Motorkleding - deel 1
Keuze motorkleding
Op mijn zoektocht naar de (voor mij) meest geschikte motorkleding voor de komende jaren, heb ik mij meer verdiept in de verschillende keuzemogelijkheden. Mede door het internet lijkt het een zoektocht waarbij je door de bomen het bos niet meer kan zien.
En een ding mag hierbij
meteen gezegd/geschreven worden: slechte motorkleding kom je niet meer tegen.
Maar hoe moet je dan tot een goede keuze komen?
Historie
Toen ik in 2008 gestart ben met het nemen van motorrijlessen, was het voor mij al duidelijk dat ik – hoe dan ook – serieus wilde motorrijden. Daarbij hoorde ook het woon- en werkverkeer en met die gedachte kocht ik direct een motorpak, motorlaarzen, handschoenen en een helm.Toen ik in februari 2009 m’n dagelijkse motorritjes maakte, koelde ik zoveel af dat ik regelmatig moest bijkomen na zo’n rit. Daarnaast werd ik nat tot op het bot als ik door een regenbui reed, ondanks de speciale regenvoering in het pak.
Het heeft dan ook niet lang geduurd dat ik naar de motorzaak liep voor de koop van een ander (nieuw) motorpak. Tsja, zo kan goedkoop ook duurkoop zijn!
Gore - Tex
Leren Pak
Toen ik wat later tot overmaat van ramp ook nog eens op een
buikschuiver wilde rijden, kocht ik natuurlijk ook een leren motorpak. En
ondanks mijn interesse en voorbereiding, kocht ik ook nu weer een pak waar ik
al snel spijt van had. Een leren pak en woon- werkverkeer gaan m.i. gewoon niet
samen, althans niet in mijn geval. Ik reed de meeste tijd weer in mijn Gore-Tex
pak en gebruikte het leren pak enkel voor tourritten. En nee, ik heb mij
nooit comfortabel gevoeld in zo’n leren pak; te weinig bewegingsruimte en
vooral problemen met de regeling van de lichaamstemperatuur.
Toen de buikschuiver weer werd ingeruild voor een adventure
model, heb ik ook het leren pak voor een prikkie van de hand gedaan. Weer een
dure les geleerd……
Gore - Tex Pro
Toen mijn Gore-Tex pak door het vele gebruik al redelijk snel aan vervanging toe was, ben ik toch eens gaan nadenken. Na de opgedane ervaringen kon ik mijn eisen en wensen inmiddels duidelijker formuleren.
Ik koos voor een Gore-Tex pak met een gelamineerde
buitenlaag. Die techniek was toen nieuw en het pak was dan ook prijzig, maar
tot op de dag van vandaag, een heel goede keuze. Ik heb nooit meer een extra
regenpak hoeven dragen!
Ook dit pak is een buitenlaag (gelamineerd)
met een (standaard) wintervoering.
Meer lagen
Inmiddels had ik wel geleerd dat je de wintervoering beter
niet kunt gebruiken, maar in plaats hiervan meerdere kledinglagen te dragen
onder het pak. Meerdere kledinglagen (van het juiste materiaal) isoleren beter
en kun je op- en afschalen op basis van
behoefte of noodzaak. Zo gebruik ik bijvoorbeeld regelmatig een soft shell
windjack als het wat frisser is. Door gebruik te maken van kledinglagen kun je
heel gericht een keuze maken en kun je ook beweeglijk blijven tijdens het
rijden. De kleding moet je bewegingsvrijheid zo min mogelijk belemmeren!
Ventilatie
Een groot nadeel van dit motorpak is de minimale ventilatie.
Tijdens de warmere dagen is het pak niet alleen zwaar, maar ook erg warm. Dat
is een nadeel van de gelamineerde Gore-Tex pakken als die niet voorzien zijn
van extra ventilatie. Het pak dat ik gebruik is heerlijk voor de winter,
voorjaar en najaar periodes. Voor de zomer is dit pak ronduit ongeschikt. Je
kunt de lichaamstemperatuur vrijwel niet reguleren en dat is niet alleen
onplezierig, maar is het negatief voor de passieve veiligheid.
Reizen
Doordat ik steeds meer motorreizen ben gaan maken, reed ik
ook meer in de warmere gebieden. Daarnaast ben ik ook meer offroad gaan rijden
en dat maakte dat ik, op enig moment, op zoek ben gegaan naar een motorpak dat naast
een hoge veiligheid ook goede ventilatie bood. En door schade en schande wat
wijzer geworden, heb ik mij eerst goed in de materie verdiept. Welke actieve
veiligheid (beschermingsmiddelen) ik wilde en waar ik op moest letten om mijn
lichaamstemperatuur zo goed mogelijk te kunnen reguleren.
Extra beveiliging en ventilatie
Zo kocht ik enkele jaren geleden mijn Gore-Tex pak (met
gelamineerde buitenlaag) met extra bescherming en ventilatiemogelijkheden. Het
was een prachtig en vooral technisch goed ontwikkeld pak dat ook nog heerlijk zat en goede bewegingsvrijheid bood. Dit pak was gemaakt van een buitenlaag
en was niet voorzien van een wintervoering.
Dat maakte dat je bij de voorbereiding van een motorreis in
het buitenland goed moest nadenken over de kleding(lagen) die je mee moest
nemen. Als je bijvoorbeeld bij de kust – in warm weer – vertrok en de bergen in
reed, dan kon het wel eens koud worden. En dan was het wel handig om een of twee
extra laagjes mee te nemen. Het voordeel was dat je altijd de
lichaamstemperatuur goed kon reguleren.
Passieve veiligheid
Toch heb ik op een rit van Kroatië naar Montenegro (en terug)
geleerd hoe gevaarlijk warmtestuwing kan
zijn. Het was uitzonderlijk warm en we kregen te maken met veel oponthoud
waardoor we stil stonden in de volle zon. Daar heb ik letterlijk en figuurlijk
ervaren wat zo’n warmtestuwing met je doet. Een van de mensen in de groep is
hierbij onwel geworden en heeft enige tijd in de schaduw moeten zitten met
extra vocht. Ik hoef niet te schrijven hoe gevaarlijk de rit daarna was…….
Maar door het woon- en werkverkeer en verkeerde kledingkeuzes heb ik ook geleerd dat regen en kou je rijvaardigheid behoorlijk negatief kunnen beïnvloeden. Vandaar dat ik mij steeds meer ben gaan verdiepen in mijn kledingkeuze.
Huidige trend
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de huidige trend om een
motorpak niet altijd uit meerdere lagen te laten bestaan, een goede richting
kan zijn. Dat betekent dat kiest voor een buitenschaal, zeg maar de buitenste
laag van een motorpak en dat je zelf, naar behoefte, de onderliggende lagen
kiest.
In de outdoorwereld (zoals hiken, wandelen, bergsport of ook
de fietssport) is dit al langer heel gewoon. Daar zijn ze veel meer bezig met
het reguleren van lichaamstemperatuur of het beschermen tegen weersinvloeden,
door gebruik te maken van meerdere lagen. Bij de kledingkeuze heeft men het dan
ook over een baselayer (onderste laag), een midlayer (midden laag) en een
outerlayer (buitenste laag).
Mijn keuze
Op dit moment weet ik aan welke eisen en wensen mijn toekomstige motorpak zal moeten voldoen. Het wordt in ieder geval een Gore-Tex pak bestaande uit een enkele gelamineerde laag met zoveel mogelijk ventilatie. Ook moeten pasvorm en zitcomfort goed zijn om de hele dag te dragen en mag het de beweegingsvrijheid zo min mogelijk beïnvloeden. Daarnaast moet de actieve bescherming op zo hoog mogelijk niveau (cat.2), moeten deze onderdelen zo goed mogelijk geplaatst zijn en mogen die niet verschuiven. Tot slot moet het pak duurzaam zijn zodat ik er langere tijd gebruik van kan maken. En natuurlijk ook nog even letten op de aftersales…..
Op dit moment zijn er twee modellen van verschillende merken
die aan deze eisen en wensen voldoen. Het wordt dus een kwestie van ouderwets passen en testen in de winkel.
Wordt vervolgd.
Reacties
Een reactie posten