AntiPiloteDeLigneDroite

Preconceived Ideas about.....
Clément Duval van AntiPiloteDeLigneDroit heeft weer een heel informatief filmpje op YouTube geplaatst. De titel is heel toepasselijk want het gaat over de ideeën of aannames die bestaan over de wijze waarop je bochten moet maken.
Ook in dit filmpje laat Clément op een heel duidelijke wijze ZIEN welke natuurkundige wetten en technieken je helpen om op een heel eenvoudige en veilige wijze, de kortste bochten te kunnen maken!
In het begin van het filmpje raakte ik even van de wijs doordat er verschillende filmschermpjes in een totaalbeeld te zien zijn. Maar nadat ik het enige malen bekeken had, zag ik een aantal zeer interessante fragmenten (beelden).
Het eerste fragment dat ik wil aanduiden is een wegsituatie waarin Clément een haarspeldbocht naar rechts rijdt.
Een situatie die je als toerrijder veel tegen komt in een bergachtige omgeving.
De weg draait scherp naar rechts (haarspeldbocht), de weg stijgt en het asfalt in het midden van de bocht (de verkanting) is onregelmatig.
Een situatie die door de gemiddelde motorrijder wordt opgelost door een heel ruime bocht te nemen. Doorgaans wordt deze techniek nog veel aangeleerd bij Berg- en bochten trainingen. Naar het midden van de bocht rijden en dan de motor kantelen om de bocht te nemen (korte samenvatting).
Een techniek die ik zelf ook ooit geleerd heb, maar die ik nu als onveilig en achterhaald ervaar.
Een situatie die je als toerrijder veel tegen komt in een bergachtige omgeving.
De weg draait scherp naar rechts (haarspeldbocht), de weg stijgt en het asfalt in het midden van de bocht (de verkanting) is onregelmatig.
Een situatie die door de gemiddelde motorrijder wordt opgelost door een heel ruime bocht te nemen. Doorgaans wordt deze techniek nog veel aangeleerd bij Berg- en bochten trainingen. Naar het midden van de bocht rijden en dan de motor kantelen om de bocht te nemen (korte samenvatting).
Een techniek die ik zelf ook ooit geleerd heb, maar die ik nu als onveilig en achterhaald ervaar.
Op de bovenstaande foto kun je goed zien dat Clément gewoon aan de rechterzijde van de rijbaan blijft. Dan verwacht je natuurlijk dat hij bij het nemen van de bocht op de linker weghelft uitkomt....
Op de bovenstaande foto kun je zien dat Clément helemaal niet 'uitzwaait' of op de linker weghelft uitkomt. In tegendeel, hij blijft mooi aan de rechterzijde van de rijbaan!
In het tweede fragment zie je een soortelijke situatie, maar dan is de rijrichting bergafwaarts.
Op de bovenstaande foto kun je zien dat Clément de bocht aan de rechterzijde van de rijgbaan nadert. Net als bij de voorgaande situatie zie je een vervelende wegverkanting die de gemiddelde motorrijder vermijdt, door naar het midden van de weg te rijden.
Ook hier geldt dat je bij een Berg- en Bochtentraining vaak aangeleerd krijgt om naar het midden van de rijbaan te rijden (zicht halen) bij het naderen van de bocht om vervolgens de motor te kantelen en door de bocht te rijden (korte samenvatting).
Ook deze techniek ervaar ik nu als onveilig en achtgerhaald!
Ook deze techniek ervaar ik nu als onveilig en achtgerhaald!
Op de bovenstaande foto kun je zien dat Clément ook nu weer aan de rechterzijkant van de rijbaan uitkomt en niet op de linker weghelft!
En voor de mensen die denken dat je dit soort technieken alleen met de juiste motoren (sport-modellen) zonder bagage kunt rijden, nog een leuk fragment van een andere rijder op een Adventure motor met noppenbanden én bagage!
Ik hoop dat ik jullie interesse gewekt heb en dat jullie wat tijd nemen om het filmpje eens te bekijken. Al is het vanwege het grappige accent van een fransoos die Engels spreekt.
Hieronder voor het gemak een link naar het filmpje
The Energetic Drivability
In 2017 heb ik zelf een training bij Clément Duval gevolgd in Metz (Fr).
Als je HIER klikt, dan kun je meer over deze training lezen.
Reacties
Een reactie posten