de Venen en Meren Route,
maar dan anders
Anders dan origineel
Na een prachtige en lange vakantie (zonder motor) in Portugal stond mijn brein helemaal ingesteld op motorrijden. Het prachtige weer wakkerde mijn verlangen nog meer aan en gisteren avond ben ik nog snel achter de PC gaan zitten om een geschikte route uit te zoeken. Ik wilde geen hele dagrit maken aangezien er nog teveel vakantie-luiheid in m'n systeem zat.
Zo kwam ik uit op een route die ik lang geleden gemaakt had en die binnen een paar uurtjes te rijden zou zijn. In de veronderstelling dat ik die route nog niet had aangepast, besloot ik om de route snel na te kijken met behulp van de myRoute-app. Daarmee kun je ook (heel handig) bestaande tracks wijzigen.
Na zo'n half uurtje knutselen had ik het start- en het eindpunt van de route gewijzigd van Eupen in België naar Aken in Duitsland. Met nog wat kleine aanpassingen was de route nu zo'n 149 km lang en zou ik die in 2,5 uurtjes kunnen rijden (zonder de aanrijtijden naar en van start- en eindpunt).
De route
Alhoewel ik gisteren avond al wat voorbereidingen had getroffen, moest ik vanochtend toch nog e.e.a. bij elkaar zoeken. Ongelooflijk hoe zo'n vakantie je normale patronen kan doen vergeten.....
Om 09.45 was ik eindelijk zover en ben ik eerst in Duitsland gaan tanken. Vervolgens ben ik weer via Nederland (Parkstad) naar Aken gereden. In verband met de aangekondigde grenscontroles door Duitsland had ik m'n paspoort al een plekje gegeven waar ik snel bij kon. Maar bij de grensovergang Heerlen waren geen speciale controles, business as usual.
Op de snelweg nabij de grensovergang Duitsland-België zag ik (aan de overzijde van de snelweg) wel een groots opgezette controle post. Daar werden wel steekproefsgewijs voertuigen/ personen gecontroleerd.
Omstreeks 10.45 was ik bij het (nieuwe) startpunt van de route in Roetgen (D) en kon de pret beginnen. Je rijdt daar deels door Belgiscj en dan weer deels door Duits gebied (Nationalpark Hoge Venen / Eifel).
Kort na aanvang van de route kon ik al volop genieten van de prachtige weg met de vele bochtencombinaties en hoogteverschillen tussen Mutzenich en Kalterherberg. Daarna was het over de mooie N669 door het Nationaal Park de Hoge Venen. Helaas zakte de temperatuur daar aanzienlijk (13 graden Celsius) en kreeg ik last van de kou. Ook m'n handjes werden koud door de zomerhandschoenen. Helaas zou dat ook nog enig e tijd zo blijven.
De wegen waren nog nat van de regen die tijdens de nacht was gevallen. In het zonlicht zag ik de damp van de wegen opstijgen, altijd een mooi zicht!
Sommige wegen in deze route herkende ik, maar er zaten ook stukken in die ik niet herkende. In de omgeving van het meer van Robertville (Lac de Robertville) reed ik over een heel kleine en erg slechte, bochtige bosweg. Ik was blij toen ik die na zo'n 2 km zonder problemen had afgelegd. Dat stuk gaat er dus uit!
Via betere en snellere wegen ging het toen via Büllingen naar Amel. Aan de rand van de bebouwde kom draaide de route weer een bosweg op, maar die was mooi en was het gewoon even genieten.
Dat is ook het karakter van deze route, heel veel stuurwerk op snelle wegen maar ook veel land/ boswegen. Het was een avontuurlijke route om te rijden omdat er heel veel variatie in zat. Je wist niet wat er zou komen, de wegen lijken er gewoon maar gelegd te zijn zonder erover na te denken. Regelmatig kwam ik uit bij kruispunten of aansluitingen die haast onmogelijk leken te zijn. En naar de navigatie aanwijzingen luisteren was zeker niet raadzaam! Gewoon goed op het scherm (kaart) kijken en dat met de actuele situatie vergelijken was de oplossing.
Op de kleinere wegen was de gemiddelde snelheid hierdoor laag, maar op de betere wegen kon ik echt genieten van de mooie (snelle) bochtencombinaties. En tegen het einde van de route was het natuurlijk helemaal genieten van de vrijwel verkeersvrije N68 tussen Malmedy en Mont.
Omstreeks 14.30 uur was ik weer thuis en was mijn systeem ook weer tot rust gekomen. De vakantie-luiheid was er ook weer uitgereden.
Toen ik later de gereden en aangepaste route vergeleek met de originele route, zag ik dat die laatste vorig jaar was aangepast.
Dat had ik gisteren dus niet gezien, foutje bedankt.
Maar elk nadeel heeft z'n voordeel en zo maak ik van de aangepaste route een nieuwe route.
Maar elk nadeel heeft z'n voordeel en zo maak ik van de aangepaste route een nieuwe route.
Die zal binnenkort ook weer beschikbaar komen 😎
Reacties
Een reactie posten