Herfstrit 2 in oktober 2025
Motorrit in België en Frankrijk
Herfstrit 2 in 2025
Na een stressvolle week was ik echt wel aan een dagje ontspanning toe. En hoe kan een motorrijder het beste ontspannen? Juist, gewoon door een mooi motorritje te maken. En dat is precies wat ik gisteren, vrijdag 10 oktober, gedaan heb.
Maar voordat ik de route ben gaan rijden, heb ik deze nog moeten samenstellen. Hiervoor heb ik delen uit de herfstrit 1 #herfstrit in België en Frankrijk genomen en die in een nieuwe route gebruikt. De routedelen die ik hiervoor gebruikt heb, die heb ik eerst omgekeerd en - hier en daar - aangepast.
De route van vorige week was erg mooi om te rijden, maar er zaten delen in die ik niet goed genoeg vond om deze met andere te delen.
Zo heb ik enkele avonden wat tijd besteed aan het maken van de nieuwe route die in België start, die dan door Frankrijk verloopt en vervolgens weer in België eindigt. Een route met een lengte van ca. 200 km en een rijtijd van ongeveer 3-4 uurtjes. In totaal had deze dag route een lengte van zo'n 530 km en een geschatte reistijd van zo'n 7 uurtjes. Een dag vuller dus.
De Rit
In tegenstelling tot de weersvoorspelling was het gisteren fris en was de lucht alleen maar grijs-bewolkt. Het regende net niet en de temperatuur was maar 12 graden Celsius toen ik omstreeks 09.00 uur vanuit huis vertrok. Gelukkig had ik mij op deze temperatuur gekleed, maar hoopte ik toch dat het wat warmer zou gaan worden. Dat was helaas ijdele hoop.
Het was erg rustig op de snelwegen ondanks de voorspelde exodus van vakantievierende Nederlanders. Dat is altijd zo'n dingetje als je in het zuiden van Nederland woont. De A2 loopt gewoon vol omdat het de enige snelweg in zuidelijke (of noordelijke) richting is. En momenteel worden volop werkzaamheden uitgevoerd om deze snelweg in de komende 2 jaren tot 3 volwaardige rijstroken per rijbaan uit te breiden.
Ook in België was het bijzonder rustig op de snelwegen en na zo'n 1,5 uur op m'n gemakje gereden te hebben, draaide ik de snelweg af op weg naar het startpunt in Mettet (B). Daar heb ik, zoals ik dat inmiddels vaker doe, eerst de tank aangevuld met 98+ benzine. Hierna ben ik met de route gestart.
Al snel reed ik over echte landwegen, niet al te breed maar wel in voldoende goede staat. Hierna draaide ik de mooie N932 op en kon ik genieten van de prachtige vergezichten. Het landschap is daar echt glooiend-heuvelachtig met prachtige velden en bossen. De boerderijen en woningen zijn natuurlijk anders dan in Nederland en dat maakt het heel bijzonder wordt. Gewoon op ontdekkingsreis in het buitenland!
En terwijl ik daar al genietend reed, kwam de gedachte in mij op dat dit wel eens het gevoel van vrijheid kon benaderen. Je weet wel, de vrijheid die men altijd met motorrijden associeert. Zoals gewoonlijk, of gebruikelijk bij iemand die hoogbegaafd is, kwamen talloze gedachten, ideeën en associaties in mij op. En na wat 'filosoferen' kwam ik uit bij enkele grondbeginselen of kernwaarden/ begrippen die het gevoel van vrijheid bij MIJ oproepen.
* Overpeinzing
Om te beginnen met: doen wat je zelf wilt (ik wil motorrijden), ik wil gaan waarheen ik wil (ik bepaal zelf wel waar ik heen rijd), ik bepaal zelf wel hoe ik rijd (de route en de wijze waarop ik mij op de weggedrag), ik bepaal zelf hoe ik mij kleed (mijn motorkleding en onderkleding), ik kies mijn eigen motor (duidelijk toch), ik bepaal hoe lang en hoe ver ik rijd (ik laat mij niet voorschrijven hoe lang ik wegblijf of waar ik heen ga), ik kies zelf wel welke wegen (ik kies zelf m'n route en ik kan daar altijd vanaf wijken), ik kies of ik alleen of met anderen rijd (ik rijd graag alleen of in een klein en leuk gezelschap), ik bepaal zelf mijn snelheid en m'n techniek (stem ik af op m'n stemming, de weg en de omstandigheden). Om maar een aantal te benoemen 😎
Daarnaast is verantwoordelijkheid wellicht het belangrijkste element. Ik ben namelijk zelf verantwoordelijk voor mijn keuzes en handelingen. Daar draag ik ook zelf verantwoordelijkheid voor. En als het mis gaat.... dan moet ik het ook zélf opknappen/ oplossen.
En dat laatste is voor mij ook een belangrijk element of maakt deel uit van de vrijheid als motorrijder. Dat je leert om jezelf te redden, zelfstandig je problemen leert op te lossen of beter nog, leert om problemen te vermijden. En dat kun je m.i. doen door kennis en vaardigheid aan te leren (door instructie of studie) maar vooral door praktijkervaring!
*
Gelukkig verloopt een dergelijk denkproces redelijk snel bij mij en ging mijn aandacht alweer snel naar de mooie omgeving of bezienswaardigheden.
Hierdoor kon ik volop genieten van de prachtige bochtencombinaties en het uitzicht bij de meren Lac du Ry Jeune, Lac de l'Eeau Heure, Lac de Falemprise en Lac de la Plate Taille. Dat is een prachtige omgeving waar je - als het verkeer het toelaat - ook lekker kunt sturen.
Net voordat ik het plaatsje of gehucht Rance bereikte was de doorgaande weg voor alle verkeer afgesloten. Een 'zelfbenoemde verkeersregelaar' wees mij naar een bosweg die normaliter gesloten was voor doorgaand verkeer. Ik had geen andere keus en zo ben ik die bosweg ingereden. Het was een smalle geasfalteerde weg waar zelden voertuigen op reden. In het midden van de weg was namelijk een moslaag gegroeid. Maar uiteindelijk was het een erg leuk stuk om te rijden en kon ik hierna weer vrij snel op de route aansluiten.
Niet veel later passeerde ik over een heel mooie landweg de grens van België en Frankrijk. Het is dat de straatnaam wijzigde en ik het op de kaart van mijn navigatietoestel kon zien, anders had ik het niet geweten.
Ik reed vervolgens over prachtige land & boswegen door het nationaal park P.N.R de l'Avensnois, langs het meer Lac du Val Joly in westelijke richting. Het was puur genieten, want woorden kunnen niet uitdrukken hoe ik dat ervaren heb.
In het dorpje Felleries (Fr) ben ik gestopt bij een voormalige watermolen die gerestaureerd is en die nu dienst doet als een museum.
Hierna ben ik voornamelijk over land & boswegen verder gereden in westelijke richting tot ik Aulnoye-Aymeries bereikte. Een grotere plaats met een spoorwegknooppunt. Hoewel ik liever niet in dit soort plaatsjes rijd, vond ik het wel interessant om te zien hoe de spoorwegknooppunten in België met die van Nederland verschillen. En de verschillen zijn groot, daar hoef je geen kenner voor te zijn.
Niet veel later, het was inmiddels bijna 13.00 uur en de temperatuur was inmiddels tot 14 graden Celsius opgelopen, heb ik de D959 verlaten en ben ik een klein landweggetje ingereden. Dat had ik zo gepland omdat ik nieuwsgierig was hoe dit weggetje, dat verschillende boerderijen en buitenverblijven verbindt, er in werkelijkheid uitzag. Na de eerste bocht ben ik gestopt en heb ik daar op m'n gemak een boterhammetje gegeten. Ondanks dat ik aan de rand van een dorpje stond, was het daar stil..... uitzonderlijk stil.
Na de korte pauze heb ik mijn weg vervolgd en ben ik naar de aansluiting met de D959 gereden. Het landweggetje was erg leuk om te rijden, maar zal ik dat buiten de toekomstige route houden. Er waren plaatsen met teveel zand en grindvervuiling, met name bij sommige boerderijen.
Hierna volgde een compleet nieuw deel in de route dat ik ook nog niet kende. Maar een ding kan ik er zeker over schrijven, het was puur genieten. Veel goede land & boswegen, veel leuke dorpjes en vooral heel mooie vergezichten en hoogteverschillen. In de onderstaande grafiek kunnen jullie aflezen dat er echt veel hoogteverschillen in deze route zitten (geel gemarkeerd deel is de route).
Na ongeveer 2,5 uurtjes rijden naderde ik het eindpunt van de route in Mettet. Ik had de route zo gemaakt dat ik weer op de weg met de tankstations (waar ik eerder getankt had) uit zou komen. Maar België zou België niet zijn als er geen omleiding meer zou zijn. En die verraste mij enigszins want er waren twee hoofdwegen afgesloten bij het circuit van Mettet. En volgens oud Belgisch gebruik waren er geen omleidingsroutes aangegeven en moest ik op zoek naar een verbindingsweg naar de tankstations. Hierbij kwam ik toevallig uit nabij het circuit (waar ze de openbare wegen aan het circuit hadden toegevoegd) en zag ik dat er supermoto-wedstrijden waren. Daar heb ik natuurlijk even naar gekeken.
Dit deel van de route heb ik natuurlijk later ook weer aangepast en zal de toekomstige route niet meer in dat deel van Mettet eindigen.
Toen ik wat later bij het tankstation arriveerde en er mijn tank weer aanvulde, zag ik op het navigatiescherm dat er al een aanzienlijke vertraging (langere reistijd) naar huis was. In plaats van een korte pauze te nemen, ben ik meteen richting huis vertrokken. En dat was een goed besluit want de vertraging die uiteraard bij Luik veroorzaakt werd (file) was tot 40 minuten opgelopen. Uiteindelijk ben ik met een vertraging van maar 20 minuten (lekker soepel door de files gereden) thuis aangekomen.
Toen ik omstreeks 17.00 uur thuis arriveerde gaf de dagteller aan dat ik toch alweer 530 km had afgelegd. Waarschijnlijk zal dit de laatste langere dagrit zijn in 2025, want de dagen worden korter en het wordt stilaan kouder. Dan worden de dagritjes bij mij wat korter. 😎
Deze route zal ik binnenkort ook weer op m'n Blog beschikbaar stellen. Eerst nog wat finetunen, een naam geven en dan kan ik met de werkzaamheden starten om de route te publiceren.
Reacties
Een reactie posten