Motorkleding | Halvarssons Ljusdal Motorhandschoenen - Eindoordeel

 

 Halvarssons Ljusdal Handschoenen 

Eindoordeel






Eindoordeel

Medio april 2022 kreeg ik van Duell een kledingpakket bestaande uit een Lindstrands Sunne motorpak, Halvarssons comfort sweater & longs (baselayer) en een paar Halvarssons Ljusdal handschoenen, ter beschikking gesteld. In mijn bericht van 17 april 2022 kun je dit nog eens teruglezen.

Op 23 augustus 2022 publiceerde ik het eerste review over de handschoenen van Halvarssons. Wellicht wil je ook dit bericht eerst even teruglezen.

Delen van de eerste review zullen ook weer in deze (laatste) review terugkomen. Na ruim een jaar en zo’n 8000 km is het tijd voor een eindoordeel.


Gebruiksperiode

Zoals al gezegd (geschreven) ben ik de handschoenen medio april 2022 gaan gebruiken tijdens mijn motorritten. 
Hierbij kun je denken aan dagritten in o.a. Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en ook Frankrijk. 
Ook heb ik de handschoenen grotendeels gedragen tijdens mijn vakantie (2022) in de Vercors in Frankrijk. Daar heb ik toen, vanwege de hitte, ook doorwaaihandschoenen gedragen.
Met uitzondering van een korte periode door ziekte en de tijd gedurende nachtvorst of dat er sneeuw lag, toen heb ik motor gereden. 
Hierdoor kun je stellen dat ik de handschoenen een volledig seizoen gebruikt heb. Daardoor kan ik dan ook aangeven wanneer ze geschikt of juist minder geschikt zijn. Ook kan ik door deze gebruiksperiode iets aangeven over de slijtvastheid.
 

De handschoenen in het kort

De handschoenen vallen meteen op door de knikconstructie bij de knokkelbeschermers en de bijzondere knopsluiting (windwire adjusment). 
Daarbij zijn de handschoenen gemaakt met een Dryway+ membraan dat je kunt vergelijken met een waterafstotende Gore Tex laag.
Voor de temperatuurregeling zijn de handschoenen voorzien van Outlast, een materiaal dat ook door NASA wordt toegepast.
Voor alle details kun je het best even op de website van Halvarssons kijken.

De handschoenen zijn te koop voor prijzen tussen de €110.- en €140.-
Dat is een relatief hoge prijs, maar in mijn eindoordeel kun je lezen of dit een goede prijs-kwaliteit verhouding is.


Draagcomfort en functionaliteit

Om maar meteen met de meer in het oog springende delen te beginnen, de bijzondere sluiting en de knokkelprotectie.
Met een draai-klik knop span of ontspan je een kruislinks gespannen koord dat over de bovenzijde van de handschoenen loopt. Hierdoor is het heel eenvoudig om de handschoenen aan- of uit te trekken. Ook kun je de ‘fit’ van de handschoen hierdoor heel snel en precies naar je wensen aanpassen. Eerder dacht ik nog dat dit systeem best storingsgevoelig zou zijn of snel stuk kon gaan, maar de praktijk wijst anders uit. Het systeem is bij mij storingsvrij geweest en er zijn geen enkele indicaties van slijtage!

Wat ook meteen opvalt is de ergonomische wijze waarop de knokkelprotectie is gemaakt. Hierbij is geen gebruik gemaakt van ingenaaide stretch materialen om de hand te kunnen buigen, maar is de beschermende laag a.h.w. boven op de handschoen genaaid. Doordat die aan de polskant niet vastgenaaid is ontstaat een opening als je de hand buigt. De constructie oogt heel simpel, maar het werkt fantastisch. Er ontstaat een grote flexibiliteit en dus ook een hoog comfort gehalte!




Ook over de binnenvoering van deze handschoenen hoef je je geen zorgen te maken. De Innoborn voering is zodanig aan de buitenlaag bevestigd (MC-fit) dat deze niet los kan laten. En dat merk je meteen als je de handschoenen uittrekt terwijl je handen nog wat vochtig zijn. Normaliter blijft de binnenvoering dan graag aan je handen plakken en krijg je de handschoenen met moeite uit. Bij deze handschoenen heb ik zo’n situatie nog niet meegemaakt.

Nu we het toch over de gebruikte materialen hebben, kan ik meteen schrijven dat het Dryway+ membraan erg goed werkt.
Als je, zoals ik, in vrijwel alle weersomstandigheden (met uitzondering van sneeuw of ijsvorming) rijdt, dan word je ook regelmatig nat.
Ik heb ervaren dat de handschoenen tijdens flinke regenbuien erg lang droge handen bieden. Uiteraard zal de regen na langere tijd wel door de naden in de stof binnendringen, maar het voordeel is dat de handschoenen erg snel weer opdrogen.

Om de duurzaamheid van het Dryway+ membraan te testen heb ik de watertest die ik voor de eerste review heb uitgevoerd, herhaald.
Ook nu heb ik de hand met de rechter handschoen in een emmer met water gestoken. Na 5 minuten ondergedompeld te zijn geweest waren mijn hand en de binnen voering nog kurkdroog!  
Dat zegt wel iets over de duurzaamheid na één gebruiksjaar. 



Natuurlijk ontbreekt de vizierreiniger aan de wijsvinger van de linkerhand niet. Ook die is best vernuftig in de handschoen verwerkt en doet z’n taak uitstekend.

Voor de bediening van je smartphone of navigatietoestel is een special drukpunt op de rechterwijsvinger aangebracht (NUBUD Touchscreen technology).
Ook die werkt prima.
Hier zou ik wel de suggestie willen doen op een soortgelijk drukpunt ook op de linker wijsvinger te maken. Niet iedereen is (alleen) rechtshandig en soms is het gewoon veel handiger om je linkerhand te gebruiken ipv. je rechterhand.

Over het draagcomfort kan ik ook kort en krachtig zijn. 
In het begin voelen de handschoenen wat stug en minder comfortabel.
Naarmate je de handschoenen langer draagt, gaan ze ook beter naar je handen zitten en worden ze soepeler. Dan voelen de handschoenen erg fijn en gaat ook het aan- of uittrekken hiervan soepeltjes.


Temperatuur regulatie

Door het gebruik van Outlast is de temperatuurregulatie van deze handschoenen erg goed.

Ik heb de handschoenen gedurende een seizoen gedragen in temperaturen tussen de 4 en 32 graden Celsius. Hierbij wil ik dan meteen opmerken dat ik tijdens het testen geen gebruik heb gemaakt van de handvatverwarming van mijn motor. Dat zou namelijk een vertekend beeld opleveren.

In mijn beleving zorgen deze handschoenen tussen de 6 en 24 graden Celsius voor een constante en aangename temperatuur.
Plotselinge temperatuurverschillen, door bijvoorbeeld rijden in de bergen of een regenbui, worden snel opgevangen door de Outlast constructie. Hierdoor heb je geen afname van je eigen lichaamstemperatuur en dat maakt het heel aangenaam.

Boven de 24 graden Celsius zijn ook deze handschoenen te warm en is het gewoon beter om echte zomerhandschoenen te gebruiken. Bij temperaturen lager dan 4 graden Celsius bieden de handschoenen te weinig bescherming tegen de kou en zul je toch echt wel winterhandschoenen moeten dragen of de handvatverwarming op de hoogste stand zetten.

 

Protectie

Om de protectie daadwerkelijk te kunnen testen zul je de werkelijkheid moeten nabootsen en dat heb ik natuurlijk niet gedaan.
Nee, dit onderdeel beschrijf ik liever op basis van aangeleverde informatie,  aannames en veronderstellingen. 

De speciale knopsluiting en draad zorgen ervoor dat de handschoenen goed op hun plaats blijven, dat kun je gewoon voelen (pasvorm).  Verder zijn alle plaatsen waar je extra val- of glijbescherming nodig hebt voorzien van stevig geitenleer. Dat kun je niet alleen zien, maar dat kun je ook voelen. 
Op meer specifieke plaatsen is de extra stevige Hi-art stof ingenaaid, ook dat kun je (deels) zien en voelen. 
De knokkels zijn met harde knokkelprotectie beschermd die ook op de juiste plaats zitten en niet verschuiven.

De handschoenen zijn level I geclassificeerd en dat is een internationaal veiligheidscertificaat (normering).

Maar als normaal mens, als een doorsnee rijder voel je echt wel dat je een degelijke handschoen draagt. Ook kun je de veiligheidsvoorzieningen grotendeels gewoon zien en geeft dat gewoon een goed en vooral veilig gevoel.  
Doorgaans zullen motorhandschoenen bij een valpartij vooral verwondingen moeten voorkomen die zullen ontstaan door over het asfalt te glijden. 
 

Slijtvastheid

Als ik de handschoenen nu goed bekijk, dan valt mij op hoe weinig gebruikssporen er zichtbaar zijn. 

Het stiksel is nergens gebroken, beschadigd of zijn er losse eindjes zichtbaar. 
Het leer is nergens beschadigd, uitgedroogd, ingescheurd of verkleurd.
Het textiel is nergens beschadigd, ingescheurd, rafelig of verkleurd.
De knopsluiting en draad zijn onbeschadigd en werken feilloos.
De protectie is onbeschadigd en zit goed op z'n plaats.

Ik kan gewoon niets vinden dat op slijtage of productiefouten duidt!

En pleeg je liever onderhoud aan je motor en niet aan je motorkleding? Ook dan zijn deze handschoenen een juiste keuze. Ik heb de handschoenen slechts enkele keren met een vochtige doek schoon gewreven; that's all...
  

Mijn Eindoordeel

Na deze handschoenen een heel seizoen en zo’n 8000 km gedragen te hebben, kan ik maar tot één oordeel komen. 

Deze handschoenen zijn veruit de beste motorhandschoenen die ik ooit gedragen heb!
Door de functionaliteit, ergonomie, de kwaliteit en de duurzaamheid van deze handschoenen is de prijs-kwaliteit verhouding erg goed. De aankoopprijs mag dan wel wat hoger zijn, maar daarvoor krijg je een topproduct waar je heel wat motorseizoenen plezier van zult hebben.   

Ze zijn met uitstek geschikt voor motorrijders die onder alle (normale) omstandigheden rijden, of je nu een toerrijder of adventure rijder bent. 
De handschoenen zijn dan ook voor een grote doelgroep geschikt en de meesten zullen er waarschijnlijk geen extra zomer- of wintersetje bij hoeven kopen. 
Het zou dan ook fijn zijn als Halvarssons wat kleurtjes aan deze collectie zou kunnen toevoegen, dan valt er ook nog wat te kiezen.  

 
 

 


Reacties