Motorkleding - deel 3
Leren vanuit ervaring
Door vele jaren woon- en werkverkeer in combinatie met vele dag ritten en motorvakantiereizen, kan ik putten uit eigen ervaringen.
Zeker in de
beginjaren, toen er bijvoorbeeld nog geen gelamineerde Gore-Tex buitenlaag
bestond, was het vaak afzien. Hele dagen in een nat pak…. Ik mag er niet meer
aan denken. Maar ook de problemen met het reguleren van de lichaamstemperatuur
door pure onkunde/ onwetendheid hebben zeker de nodige stress en dus ook
onveiligheid gecreëerd.
Pas nadat ik me meer bezig ben gaan houden met o.a. outdoor
activiteiten en met name het mountainbiken, ben ik me ook meer gaan verdiepen in kleding.
En ik hoor jullie nu al denken wat die activiteiten nu gemeenschappelijk hebben
met het motorrijden?
Nou, veel meer dan je op eerste zicht zou denken. Het
motorrijden is bij uitstek een ACTIVITEIT die in de buitenlucht plaats vindt.
Hoe comfortabel je dan ook op je motor mag zitten, het is en blijft een evenwicht
voertuig. Dus een echte activiteit waarbij lichaam en geest (in meer of mindere
mate) inspanning moeten leveren. Je krijgt hierin meer inzicht als je tijdens je ritten gebruik maakt
van een sporthorloge met hartslagmeter. En dan niet alleen voor de spannende momenten!
Het is dan ook helemaal niet zo vreemd om kennis en inzicht
te delen met bijvoorbeeld outdoor activiteiten zoals wandelen, hiken, fietsen
of mountainbiken. Dan kom je snel tot het inzicht dat men in de Scandinavische
landen veel kennis en ervaring heeft opgebouwd; zeker als het om gebieden in
Wet-Europa betreft.
Kleden in lagen
Zoals ik eerder al heb aangegeven, is ook in de motorwereld
de trend doorgebroken om in gelaagdheid te denken. Hierbij moet je denken aan
drie (kleding) lagen.
Laag 1
Deze wordt ook wel de baselayer, oftewel de basis laag genoemd.
Dit is de kleding laag die direct op de (blote) huid wordt gedragen en die twee belangrijke functies heeft.
- Zorgt ervoor dat het lichaamsvocht naar de buitenlaag wordt doorgegeven
- Zorgt voor het regelen van de lichaamstemperatuur
De bekendste en/of meest gebruikte materialen hiervoor zijn: Polyestger of Merino wol.
Je mist waarschijnlijk katoen in dit rijtje, maar katoen is absoluut ongeschikt om als basis laag te dienen. Katoen heeft namelijk de vervelende eigenschap dat het vocht in sterke mate vasthoudt. Als de basis laag (bijvoorbeeld door transpiratie) erg vochtig of nat is geworden, dan zal het lichaam sterk kunnen afkoelen. Hierdoor kan uiteindelijk zelfs onderkoeling (hypothermie) ontstaan.
Laag 2
Deze wordt ook wel de midlayer, oftewel de tussenlaag
genoemd.
Dit is kleding die over de basis laag zal worden gedragen en
die twee belangrijke functies heeft:
- Zorgt ervoor dat het lichaamsvocht naar de buitenlaag wordt doorgeven
- Zorgt ervoor dat de lichaamswarmte wordt vastgehouden (isolerende werking)
De midlayer wordt samengesteld op basis van de activiteiten
en omstandigheden (condities).
Er zijn dan ook verschillende materialen die je kunt
gebruiken voor de midlayer: Synthetische materialen, Fleece en dons.
Laag 3
Deze wordt ook wel de (outer) Shell oftewel buitenlaag genoemd
Voor motorrijders is dat het textiele- of leren motorpak.
In het volgende stukje zal ik meer schrijven over de baselayer
oftewel de basislaag.
Reacties
Een reactie posten