Blog | de Moto Guzzi Stelvio in Limburg - 2

 De Moto Guzzi Stelvio in Limburg -2




Testrijden

Zoals jullie in het bericht van 23 augustus al konden lezen, heb ik het genoegen om drie dagen op pad te kunnen gaan met de mooie Moto Guzzi Stelvio. Op het moment dat ik dit bericht schrijf, heb ik de 'Guzzi' al ingeleverd bij Piaggio Vespa B.V in Breda. Hieronder kunnen jullie lezen hoe de testritten verlopen zijn. Een testverslag zal ik later publiceren.

Vrijdag 23 augustus

Nadat ik de Moto Guzzi Stelvio op vrijdagochtend in Breda had opgehaald ben ik eerst huiswaarts gereden. Daar heb ik toen snel een boterhammetje gegeten en de hond uitgelaten. Daarna ben ik weer snel op de motor gestapt en heb ik het bekende rondje in de heuvels van Zuid-Limburg gereden. Zoals jullie wellicht weten heb ik voor het testen van een motor een vast rondje van ongeveer 110 - 115 km. Omdat ik dit rondje altijd bij het testen gebruik, kan ik motoren beter met elkaar vergelijken.



Ook in de middag was het nog bewolkt en waaide het stevig waardoor ik een goed beeld kreeg van de windbescherming en de wegligging van de motor. Door de uit-stekende cilinders ligt de balans van deze motor anders dan de motoren die ik tot heden gereden ben. Hier moest ik dan ook even aan wennen, maar dat duurde niet lang. Al snel had ik door dat deze motor net zo gemakkelijk te rijden was als m'n KTM en daarmee heb ik al een puntje van de sluier gelicht.
Ondanks de drukte in het heuvelland is het mij toch gelukt om de hele route uit te rijden en om een goed beeld te krijgen van deze motor. Na ongeveer 2 uurtjes gereden te hebben wist ik voldoende en heb ik de motor netjes thuis gestald.

Zaterdag 24 augustus

Omstreeks 09.00 uur ben ik op de 'Guzzi' gestapt en ben ik naar Gorssel gereden waar m'n motormaatje woont. Omdat ik geen navigatie op de motor had, was ik afhankelijk van de route-aanwijzingen via Navigation van MyRoute-app. Ik had een mooie route via de A73 en vervolgens Duitsland naar Gorssel uitgewerkt waardoor ik een mooie verhouding snelwegen en andere wegen had. Helaas liet de app mij in de steek doordat ik geen route-aanwijzingen via mijn headset doorkreeg. Dit probleem had ik al eerder ervaren en had ik enkele testen uitgevoerd. Soms werkte het wel en nu dus weer niet.....
Gelukkig had ik een goede herinnering van de route en heb ik die tot Doetinchem zonder ondersteuning kunnen rijden. Daar ben ik toen gestopt en heb ik het laatste deel van de route via aanwijzingen van Google Maps kunnen rijden. Die deed het gelukkig wel. 
Er stond wederom veel wind en het was bewolkt. Op sommige plaatsen waren de wegen wel nog nat, dus heb ik gewoon wat geluk gehad.

Na aankomst bij m'n motormaatje in Gorssel hebben we eerst wat tijd genomen om bij te kletsen. Zo hebben we o.a. al ideeën uitgewisseld voor onze volgende gemeenschappelijke reis in 2025. 
Na de lunch zijn we op onze motoren gestapt en heeft m'n motormaatje mij de mooie motorweggetjes in de Achterhoek laten zien.

De Achterhoek kent heel wat mooie motorweggetjes door die mooie bospartijen en uitgestrekte landbouwgebieden. Er is daar duidelijk veel meer ruimte dan in het zuidelijke deel van Limburg. Het was dan ook echt genieten van al die mooie stuurweggetjes. Ondertussen was het weer veranderd en stond de zon hoog aan de licht bewolkte hemel. De temperatuur liep dus behoorlijk op en op de weg naar het zuiden tikte de temperatuurmeter de 31-32 graden Celsius in de rijwind aan. 

De route die m'n motormaatje bedacht had voerde ons verder in zuidelijke richting naar de grens met Duitsland. In Emmerich (D) hebben we nog een pauze ingelast en hebben we daar afscheid van elkaar genomen. Ik ben vervolgens weer via Emmerich, Kleve en Goch naar de A73 in Nederland gereden.
Daarna was het enkel naar het zuiden rijden en op tijd de afslag naar het leukste dorp in Midden-Limburg nemen.
Omstreeks 18.00 uur was ik weer thuis en had ik niet alleen veel km's gereden, maar ook weer meer inzicht in de Moto Guzzi Stelvio gekregen. Stilaan was die motor onder m'n huid gekropen. Zou ik dan ook last krijgen van die Italiaanse passie?

Zondag 25 augustus

Toen ik op zaterdagnacht in m'n bedje kroop was ik er nog niet uit of ik op zondag nog een ritje zou maken of gewoon een rustdag zou nemen. Ik had immers al genoeg km's gemaakt om een goed beeld van die 'Guzzi' te hebben.
Toen ik zondagochtend wakker werd en naar buiten keek, was  ik er al uit. Ik wilde nog een leuk ritje op de 'Guzzi' maken want ik had niet voldoende foto's gemaakt. Dat laatste argument heb ik natuurlijk bedacht om gewoon op de motor te kunnen stappen.

Met de gedachte om maar twee uurtjes te gaan rijden in de omgeving van Val Dieu (België) ben ik dan ook vertrokken. Via de snelweg A2 naar Maastricht en vervolgens bij Eijsden de grens met België over. 
Ik wilde wat mooie bochtjes 'trekken' in de omgeving van Val Dieu en Aubel, maar ik was even vergeten dat het zondag was. Dus netjes aansluiten achter de andere motorrijders, cabriorijders en vooral wachten achter de groepjes wielrenners.
Dat is de voornaamste reden waarom ik vrijwel nooit in het weekend op pad ga!

Op enig moment heb ik een minder bekende route genomen en zo ben ik via Monzen in de richting van Eupen gereden. Ik zocht voor een mooi plekje om foto's van de 'Guzzi' te maken, maar ik vond maar niets. Dus ben ik door blijven rijden...



Na enkele uurtjes gereden te hebben, ben ik maar omgedraaid en via Lonzen naar Moresnet gereden. Vandaar natuurlijk de grens met Nederland gepasseerd en via Vaals naar de snelweg. Uiteindelijk moest ik toch redelijk op tijd thuis zijn omdat ik de motor nog moest poetsen.

Thuis aangekomen heb ik de motor netjes laten afkoelen en daarna heb ik deze mooi gepoetst. Hierbij heb ik natuurlijk op m'n 'gemakkie' gekeken hoe deze in elkaar is gezet. Ook dat is belangrijk om te weten. 

Daarna mocht die weer 'op stal' voor z'n laatste nachtje in Susteren.

Maandag 26 augustus

Omstreeks 08.30 uur ben op de 'Guzzi' gestapt voor ons laatste ritje.
Het was redelijk fris, maar verder prima weer voor een motorritje. Ook het verkeer zat mee en omstreeks 09.45 uur draaide ik het tankstation langs de snelweg bij Breda op. Daar heb ik, zoals afgesproken, de motor nog vol getankt voordat ik hem zou inleveren.
Klokslag 10.00 uur reed ik de 'Guzzi' de werkplaats binnen en heb ik de motor voor de laatste keer uitgeschakeld. 

Christian was natuurlijk erg benieuwd naar míjn bevindingen en mijn indruk van deze motor. Ik gaf toen als antwoord dat deze motor - naar mijn mening - ook een Italiaanse KTM zou kunnen zijn. Wat ik hiermee bedoel kunnen jullie in het volledige testverslag lezen. Dat zal binnen enkele dagen gepubliceerd worden.
 


Reacties