Motorroutes | Controle nieuwe Route

 Controle nieuwe Route





Een nieuwe Route

In oktober 2023 heb ik een speciale route samengesteld in de Ardennen (B). Een motormaatje - van boven de rivieren -  wilde toen heel graag wat ritjes in Limburg en de Ardennen maken. Omdat wij beide geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de 2e WO, heb ik destijds een route rondom de Battle of the Bulge (slag om de Ardennen) samengesteld. Die route hebben wij toen samen gereden en is die zo goed bevallen, dat ik besloten heb om deze binnenkort te publiceren. Maar eerst wilde ik deze nog uitgebreid testen.

Gisteren ben ik dan ook omstreeks 10.00 uur richting het startpunt in Spa vertrokken. Toen ik vertrok was het al 14 graden Celsius en was de voorspelling dat het wel eens kon oplopen tot 19 graden Celsius. Maar de temperatuur in de Ardennen is altijd wat lager en had ik voor de zekerheid toch nog een extra vestje aangetrokken. En dat was geen luxe, pas bij de lunch was het warm genoeg om het vestje in m'n rugzakje op te bergen.

Tijdens mijn ritje door het mooie Spa zag ik - doordat ik de oorspronkelijke route iets had verlegd - meer van die grappige Pierrot beelden langs de straatkant staan. Na een kleine omleidingen kwam ik toch op die mooie stijgende bosweg richting skigebied. En daar voelde je de temperatuur dan ook even dalen.
Via de Route de Bérinzenne en de prachtige vergezichten reed ik naar de eerste locatie in La Gleize. 
Hierna volgde ik de mooie N683 langs het bekende Coo richting Trois-Ponts. Dat is een heel mooie weg met veel snelle bochten en goed asfalt.

In Vielsalm had ik de oorspronkelijke route iets gewijzigd en hoopte ik via een kleine doorsteek de gewenste locatie te bereiken. De kleine doorsteek bleek een smalle bosweg te zijn die na een paar honderd meter 'gewoon' overging in een fietspad. Dat is de charme van nieuwe wegen of routes te willen ontdekken; wegen kunnen op de kaart wel bestaan, maar in werkelijkheid iets anders zijn of helemaal niet zijn. En dan is het gewoon omkeren en een nieuw plannetje maken.

In dit geval heb ik eerst nog even wat foto's gemaakt van die bijzonder mooie locatie. Ik snap wel waarom men deze weg uiteindelijk heeft afgesloten, maar is men kennelijk vergeten om dit wereldkundig te maken. Zoals vaker in België.....



Daarna ben ik via prachtige wegen verder in zuidelijke richting gereden, om vervolgens via prachtige boswegen naar Wibrin te rijden.
Vanuit Wibrin ben ik ook weer, afwisselend over snelle-goede wegen en land/ boswegen in oostelijke richting gereden.

In het dorpje (zeg maar gehucht) Montlebon passeerde ik een oud kerkje met een vervallen kerkhof. Al vaker ben ik voorbij dit kerkje gereden, maar nu was mijn nieuwsgierigheid te groot. Ik heb daar een korte pauze ingelast en wat foto's gemaakt van het kerkje en het vervallen kerkhof. Toen ik de vervallen grafstenen zag, bemerkte ik dat op veel grafstenen enkel de namen en/ of de familienaam vermeld werd. Dat in tegenstelling tot Nederland waar de voornamen en de geboorte/ sterfdag data altijd erbij vermeld worden. En al schrijvende bedacht ik dat de tegenstelling tot het Vrolijke Kerkhof in Sarpanta -Roemenie, dat ik in 2023 bezocht heb, niet groter kan zijn.




Mocht je geïnteresseerd zijn in de andere foto's en ook de bewerkte foto's uit deze fotosessie, kijk dan onderaan dit verslag.

Vanuit Montleban ben ik verder oostwaarts gereden en heb ik ontzettend genoten van de Rue de la State, een prachtige bosweg die naar Wibrin leidt. Op die weg heb een pauze gehouden en daar m'n boterhammetje met kaas gegeten. Ook heb ik nog wat foto's gemaakt, waaronder de foto aan de kop van dit bericht.

Vanaf Nadrin ben ik over de supermooie N860, met de vele snelle bochten, naar Houffalize gereden.

Na Houffalize heb ik de N30 verlaten en ben ik wederom over bos- en landwegen naar Buret gereden. Vanuit Buret ben ik in zuidelijke richting gereden tot ik de N874 bereikte. Die ben ik gevolgd tot ik de bekende plaats Bastogne bereikte.

Na het doorkruisen van Bastogne ben ik een stukje snelweg gevolgd om daarna weer via kleinere wegen in noordelijke richting te rijden.
Via Longchamps en Bertogne ben ik naar het mooie La Roche en Ardenne gereden. Daar zaten de terrasjes al vol met motorrijders.

Kort nadat ik La Roche en Ardenne uit was gereden heb ik ook de N89 verlaten. Ik ben toen over een kleine, maar o-zo-mooie bosweg naar Cielle gereden.

Daarna ben ik ook weer afwisselend over mooie wegen met snelle bochten en bos/ landwegen verder in noordelijke richting gereden tot ik de locatie in Grand Menil bereikte.
In de oorspronkelijke route zou ik via N30 verder in noordelijke richting rijden, maar dat had ik gewijzigd. In plaats daarvan heb ik een minder bekende bosweg naar Le Fayi genomen. Het bleek een bosweg waarvan de toplaag - over een lengte van 7 km -  eraf is gefreesd en die op een nieuwe toplaag wacht. Dat betekent dat je over een weg rijdt met lengtegroeven waardoor je motor constant 'zoekende' is. Het is niet gevaarlijk, maar je moet er gewoon even aan wennen.
De weg is echter té mooi om hem niet in de route op te nemen; dus een blijvertje.

Vervolgens ben ik via de laatste punten naar het officiële eindpunt (Soumange) in de route gereden. Het was inmiddels 16.00 uur geworden en daarom ben ik via de snelweg huiswaarts gereden waar ik om 16.50 uur arriveerde.

Het was een heerlijke, maar lange rit. In totaal heb ik 399 km afgelegd en ben ik zo'n 7 uren onderweg geweest. Niet slecht voor de start van het nieuwe seizoen.

De nieuwe route zal binnenkort ook beschikbaar zijn. 
Hou het blog in de gaten!

En tot slot hebben we de foto's nog.













Reacties

  1. Mooi beschreven ,kijk er naar uit om deze route te rijden

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten