Garmin inReach | Amerikaans of Duits abonnement? #inReach #ProteGear #IERCC

 Amerikaans of Duits abonnement?

 inReach (mini 2)




Abonnement keuze

De gebruikers van de Garmin Inreach modellen of toestellen met een ingebouwde iridium-statellietcommunicatiefunctie weten dat je een (jaarlijks) abonnement moet afsluiten. Alleen met een abonnement kan je toestel communicatie opzetten met het iridium satellietnetwerk om bijvoorbeeld een SOS-bericht te verzenden.
In mijn bericht #Garmin Inreach mini 2 heb ik een uitvoerige beschrijving over de werking van dit systeem geplaatst.

In het laatste kwartaal van 2024 heeft Garmin bekend gemaakt dat zij de verschillende abonnementsvormen voor het gebruik van dit iridiumnetwerk en Garmin services (zoals IERCC voor alarmmeldingen) vereenvoudigen.
Zoals de meeste gebruikers weten is Garmin niet de meest talentvolle communicator en al zeker niet buiten de VS. 
Na een enkel e-mailbericht hierover ontvangen te hebben, ben ik recent op zoek gegaan naar meer informatie over de nieuwe abonnementen en de daaraan gekoppelde diensten/ producten. Het is inderdaad eenvoudiger geworden; men heeft namelijk de keuzes beperkt en andere woorden gebruikt.
Is het hierdoor duidelijker geworden?
Welnee, heb blijft een wazige boel met veel open eindjes voor de eindgebruiker. Het is alleen duidelijker geworden voor de gebruikers die een jaarcontract afsluiten en hierbij vooral voor een langere tijd een abonnementsvorm kiezen. Dan wordt het ook relatief goedkoper ten opzicht van de oude vorm.

Maar ben je een gebruiker zoals ik, die twee of drie maal per jaar een korte tijd gebruik wilt maken van dit netwerk en diensten, dan wordt het op papier meteen waziger.
Dan bieden de verschillende Garmin-sites ook geen duidelijke antwoorden en moet je er weer door praktijkervaring wijzer worden. En dat wijzer worden betekent met grote mate van zekerheid dat je meer gaat betalen. Zo zie ik het op dit moment. 

Het werd dan ook tijd om eens verder te kijken en op zoek te gaan of er andere aanbieders van soortgelijke diensten zijn. En die heb ik gevonden!

ProteGear

Na wat YouTubefilmpjes gekeken te hebben, werd ik in een filmpje erop gewezen dat er in Duitsland ook een aanbieder van deze diensten/ producten is. 
In Rosenheim is het bedrijf ProteGear geregistreerd dat gespecialiseerd is in digitale oplossingen (software/hardware) voor outdoorgebruikers. Zij zijn vanaf 2013 gespecialiseerd in het bedenken en aanbieden van oplossingen voor outdoorproducten die gebruik maken van digitale middelen.

Zo bieden zij ook verschillende abonnementen aan voor inReach toestellen waarbij zij gebruik maken van alle Garmin faciliteiten. Uiteindelijk kom je via hun portaal toch bij de 'backbone' van Garmin uit en hoef je je dus niet druk te maken over de kwaliteit hiervan.  

Het grote voordeel van de abonnementen van ProteGear is dat zij een eigen portal hebben om de verschillende abonnementen te kunnen kiezen. Hiervoor hebben ze zelfs een handige keuzehulp ontwikkeld waarmee je heel snel en eenvoudig bij het juiste abonnement uitkomt. 
Nog prettiger is dat je ook voor kortlopende actieve periodes kunt kiezen, waarbij hun systeem automatische naar de meest gunstige facturatie gaat. Je kunt bijvoorbeeld voor een actieve periode per dag, per week, per maand of een jaar kiezen. Kies je bijvoorbeeld voor enkele dagen en wordt het een week, dan wordt de facturatie van een week gekozen die weer iets gunstiger is. 

Zo is het voor mij bijvoorbeeld heel gunstig om alleen de periodes waarin ik reis, het systeem te activeren. Dan betaal ik per saldo enkel het jaartarief én de periode waarin het systeem actief is geweest. En één ding weet ik zeker: dat zal altijd goedkoper zijn dan dat ik gebruik maak van de Garmin abonnementen!

Daarnaas zijn er bij Protegear nog meer pluspunten omdat zij heel handige hulpjes én koppelingen aanbieden. 
Voor mij redenen genoeg om dit jaar een abonnement bij ProteGear af te sluiten en hier ervaring mee op te doen. 





Reacties