Blog | Motorkleding - dee 3

   


Motorkleding - deel 3



Leren vanuit ervaring


Door vele jaren woon- en werkverkeer in combinatie met vele dag ritten en motorvakantiereizen, kan ik putten uit eigen ervaringen. 

Zeker in de beginjaren, toen er bijvoorbeeld nog geen gelamineerde Gore-Tex buitenlaag bestond, was het vaak afzien. Hele dagen in een nat pak…. Ik mag er niet meer aan denken. Maar ook de problemen met het reguleren van de lichaamstemperatuur door pure onkunde/ onwetendheid hebben zeker de nodige stress en dus ook onveiligheid gecreëerd.

Pas nadat ik me meer bezig ben gaan houden met o.a. outdoor activiteiten en met name het mountainbiken, ben ik me ook meer gaan verdiepen in kleding. En ik hoor jullie nu al denken wat die activiteiten nu gemeenschappelijk hebben met het motorrijden?

Nou, veel meer dan je op eerste zicht zou denken. Het motorrijden is bij uitstek een ACTIVITEIT die in de buitenlucht plaats vindt. Hoe comfortabel je dan ook op je motor mag zitten, het is en blijft een evenwicht voertuig. Dus een echte activiteit waarbij lichaam en geest (in meer of mindere mate) inspanning moeten leveren. Je krijgt hierin meer inzicht als je tijdens je ritten gebruik maakt van een sporthorloge met hartslagmeter. En dan niet alleen voor de spannende momenten!

Het is dan ook helemaal niet zo vreemd om kennis en inzicht te delen met bijvoorbeeld outdoor activiteiten zoals wandelen, hiken, fietsen of mountainbiken. Dan kom je snel tot het inzicht dat men in de Scandinavische landen veel kennis en ervaring heeft opgebouwd; zeker als het om gebieden in Wet-Europa betreft. 


Kleden in lagen


Zoals ik eerder al heb aangegeven, is ook in de motorwereld de trend doorgebroken om in gelaagdheid te denken. Hierbij moet je denken aan drie (kleding) lagen.


Laag 1

Deze wordt ook wel de baselayer, oftewel de basis laag genoemd.

Dit is de kleding laag die direct op de (blote) huid wordt gedragen en die twee belangrijke functies heeft.

  1. Zorgt ervoor dat het lichaamsvocht naar de buitenlaag wordt doorgegeven
  2. Zorgt voor het regelen van de lichaamstemperatuur

De bekendste en/of meest gebruikte materialen hiervoor zijn: Polyestger of Merino wol.

Je mist waarschijnlijk katoen in dit rijtje, maar katoen is absoluut ongeschikt om als basis laag te dienen. Katoen heeft namelijk de vervelende eigenschap dat het vocht in sterke mate vasthoudt. Als de basis laag (bijvoorbeeld door transpiratie) erg vochtig of nat is geworden, dan zal het lichaam sterk kunnen afkoelen. Hierdoor kan uiteindelijk zelfs onderkoeling (hypothermie) ontstaan.

 

Laag 2

Deze wordt ook wel de midlayer, oftewel de tussenlaag genoemd.

Dit is kleding die over de basis laag zal worden gedragen en die twee belangrijke functies heeft:

  1. Zorgt ervoor dat het lichaamsvocht naar de buitenlaag wordt doorgeven
  2. Zorgt ervoor dat de lichaamswarmte wordt vastgehouden (isolerende werking)

De midlayer wordt samengesteld op basis van de activiteiten en omstandigheden (condities).

Er zijn dan ook verschillende materialen die je kunt gebruiken voor de midlayer: Synthetische materialen, Fleece en dons.


Laag 3

Deze wordt ook wel de (outer) Shell oftewel buitenlaag genoemd

Voor motorrijders is dat het textiele- of leren motorpak.

 

In het volgende stukje zal ik meer schrijven over de baselayer oftewel de basislaag.




Reacties