Motor Routes | De Ourtal Plus Route

  




De Ourtal Plus Route



Deze prachtige route is een echte aanrader voor de Allroad/ Adventure rijder die van véél bochten en hoogteverschillen houdt. De basis van deze route vind je terug in de Ourtal Route, maar is de route wat langer (nu 160 km) en biedt deze route veel meer uitdaging. Tijdens het rijden van deze route, die overigens zo'n 3 uurtjes duurt, merk je dat je regelmatig de loop van de Ourthe volgt. Ook passeer je zo'n 5 maal een landsgrens tussen België, Luxemburg en Duitsland!

Het startpunt is St.Vith, een mooi plaatsje dat goed bereikbaar is door de ligging aan de E42. Vanaf Maastricht is het ongeveer 90 km over de snelweg, maar is er toch al veel moois te zien. Als je in St.Vith arriveert dan zijn er dicht bij het startpunt twee tankstions om je tank al bij te vullen. St.Vith is duitstalig en een erg leuk plaatsje om even een koffiestop (of start) in te lassen.

Vanaf St.Vith gaat het over de mooie bochtige N626 naar het plaatsje Schönberg. Van daar gaat het dan over de N695 naar het zuiden en passeer je de grens met Duitsland. Je kunt je ogen sluiten want je hoort en je voelt aan het wegdek dat je in Duitsland rijdt.

Via de plaatsjes Mützenich, Schweiler, Winterscheid en Steinebrück, waar het weer Belgisch grondgebied wordt, rij je in westelijke richting en gaat het onder de E42 door naar Lommesweiler. Hier en daar zul je verrast worden door een onverwachte bochtencombinatie i.c.m. hoogteverschillen. Dat zal overigens de hele route zo blijven!

Bij het gehucht Bracht houd je rechts en kom je via deze landweg bij de achterzijde van de burchtruïne Burg Reuland. Als je dan de prachtige N693 met de vele bochtencombinaties volgt, passeer je bij het gehucht met dezelfde naam (Burg Reuland) weer de landsgrens met Duitsland. 

De N693 wordt dan de L15, een prachtige weg, met veel bochtencombinaties en door een bebost gebied. De L15 gaat dan over in de L1, maar verliest niets van z'n charme. En niet veel verder wordt de L1 gewoon weer de L15, het hoeft maar een naam te hebben.

Na Leidenborn sla je rechtsaf en volg je de L14. Ook dit is een weg waar je kunt genieten van de mooie, snelle bochtencombinaties én de mooie vergezichten. Dat is niet verwonderlijk want de L14 voert je door het National Park Süd Eifel. 

Nadat je Reiff achter je hebt gelaten volgt de route enige tijd het riviertje Irsen. Tussen de plaatsjes Irrhausen en Daleiden volg je de B410 met de mooie lus bij de camping.

Je steekt vervolgens de B410 over en dan vervolg je de route over de bijzonder mooie K189. Dit is een prachtige bosweg met goed asfalt, bijzonder mooie bochtencombinaties, haarspeldbochten en hoogteverschillen. Ook volg je weer enige tijd het meanderende riviertje Irsen. In het plaatsje (gehucht) Falkenauel steek je de Irsen over en wordt de K189 de K51 met een prachtige haarspeldbocht/ bochtencombinatie.

Via Karlshausen gaat het dat even over de L10 tot de aansluiting vet de L1. De L1 is een heel bijzondere weg met prachtige bochtencombinaties, veel hoogteverschillen en erg mooie vergezichten.



Net voorbij het gehucht met de naam Sevenig en op weg naar Preischeid krijg je een mooie afdaling met wat leuke bochtencombinaties! 

De L1 blijft mooi ook nadat je de B410 bent overgestoken en je Dasburg links laat liggen. Je blijft op de L1 tot je in het plaatsje Dahnen linksaf slaat en de K148 opdraait.

De K148 is, net als de K189, een bijzonder mooie bosweg met veel haarspeldbochten, bochtencombinaties en hoogteverschillen. Na enige km's genieten arriveer je bij het riviertje de Our. Die vormt de grens met Luxemburg.




Na het oversteken van deze grens, wordt de K148 de CR339 maar verliest die niets van de schoonheid. Sterker nog, je kunt nu genieten van de mooie rotspartijen waar deze weg zich doorheen slingert.

De CR339 is een weg om mooi snelheid te maken en om te genieten van het goede asfalt en de snelle bochten (bochtencombinaties).

Via Kalborn, Heinerscheid, Hupperdange en Urspelt gaat het in zuidelijke richting naar Reuler en Clervaux. Deze route is zo gemaakt dat je kort voor Reuler/ Clervaux via de CR339 afbuigt naar de CR335. 

Ik kan me echter voorstellen dat je het prachtige plaatsje Clervaux niet wilt missen op deze rit. Je kunt dan heel eenvoudig de afslag naar de CR339 negeren en gewoon rechtdoor rijden over de CR340. Die sluit na korte afstand aan op de N18 die je naar het centrum van Clervaux brengt. Daar kun je dan de CR335 volgen die weer aansluit op de oorspronkelijke route. Als je in Clervaux graag een hapje wilt eten in een restaurant, dan is het zeker raadzaam om dit tijdig te reserveren en om voldoende tijd hiervoor uit te trekken!

Eenmaal (terug) op de CR 335 kun je ook weer wat snelheid oppakken en genieten van het snellere bochtgenwerk tot je in Weisampach arriveert.

Daar steek je de N7 over om een heel mooi rondje te rijden. Over een hoger gelegen weg rij je, langs het Lancaster monument, naar de grens met België. Je komt dan in de driehoek waar Luxemburg, België en Duitsland in de zogenaamde 'Dreiländereck' samenkomen. Dit officiële punt ligt net voorbij het plaatsje Ouren en in het riviertje de Our. Wil je dit drielandenpunt ook in een andere route? Bekijk dan eens De BeLuDu Route .

Via het gehucht Lieler gaat de route dan weer terug naar de N7.

Over de N7 gaat het dan noordwaarts naar Weisampach en Wimperhardt. In deze plaatsen kun je nog goedkoop tanken, voordat je weer het Belgische land binnen rijdt.

Dan gaat het via Malscheid, Dürler, Oudler, Grüfflinen, Crombach en Rodt naar het eindpunt van deze route in St.Vith.



 Route - Track downloaden


Reacties

  1. Verkeerde koppeling en route!
    Door een foutje is de verkeerde route (track) aan de download link gekoppeld geweest. Dat is nu gelukkig hersteld. Heb je een track die 203 km lang is, dan is NIET de juiste route. Sorry voor dit ongemak.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten