar zijn er teveel keuzes. Daar heb ik mij vandaag dus niet in verdiept.

De zit (houding) op de motor is, zoals bekend, bijzonder comfortabel. Het zadel loopt heel smal toe waardoor je de knieën heel goed aan de tank kunt aansluiten. Het stuur is best breed en hierdoor ga je automatisch rechtop zitten. De ergonomie is zo goed dat je het echt wel urenlang uithoudt. 
Nu snap ik waarom de GS-rijders het comfort van deze motor zo waarderen!

Windbescherming  

Ook met het windscherm in de hoogste stand heb ik toch wat last gehad van de windturbulenties rondom m'n helm. Ik voelde dat de wind precies het topje van m'n helm raakte en er een turbulentie naar de achterzijde van de helm ontstond. En dan ben ik nog niet eens zo groot (1.76M). Deze turbulentie werd erger naarmate ik dichterbij een voorrijdende auto kwam. Dat is waarschijnlijk een kwestie van wat experimenteren met de hoogte/ instelling van het windscherm.

Wellicht had ik voor deze testrit de kwaliteit van de windbescherming hoger ingeschat en is die hierdoor wat tegen gevallen. 

Demping/ Vering 

Voor iemand die geen ervaring heeft met de bekende Telelever-voorvorkvering is het zeker even wennen. De motor blijft prachtig stabiel tijdens het remmen en het rijdt zeker veel rustiger dan bijvoorbeeld de KTM 1290 SAS. Nu hoor je wel eens dat men de Telelever-vering van een GS als 'vaag' omschrijft, maa heb ik dat niet zo ervaren. Je krijgt echt wel feedback van het voorwiel, maar dat is veel rustiger, kalmer, bijna relaxt te noemen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik er gewoon van genoten heb om zo 'relaxt' te rijden. Het geeft gewoon veel vertrouwen.

Al met al heb ik de hele demping/ vering van deze motor als heel prettig en goed werkend ervaren!

Stuurgedrag

Door de hele geometrie en de vering/ demping rijdt de BMW GS echt wel anders dan bijvoorbeeld een KTM. De motor is best licht bestuurbaar, zeker bij lagere snelheden. Je merkt echter dat de motor vooral gericht is op een heel grote doelgroep (toerrijders en lange- afstand rijders). De motor blijft prachtig in z'n spoor, bij hoge- en bij lage snelheden. Ook het bochtengedrag is heel neutraal, gemakkelijk en geeft dat veel vertrouwen!
Alleen bij het kortere- of snellere stuurwerk heeft deze motor het moeilijker. 



Remmen

Over de remmen kan ik heel kort zijn, die zijn gewoon prima. De remmen zijn krachtig en mooi doseer baar. 

Natuurlijk heb ik even moeten wennen aan het combined-braking system, maar is ook dat een beproefd en goed werkend systeem. Zoals ik eerder als schreef ben ik vooral gecharmeerd van de balans in de motor die ook tijdens het remmen niet verstoord wordt. Erg fijn!

Cardan

Voor iemand zoals ik, die weinig ervaring heeft met Cardan-aandrijving, is het even wennen. Er zijn momentjes waarop de motor anders reageert dan bij een ketting-aandrijving. Zo voel je de cardan soms nog even 'doordrukken' als je het gas loslaat. Maar dat soort momentjes heb je snel door en is het voordeel van een Cardan-aandrijving toch wel veel groter dan het nadeel. 
Geen of vrijwel geen onderhoud!

de Motor

Omdat ik helemaal geen ervaring had met de BMW-boxermotor kan ik natuurlijk ook geen verschillende GS-modellen vergelijken. Mijn enige referentie is de 1300-serie die ik vandaag gereden ben.

Natuurlijk moest ik wennen aan het 'schudden' van het blok tijdens het starten en tijdens stilstand bij een draaiende motor. 
Maar de motor is zó fijn om te rijden!
De vermogensafgifte is heerlijk soepel en lineair, een waar genot.
De motor beschikt over een heerlijk koppel en het accelereren uit een bocht was elke keer weer een feestje.
Dit blok beschikt over voldoende vermogen voor de toerrijder of de lange afstand rijder. Zelfs met passagier en bepakking zal dit blok niet teleur stellen.
Als je dan ook nog bedenkt dat het brandstofverbruik echt wel aan de lage kant is, dan kun je heel tevreden zijn.

Is er dan niets op dit blok aan te merken?

Jawel, de versnellingsbak is niet van hetzelfde niveau als het motorblok. De versnellingsbak werkt niet slecht, maar mist gewoon de kwaliteit die je ervan verwacht. Het schakelen voelt té mechanisch, het voelt stroef en elke schakeling lijkt anders. Soms schakelt het mooi en glijdt die mooi in een hogere of lagere versnelling en het volgende moment is er weer die mechanische 'klak'.
En dat maakt het jammer omdat het kan irriteren, het past gewoon niet bij deze motor.

Mijn conclusie

Normaliter zou ik schrijven dat ik 'aangenaam verrast ben' maar dat past niet bij deze motor. Ik wist voor de testrit al dat deze motor gewoon een heel goede motor moet zijn omdat die altijd hoog gewaardeerd wordt in testen. 

Maar na deze testrit weet ik waarom de motor zo gewaardeerd wordt door bijzonder veel motorrijders. Ook weet ik nu waarom ik zo vaak moeite moest doen om die GS-rijders bij te houden in een bergachtige en bochtige omgeving. 

Deze motor is zo verdomd goed doorontwikkeld voor de doorsnee toerrijder of lange afstand rijder, dat het gewoon een klasse apart is. 
Het is, naar mijn mening, dan ook onzinnig om deze motor met andere motoren (merken en/of modellen) te vergelijken. Je kunt beter de onderlinge GS-modellen met elkaar vergelijken.

Maar beter nog, je kunt er het best een rijden. De motor is bijzonder geschikt voor een heel grote doelgroep omdat die veel comfort biedt en ook nog eens heel plezierig (en eenvoudig) te rijden is.

En dat is tevens het antwoord op m'n vraag waarom de motor zo immens populair is.  











 




  

Reacties