ProteGear voor inReach (mini 2)
Review (eerste indruk)
Abonnement van ProteGear
Als je een satellietcommunicatiesysteem van Garmin gebruikt, dan ben je verplicht om een abonnement bij Garmin af te sluiten om gebruik te kunnen maken van hun satellietsysteem & alarmcentrale. En Garmin is hierin een typisch Amerikaans bedrijf: follow the money en weinig klantgericht of service. Als klant of gebruiker moet je het dan doen met wat Garmin je biedt.
In het bericht #Amerikaans of Duits abonnement dat ik eerder publiceerde, schreef ik al over mijn zoektocht naar een andere provider voor satellietcommunicatie en dat ik hierbij was uitgekomen bij het Duitse ProteGear. Zij bieden satellietcommunicatie op het Garmin netwerk (inclusief alarmcentrale), maar met betere abonnementsvormen!
Inmiddels heb ik enige ervaring met deze provider opgedaan en kun je lezen hoe mijn eerste indrukken zijn.
Aanmelding en overstap
Eerst heb ik mijn Garmin inReach mini 2 netjes uit de Garmin lijst verwijderd om te voorkomen dat deze nog in de 'Garmin Cloud' zou synchroniseren, heb ik alle gegevens hiervan verwijderd. Het toestel of de data hiervan, waren dus niet meer aanwezig in de 'Garmin Cloudopslag' en Garmin Explore.
Met deze simpele actie wilde ik voorkomen dat Garmin nog oude data en/ of koppelingen die het toestel eerder had gemaakt, kon of zou kunnen gebruiken. Hierdoor werd het risico op conflicten of storingen bij een andere provider aanzienlijk kleiner!
Hierna heb ik mij via de website van ProteGear #ProteGear aangemeld en een abonnementsvorm gekozen. Dat was heel eenvoudig omdat de website Duits- en Engelstalig is en je een heel eenvoudig hulpmiddel kunt gebruiken om de juiste abonnementsvorm te kiezen.
Ik heb gekozen voor een jaarabonnement zonder enige toevoegingen (inReach Basistarif je 365 Tage inkl. Aktivierung) waardoor ik alleen het 1-jarige abonnement (€49,-) hoef te betalen. De betalingen gebeuren door middel van creditcard.
Elke keer dat ik het toestel wil gebruiken, log ik in op het dashboard van ProteGear en dan activeer ik het toestel. Heel simpel.
Dit is een persoonlijke pagina die ProteGear aanmaakt nadat het toestel door hen bij Garmin is aangemeld. Ja, je maakt dus gewoon gebruik van alle Garmin faciliteiten maar met een abonnement dat je bij ProteGear hebt afgesloten. En dat is véél flexibeler en goedkoper dan bij Garmin!
Het hele proces van aanmelden bij ProteGear tot en met de facturatie is bijzonder goed geregeld, heel inzichtelijk en klantvriendelijk. In het begin schrok ik even van alle informatie die men mij toestuurde voor het registreren van het toestel, maar uiteindelijk heb ik het toestel alleen maar een keer moeten inschakelen om contact met het satellietsysteem te kunnen maken. Hierna was het klaar voor gebruik.
Het mooie van dit abonnement is de eenvoud en de flexibiliteit. Zoals ik al schreef moet je het toestel voordat je het daadwerkelijk gaat gebruiken, activeren. Op de website en het dashboard van ProteGear selecteer je het toestel en klikt op activeren. Dat is alles.
Als je de actieve periode van het toestel wilt beëindigen, dan deactiveer je het toestel ook weer op dezelfde wijze. Simpeler kan het gewoon niet, met de restrictie dat je niet moet vergeten om te deactiveren. Want dat is een handeling die je echt nog wel zelf MOET doen, anders loopt de factuur wel hoger, dan je wenst, op! Overigens krijg je van alle statuswijzigingen vrij snel een e-mail bericht toegezonden.
Het facturatiesysteem is ook erg klantvriendelijk. Het systeem hanteert altijd de meest gunstige tarieven voor het vaststellen van de gebruiksperiode en de prijs hiervan. Kort na het afsluiten van een actieve periode krijg je een e-mail met een overzicht en de factuur. Late wordt de factuur via je creditcard geïnd.
Alles werd erg overzichtelijk en vooral klantvriendelijk.
Mijn ervaring
Ik heb sinds het afsluiten van het jaarabonnement bij ProteGear drie maal het toestel geactiveerd en gedeactiveerd. Na de eerste cyclus was mij al duidelijk hoe goed dit werkte en heb ik er ook alle vertrouwen in. Zeker de eenvoud en de overzichtelijke facturatie maken het erg fijn om mee te werken!
ProteGear is voor mij dan ook zeker een aanrader voor iedereen die satellietcommunicatie van Garmin wil gebruiken. Hier kan Garmin op geen enkele wijze aan tippen.
Tot slot wil ik enkel nog benadrukken dat een satellietcommunicatie systeem zoals de inReach-serie zeker geen overbodige luxe is. Je hoopt het nooit te moeten gebruiken, maar alleen al voor je gemoedsrust is het een mooi systeem. Je bent nooit, nee zelfs niet in Duitsland of België, zeker van een goed werkende telefoonverbinding. Al denken wij Nederlanders dat het wel zo is.
En als je in nood bent, dan is zo'n satellietverbinding om hulp te krijgen echt wel het geld waard! Ook als je hulp voor anderen moet oproepen.....
Reacties
Een reactie posten