AntiPiloteDeLigneDroite | Basic Skill to have good Balance ...

  

 AntiPiloteDeLigneDroite




Basic skill to have good Balance on a Bike

Clément Duval van AntiPiloteDeLigneDroit heeft in samenwerking met Seb, een rijinstructeur, een filmpje gemaakt over een grondbeginsel van het motorrijden.

In het filmpje met de bovenstaande (lange) titel laten Clément en Seb zien dat een motor alleen in balans kan blijven als het stuur (vrij) kan bewegen. Wordt het stuur, zoals in dit filmpje met spanbanden geblokkeerd, dan kunnen de verschillende krachten (o.a. centrifugaal kracht) hun werk niet meer doen. De motor is dan ook niet meer in balans te krijgen en wordt onberijdbaar.

Dit is een van de vaste onderdelen die Clément uitvoerig bespreekt en in de praktijk brengt tijdens zijn trainingen. Het was destijds voor mij een echte eyeopener en het heeft de ontwikkeling van mijn rijvaardigheden een enorme boost gegeven!

Want laten we heel eerlijk zijn, je kunt pas iets goed aanleren & uitvoeren als je het ook kunt begrijpen. 

Het is handig om aan de basis een trucje aan te leren, zoals bij een leerling die nog nooit motor heeft gereden. Maar als die leerling later zelfstandig gaat rijden en zich verder zal moeten ontwikkelen, dan moet die leerling wel weten dat die nog steeds denkt en handelt op basis van dat trucje. Om dan verder te kunnen ontwikkelen moet de leerling (we blijven immers altijd leren en dus ook leerling) hiervan bewust zijn en de motivatie bezitten om iets anders aan te leren. Zo zit een leerproces nou eenmaal in elkaar.

Als ik dan terug kijk naar mijn eigen ontwikkelingen op het gebied van motorrijvaardigheid, dan herinner ik mij de eerste rijlessen. De instructeur vertelde hoe ik het stuur met beide handen moest vasthouden alsof het elk moment uit mijn handen zou 'springen'. Daarnaast moest ik de koppeling en de remhandel met alle vingers (uitgezonderd de duim natuurlijk) omklemmen om deze te bedienen. Maar de rem moest ik vervolgens weer heel soepel en gelijkmatig bedienen, alsof ik in een spons kneep. Hoe tegenstrijdig kun je het je geest en je lichaam maken......
Je hoeft geen geleerde te zijn om te weten dat dit veel lichamelijke (spier) spanning veroorzaakt en daarbij ook de nodige psychische spanning. Want lekker relaxt rijden leer je op deze wijze echt niet.

Toen ik later instructievideo's bekeek en boeken van verschillende goeroes las, begreep ik ook dat deze wijze van motor rijden veel onrust in de motor creëert. Niemand kon aangeven waarom, maar ze maakten wel duidelijk dat het zo was en dat je dus relaxt moest rijden. Het handvat met enkel je pink omklemmen was een van de tips die hierbij gebruikt werd. Later leerde ik nog de koppeling en de rem met slechts twee vingers te bedienen.

En zoals ik al schreef, kon ik het pas goed begrijpen toen Clément de werking van de motor had uitgelegd als voorbereiding op de praktijkoefeningen. Vanaf dat moment ben ik anders gaan motor rijden. En dat is een wereld van verschil, in positieve zin!

Ik vraag mij nu dan ook af of beginnende leerlingen nog op deze wijze worden opgeleid in Nederland. Met de kennis die wij tegenwoordig hebben, zou dat eigenlijk niet meer kunnen. We weten immers beter. 
   

Oh ja, dan staat hieronder de link naar het filmpje.




 

The Energetic Drivability

In 2017 heb ik zelf een training bij Clément Duval gevolgd in Metz (Fr).
Als je HIER klikt, dan kun je meer over deze training lezen.




 



Reacties