de Moto Guzzi Stelvio in Limburg
de Moto Guzzi Stelvio 2024
In mijn bericht van december 2023 schreef ik onder andere dat ik in 2024 graag twee motoren wilde testen, namelijk de BMW R1300 GS en de Moto Guzzi Stelvio.
Op Goede Vrijdag van dit jaar had ik het genoegen dat ik een testrit mocht maken op een BMW R 1300 GS. Hierover heb ik op 29 maart 2024 een bericht gepubliceerd.
Op Goede Vrijdag van dit jaar had ik het genoegen dat ik een testrit mocht maken op een BMW R 1300 GS. Hierover heb ik op 29 maart 2024 een bericht gepubliceerd.
Dat betekende dat ik nog een motor op m'n verlanglijstje had staan, namelijk de Moto Guzzi Stelvio. Maar ondanks m'n inzet en pogingen leek het niet te lukken om een dealer zo ver te krijgen dat ik een testrit op zo'n machine kon maken. Soms is eerlijkheid een (tijdelijke) belemmering omdat ik overal netjes aangaf dat ik niet voornemens was om een machine te willen kopen, maar ik enkel een uitgebreide testrit wilde maken. En ik begrijp heel goed dat dealers de testmotoren liever aan potentiële klanten uitbesteden.
Service Center in Italië
Medio februari 2024 heb ik via de officiële website van Moto Guzzi een verzoek ingediend en kreeg ik al snel een e-mail met reactie. Helaas waren alle motoren (in Italië) al gereserveerd voor de officiële persmomenten en kreeg ik het advies om het lokaal te proberen. Hierop heb ik terug geschreven dat ik dat al geprobeerd had en dat dit niet lukte. Er volgde een korte uitwisseling van mogelijkheden en daar bleef het even bij.
Na enige dagen heb ik een telefoonnummer voor ondersteuning gebeld en werd ik na een aantal schakelingen (door) verbonden met de officiële ondersteuning van de Piaggio Vespa groep waaronder ook Moto Guzzi valt. Ik kreeg in Nederlandstalige man te spreken en herkende aan het dialect dat dit een streekgenoot (Limburg) moest zijn. Dat sprak natuurlijk wat gemakkelijker en was het een verademing dat ik gewoon mijn verhaal kon doen tegen een medemens. Helaas veranderede dat niet direct iets aan het gebrek aan testmotoren maar ik had het in ieder geval weer geprobeerd. En de vriendelijke man in Italië beloofde mij dat hij nog eens wat telefoontjes zou plegen......
En totaal onverwacht werd ik korte tijd later gebeld en vertelde die vriendelijke man mij dat het mijn verzoek naar Nederland had doorgezet. Meer kon hij niet voor mij betekenen vanuit Italië. Maar wat hij toen nog niet wist was dat zijn verzoek in Nederland ook bij de juiste mensen was beland!
Niet veel later ontving ik een e-mail van Christian van den Brekel, Trade Marketing Manager bij Piaggio Vespa B.V in Breda. Hij had het verzoek vanuit Italië ontvangen en hij gaf aan dat er medio oktober 2024 ruimte zou zijn om een testrit te kunnen maken met de Moto Guzzi Stelvio.
Later kreeg ik bericht dat ik mogelijk medio augustus al een testrit zou kunnen maken. En vorige week hebben we de definitieve data vastgesteld: van vrijdag 23 augustus tot en met maandag (ochtend) 26 augustus!
Guzzi ophalen in Breda
Vanochtend ben ik om 08.45 uur op m'n KTM gestapt en ben ik naar de Piaggio Vespa - vestiging in Breda gereden. Het was gelukkig niet koud, maar zwaar bewolkt en veel wind. Het waren zo'n 115 km snelweg rijden maar gelukkig heb ik geen enkel oponthoud gehad. Hierdoor was ik vroeger dan verwacht op locatie en werd ik vriendelijk door Ronald ontvangen.
Onder het genot van koffie vertelde Ronald alles wat ik weten moest over de Moto Guzzi Stelvio. Tussendoor vertelde hij ook over zijn eigen Guzzi motoren en was het voor mij duidelijk dat ik met een echt gepassioneerde Guzzi-rijder te maken had. Het blijft gewoon interessant en leuk om met zulke gepassioneerde mensen te spreken.
Wat later kwam ook Christian erbij en na wat formaliteiten kon ik m'n KTM in de werkplaats stallen. Voor m'n vertrek heb ik m'n KTM nog toegesproken dat hij de andere motoren niet mocht plagen en niet over z'n PK's mocht opscheppen 😎
Eerste kennismaking
Het was voor mij de eerste keer dat ik op zo'n Italiaans volbloed kon rijden en dat was even wennen. Zeker toen ik de motor voor het eerst opstartte en alles begon te schudden en te trillen. En waarachtig, de motor beweegt bij het opstarten echt van links naar rechts (of andersom).
Natuurlijk is de balans - door de geplaatste cilinders - heel anders dan je gewend bent en moest ik daar bij de eerste bochten toch aan wennen. Maar het went snel, heel snel.
Via de snelweg ben ik toen eerst huiswaarts gereden en heb ik daar mijn lunch gegeten en de hond uitgelaten.
Daarna ben ik weer op de Guzzi gestapt en heb ik mijn bekende rondje in het prachtige heuvelland gemaakt. Er is geen mooiere manier om een motor te leren kennen. Ik zal later een officieel testverslag publiceren, maar ik kan jullie nu al schrijven dat ik met een vette glimlach heb rondgereden.
Morgen rij ik op de Guzzi naar m'n motormaatje in Noord-Oost Nederland en laat hij mij wat mooie weggetjes zien. Dat kan best wel weer een mooie dag worden.
Reacties
Een reactie posten