Een Route maken kost tijd
Een nieuwe Route
Gisteren heb ik een nieuwe route getest in België en Duitsland. Deze route is een variant op een bestaande route en heb ik die al eerder heb getest. In het artikel #de Venen en Meren Route maar dan anders van 20 september 2024 schreef ik destijds dat er nog wat aanpassingen uitgevoerd moesten worden.
En daarna werd het stil, want in de tussenliggende tijd ben ik die conceptroute gewoon uit het oog verloren tot dat ik deze gisteren bij toeval in de lijst zag staan. Na wat research wist ik weer wat ik eraan wilde wijzigen en ben ik wat gaan puzzelen. Hierbij wilde ik aanvankelijk alleen een slechte onverharde weg uit de route verwijderen, maar gaandeweg heb ik een groter deel in de omgeving van het Lac de Robertville in België gewijzigd.
En toen ik toch bezig was, heb ik het hele karakter van deze route gewijzigd. Waar de oorspronkelijke route gebaseerd was op 'Venen en Meren' kun je nu stellen dat het vooral gaat om avontuurlijke kleinere wegen (en dorpen) in de Hoge Venen gebied in België en een stukje Duitsland.
De route
Gisteren, vrijdag dus, ben ik omstreeks 09.30 thuis vertrokken en meteen richting Roetgen, het startpunt in Duitsland gereden. Al snel kreeg ik de melding op m'n Zumo dat er een vertraging van ongeveer 20 - 25 minuten was op het deel naar het startpunt. Aanvankelijk dacht ik nog dat het door een grenscontrole bij Heerlen - Aken zou zijn, maar dat bleek niet het geval.
Direkt na de grens waren er wegwerkzaamheden bij de randweg van Aken; werkzaamheden die inmiddels al vele jaren duren. Doordat een rijspoor was afgezet moest al het verkeer over een spoor. En hoewel dit maar een kort stukje was, liep het verkeer daar volledig vast doordat het precies samenviel met een oprit. Hoe kun je dit bedenken.....
Direkt na de grens waren er wegwerkzaamheden bij de randweg van Aken; werkzaamheden die inmiddels al vele jaren duren. Doordat een rijspoor was afgezet moest al het verkeer over een spoor. En hoewel dit maar een kort stukje was, liep het verkeer daar volledig vast doordat het precies samenviel met een oprit. Hoe kun je dit bedenken.....
Gelukkig zijn de (duitse) automobilisten in het grensgebied inmiddels gewend aan het 'fileren' van files door motorrijders en konden de motorrijders redelijk naar voren rijden. En er waren al genoeg groepjes Nederlandse motorrijders onderweg voor een leuk weekendje sturen.
In Roetgen startte de route en meteen zag ik dat er een foutje in de route zat. Ik moest omkeren en vervolgens weer terug. Een verkeerd geplaatst routepunt was hier de oorzaak van. Dus gewoon doorrijden en de route wat later weer opnieuw opgestart.
Niet veel later kon ik al genieten van de mooie bochtige weg 'Reichensteinerstrasse' tussen Mützenich en Kalterherberg. Een prachtige weg met wat verrassend bochtenwerk en de mooie Norbertus Kapelle.
Bij het verlaten van Kalterherberg passeerde ik de grens tussen Duitsland en België. Ik reed het mooie Nationaal Park de Hoge Venen in dat deels in Duitsland en grotendeels in België ligt.
De hele route verloopt dat ook in dit bijzondere gebied, waarbij je constant tussen 2 taal- (Duits/Frans-talig) en cultuur gebieden rijdt.
Het was heerlijk rijden, weinig verkeer en een heerlijke temperatuur. Voor de zekerheid had ik een midlayer (trui) aangetrokken en 2 paar handschoenen meegenomen (intermediates en zomerhandschoenen). De temperatuur in dat gebied kan werkelijk 5 graden op enkele km's rijden verschillen. En in de ochtenduren is het daar altijd frisser. Tussen 12.30 en 13.30 uur wordt het dan weer warmer.
De route verliep dan ook lekker vlot tot dat ik bij de eerste wijziging kwam. De slechte onverharde weg had ik ingeruild voor een mooie bosweg, maar die eindigde helaas in een afgesloten weg. Ook in dat deel van België is men gestart met het afsluiten van de mooie boswegen om plaats te maken voor fietsroutes. Maar het kaartmateriaal van Garmin of andere planners zien die wegen nog steeds als opengesteld voor al het verkeer.
Dit heeft ertoe geleid dat ik toch wel zo'n 30 minuten in die omgeving op zoek ben gegaan naar een geschikte alternatieve route. In sommige straatjes hebben de bewoners mij dan ook verschillende keren 'heen en weer' zien rijden.
Maar het resultaat telt en uiteindelijk heb ik toch een mooi bosweggetje gevonden dat het geheel weer aan elkaar knoopt.
En zo heb ik ook de rest van de mooie route getest en heb ik genoten van die prachtige omgeving. De route verloopt vooral over mooie bos en landwegen, afgewisseld door prachtige N-wegen. Hierdoor ontstaat een mooie mix van kleinere en grotere wegen, kleine dorpjes en wat grotere plaatsen, maar vooral veel moois om naar te kijken. En als motorrijder heb je echt wel genoeg te doen.
Ter hoogte van Bellevaux ben ik overigens nog even gestopt bij een steengroeve omdat de kleuren van de rotsen wel heel bijzonder waren. Het was een mix van zalmkleurig en geel-goudkleurige rotsen. Dus heb ik daar ook enkele foto's gemaakt.
Toen ik omstreeks 16.00 uur thuis arriveerde was het alweer 29 graden Celsius en had ik zo'n 285 km afgelegd. Na een verfrissende douche ben ik direkt aan de slag gegaan om de informatie te verwerken en de route aan te passen.
Ik ben dan ook blij om nu te kunnen schrijven dat de nieuwe route binnenkort gepubliceerd zal worden. Natuurlijk kunnen jullie die dan ook weer gratis downloaden.
Reacties
Een reactie posten