Garmin Zumo XT2 | Garmin Zumo XT2 - eerste test resultaten #Garmin Zumo XT2 test resultaten #Garmin Zumo XT2 Test Results

 Garmin Zumo XT2 

eerste Test Resultaten


Garmin Zumo XT2 - Test


Zumo XT2 Test

Zoals ik in een eerder geplaatst bericht al schreef #voorbereiding voor testen is mijn aandacht momenteel gericht op de Garmin Zumo XT2. Aanleiding hiervoor zijn de recente storingen die ik tijdens een motorrit heb ervaren. Hierbij kun je denken aan fouten met de routeberekening, traagheid bij herberekening en beeldopbouw én het tijdelijk wegvallen van de schermbediening.

de Tracks

Na de voorbereidingen voor deze eerste test (waarbij het toestel o.a. volledig is opgeschoond) heb ik drie tracks in het toestel geladen. De tracks vormden samen een dag route #de Moezelvallei in Luxemburg , bestaande uit een route heen, de route en een route terug.  
De routes heb ik met behulp van de routeplanner van MyRoute-app gemaakt en vervolgens als track (1.1 track en poi) gedownload. Hierna heb ik ze (een voor een) via de Garmin Tread-app op de Garmin Zumo XT2 geïmporteerd. Bij elke handeling heb ik eerst het spoor op de Zumo XT2 gecontroleerd, een kleur gegeven en vervolgens heb ik het spoor naar een route geconverteerd. 
Bij elke handeling heb ik direct gesynchroniseerd (Explore) en gecontroleerd.
Bij de derde track (de route terug) kreeg ik de melding dat de route niet voldeed aan de routebeperkingen ....

Garmin Zumo XT2 - foutmelding



Zoals gebruikelijk klikte ik op [Nee] want ik wilde niet dat de route (die volgens MyRoute-app goed was) gewijzigd zou worden. De route werd vervolgens geconverteerd en in de routelijst van het toestel geplaatst.

Hiermee was het toestel klaar voor gebruik, klaar voor de rit.

Tijdens de rit  

De eerste route (route heen) heb ik voor vertrek geladen en geactiveerd. Ik gaf aan dat ik bij het begin van de route wilde starten. Dat punt lag op enige afstand van mijn vertrekpunt en het toestel voerde mij probleemloos naar het startpunt. Ook de rest van de route heeft het toestel zonder enige storing of probleem gewerkt.

Kort voor het einde van het eerste deel heb ik de route uitgeschakeld en ben ik vervolgens naar het begin van de hoofdroute gereden. Op enige afstand na het startpunt (terwijl ik op de hoofdroute stond) heb ik de hoofdroute geladen en geactiveerd. Hierbij heb ik aangegeven dat ik naar het dichtsbijzijnde punt op de route wilde rijden. De route werd vervolgens netjes opgestart en kon ik direct met de route starten. Enkel de afstand was 1 km langer dan de oorspronkelijke track.

Het toestel werkte tijdens deze route foutloos, tot ik in een plaatsje arriveerde waar iets merkwaardigs gebeurde.
Hoewel de onderliggende track (blauwe lijn) aangaf de hoofdweg te volgen, zag ik dat de route (paarse lijn) aangaf dat ik een zijstraatje in moest en een wel heel vreemde omweg moest volgen. Die wegen waren overigens gesloten ivm. werkzaamheden. 

Garmin Zumo XT2 - routefout


Ik volgde uiteraard de hoofdweg en kreeg de melding dat ik van de route was afgeweken. Niet veel verder heeft het toestel de oorspronkelijke route weer netjes opgepakt en heb ik verder geen storingen of problemen in de route ondervonden.

Nadat ik het eindpunt van de (hoofd) route bijna had bereikt, heb ik de route beëindigd. Hierna heb ik de route terug geladen en geactiveerd. Er was geen foutmelding maar zag ik dat de afstand langer was dan de oorspronkelijke track. Hierdoor was ik alert op wat er komen zou.
In deze route wilde ik via Battice naar Maastricht rijden, waarbij ik in Battice op de doorgaande hoofdweg wilde tanken. Ik wist dat de oorspronkelijke track mij hierna naar een gesloten weg (eenrichtingverkeer) zou voeren, maar dat kon ik zelf oplossen. 
Maar er gebeurde iets opvallends en onverwachts: de route in Battice was volledig gewijzigd en werd ik via een omweg weer naar de snelweg geleid. Zou ik deze route gevolgd hebben, dan was ik niet eens in de buurt van het tankstation gekomen! Dat was dus een serieuze wijziging van de oorspronkelijke track en als ik die niet tijdig bemerkt had, dan had ik wellicht met brandstof tekort moeten rekenen. Iets dat je gewoon NIET wilt, dit hoort een toestel zeker niet te doen!

Fouten in de routeberekening

Na terugkomst heb ik natuurlijk verschillende testen uitgevoerd om de oorzaak(en) van de foute routeberekeningen te achterhalen.

Om te beginnen met de vreemde verandering van de route (zie afbeelding).

Natuurlijk heb ik de route op verschillende kaarten in de routeplanner van MyRoute-app gecontroleerd. Vervolgens heb ik deze vergeleken met het kaartmateriaal van Garmin in BaseCamp. Dat is hetzelfde kaartmateriaal dat ook in het toestel zit.

Hierbij zag ik dat de track op die bewuste locatie naast de weg liep op het kaartmateriaal van het toestel (en BaseCamp) Hierdoor heeft het toestel de route dan ook verlegd. Dit toont m.i. wederom aan dat het kaartmateriaal dat in de planner van MyRoute-app gebruikt wordt, niet altijd gelijk is aan het kaartmateriaal dat Garmin in de toestellen gebruikt!
Vervolgens heb ik het kaartmateriaal van Garmin gecontroleerd en zag ik dat het kaartmateriaal van Garmin NIET KLOPT. Dus gewoon een fout in het kaartmateriaal van Garmin!

Garmin kaartfout
City Navigator Europe NTU 2026.2

Garmin kaartfout
City Navigator Europe 2026.3



Het toestel heeft de track naar een route geconverteerd op basis van de kaart in het toestel. En die kaart was op deze locatie niet goed, vandaar de vreemde wijziging in de route. Toen ik de track op die locatie had aangepast was ook de geconverteerde route goed (2026.3). 

Ten slotte de wijziging in de route terug, de route naar het tankstation in Battice.

De oorzaak van de wijziging ligt in de afgesloten rijrichting (eenrichtingverkeer) na het tankstation in Battice. Hiervan heeft het toestel ook de foutmelding gegeven. Maar helaas geeft het toestel NIET aan WAAR de fout in de route zit, waardoor je als gebruiker niet weet waar en waardoor de route gewijzigd wordt!

Als test heb ik de route terug uit het toestel verwijderd en heb ik vervolgens dezelfde track gebruikt om deze weer tot route te converteren. Ook nu kreeg ik weer dezelfde melding.

                     Garmin Zumo XT2 - foutmelding


Nu gaf ik aan [Ja] dat het toestel een alternatieve route mocht berekenen om de beperking te vermijden. En tot mijn verbazing berekende het toestel dezelfde route als ik eerder had gekregen. De route waarbij ik had aangegeven dat die NIET gewijzigd mocht worden, maar die uiteindelijk wel door het toestel gewijzigd was. Het toestel wijzigt dus ongevraagd een route als er 'beperkingen' zijn in de track!

Historie 

Verder is mij opgevallen dat er toch nog sporen (uit de historie) aanwezig waren ondanks dat ik die verwijderd had [historie wissen]. Deze segmenten in de historie waren niet zichtbaar in het toestel, maar waren wel zichtbaar toen ik het toestel met BaseCamp gekoppeld had. 
Dit bevestigd mijn vermoeden dat het toestel bij gebruik 'volloopt' met data die op diverse locaties wordt/ worden opgeslagen. Wellicht dat dit een reden is waardoor een toestel steeds trager wordt en storingen optreden.

Ook is mij opgevallen dat het toestel trager wordt naarmate er meer tracks en/ of routes zijn opgeslagen in het toestel en/ of de Tread-app. Bij drie routes/ tracks werkte het toestel nog vrij snel, maar toen ik zeven routes/ tracks had opgeslagen, was het al langzamer. 

Tevens werkt het toestel beter als je na het toevoegen, verwijderen of wijzigen van tracks in het toestel (of de Tread-app) direct handmatig synchroniseert. Gewoon even op de knop van Explore klikken. Anders moet je wachten tot het toestel of de app met synchroniseren start en weet je niet welke bron de synchronisatie initieert en kan het zomaar zijn dat je een oude (ongewenste of gewijzigde) situatie herstelt.

Dit zijn mijn bevindingen tot zover, wordt vervolgd.  

Reacties

  1. De kaarten die Garmin gebruikt is van Here, dus daar kan Garmin niet veel aan doen.
    De methode die ik gebruik om te voorkomen dat er fouten ontstaan tussen Myroute en de Zumo is als volgt; route malen in MRA, downloaden als track en vervolgens deze track in Basecamp omzetten naar een route. Hiermee voorkom de problemen doe ontstaan door kaart verschil tussen Garmin en MRA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Here is de 'kaartenfabriek' van Garmin. De door jou beschreven methode heb ik ook toegepast en die heeft in dit voorbeeld niet gewerkt. De route werd altijd verkeerd berekend door de kaartfout.

      Verwijderen

Een reactie posten