Garmin Zumo XT | SD kaart veroorzaakt 'hikjes'

 Garmin Zumo XT

 SD kaart veroorzaakt 'hikjes'



Garmin Zumo XT met 'hikjes'

Kan een SD (geheugenkaart) storingen veroorzaken bij een Garmin Zumo XT? Het antwoord op deze vraag is: Ja, dat is zeker mogelijk!

Ik veronderstel dat de meeste gebruikers van de Garmin Toestellen nog bekend zijn met de geheugenkaartjes om data op te slaan en te verplaatsen. Daarom zijn de Garmin toestellen nog steeds voorzien van de mogelijkheid om, door middel van geheugenkaarten, data te importeren of te exporteren. 
De huidige trend is echter meer gericht op data-uitwisseling door middel van het streamen van data. Dat kun je heel goed zien aan de ontwikkeling van de verschillende apps die Garmin gebruikt om data van- en naar je toestel te sturen. Hierbij kun je denken aan Garmin Connect, Explore enz.

Dat betekent dat we nu eigenlijk in een soort van transitiefase zitten waarbij de 'old school' gebruikers hun fysieke data-opslag (zeg maar geheugenkaartjes, USB-sticks etc.) los moeten laten en meeliften met de 'streaming-generatie'.

En die transitie kan best wel eens voor vreemde situaties (of ergernissen) zorgen. Zo kwam ik erachter dat m'n vertrouwde geheugenkaartje in de Zumo XT de oorzaak van storingen was. 

Vreemde storingen 

Het verhaal begint bij mij al enige tijd geleden toen ik voor het eerst muziekbestanden op m'n geheugenkaartje plaatste. Het geheugenkaartje was geheel volgens de regels geformatteerd, ingericht en deed al enkele jaren dienst. Op het kaartje had ik - voordat ik de muziekbestanden plaatste - enkel routebestanden opgeslagen. Nooit enig probleem gehad.

Maar al bij de eerste rit nadat ik de muziekbestanden had geplaatst, begon m'n Zumo XT vreemde dingen te doen. Zo schakelde het toestel spontaan uit, werden herstarts uitgevoerd, viel de route spontaan weg en bevroor regelmatig het scherm. Ook wisselde het scherm tijdens het rijden naar andere functies en moest ik het toestel herstarten om het weer gangbaar te krijgen.
Ik heb toen vele acties ondernomen om de oorzaak te achterhalen, maar het bleef raadselachtig. 
Pas toen ik de geheugenkaart verwijderde werkte het toestel weer zonder enige storing. 

Destijds ging ik ervan uit dat de oorzaak van die vreemde storingen gezocht en gevonden kon worden in de muziekbestanden. Toen ik die eenmaal van de kaart verwijderd had, werkte het toestel feilloos!

Corrupte bestandjes 

Uit mijn eigen ervaring en de ervaring die ik tijdens mijn werkzaamheden bij Waypoint heb opgedaan, wist ik dat Garmin toestellen -in algemene zin- gevoelig kunnen zijn voor (externe) bestandjes die conflicten (storingen) kunnen veroorzaken. Dat kunnen bestandjes zijn van routes, kaartmateriaal, foto's, muziek en wat je nog meer op het toestel plaatst.  
Heel vaak waren de probleempjes (storingen die je niet aan de hardware of software kon toeschrijven) opgelost als je de geheugenkaart verwijderde en het toestel in fabrieksinstellingen terug bracht.

Scherm problemen

Nadat ik destijds de geheugenkaart had opgeschoond, werkte het toestel feilloos. Enkele weken geleden kwam ik echter op het idee om toch weer muziekbestanden (mp3's) op de geheugenkaart te plaatsen. Deze keer had ik echter alle muziekbestanden gecontroleerd zodat ik er zeker van kon zijn dat deze aan de specificaties van Garmin zouden voldoen. 

Natuurlijk controleerde ik de werking van de Zumo XT en kon ik thuis geen vreemde zaken of storingen vaststellen.
Toen ik de dag erna echter een route wilde rijden, begon het scherm na korte tijd al weer vreemd te doen. Het scherm veranderde, zonder enige input, weer zelfstandig van functie en daarna bevroor het beeld weer. Ook nu moest ik het toestel weer herstarten om het toestel gangbaar te krijgen.
Vreemde genoeg werden de aanwijzingen wel correct doorgegeven en bevroor die functie niet.

Pas nadat ik de geheugenkaart had verwijderd en het toestel opnieuw had opgestart, waren alle problemen verholpen en werkte het toestel verder feilloos!

SD kaart 

Natuurlijk heb ik ook de SD kaart gecontroleerd en werkt die zonder enige storingen in diverse devices. 
In beide casussen lijkt het erop dat de toegevoegde muziekbestanden op de SD kaart - op enige wijze - conflicten in het toestel veroorzaken. Dit gebeurt zelfs als er geen muziekspeler wordt gebruikt!

Ik zal dan ook geen tijd meer steken in het onderzoeken van de oorzaak hiervan. Ik accepteer gewoon dat deze combinatie (muziekbestanden op de geheugenkaart in de Zumo XT) niet werkt.

Advies

Het bovenstaande verhaal deel ik met jullie als informatie en zeker niet als een advies om geen geheugenkaarten meer te gebruiken.
Maar mocht je toestel op enig moment 'kuurtjes' vertonen die je niet kunt thuisbrengen, dan is het altijd raadzaam om de geheugenkaart even te verwijderen (als die geïnstalleerd is) en het toestel dan opnieuw op te starten.
Vergeet dan ook niet om het toestel even op te schonen zodat corrupte bestanden uit het interne geheugen verwijderd zijn.

En mocht je meer willen weten over het downloaden en installeren van routes/ tracks via je smartphone en/ of pc, dan kun je hierover lezen in het artikel Tracks via Bluetooth importeren.

Groetjes van de 'old school' gebruiker in transitie......

 
 

 

   









Reacties