Blog | Discriminatie of rechtmatige beperkingen (vervolg)

 

 Discriminatie of rechtmatige beperkingen (vervolg)




Discriminatie of rechtmatig

In het bericht van 8 november 2023 heb ik de vraag gesteld of de tijdelijke verboden voor motorrijders, in onder andere Duitsland en Oostenrijk, op wettelijke grondslagen berusten of dat het uitsluiting van een specifieke groep verkeersdeelnemers is. In dat laatste geval zou je dan gewoon van discriminatie kunnen spreken. 

Op 22 januari 2024 berichtten verschillende media dat het 'Pilotprojekt Holzminden 2024' inmiddels de nodige aanpassingen heeft ondergaan waardoor de lokale overheden hopen dat 'de bekende angel' eruit is.  

Das Pilotprojekt Holzminden 2024

De berichten over dit 'project' waren de aanleiding voor mij om een verdiepingsslag te maken. Ik zal hieronder even kort samenvatten wat dit inhoudt.

Holzminden is een plaats (Kreis) in Duitsland ruwweg gelegen tussen Dortmund en Hannover. Het is een gebied dat graag bezocht wordt door motorrijders en dus zijn er de inmiddels bekende strubbelingen tussen de lokale bewoners en de bezoekers op hun motoren. Onder leiding van de Groene Partij (die Grünen) heeft men nu een project opgetuigd om de motorrijders zoveel mogelijk te kunnen afschrikken of te ontmoedigen om de plaats (Kreis) te bezoeken. Natuurlijk wordt ook de lokale politie ingezet om zoveel mogelijk boetes uit te delen.

In het bericht van Motorcycle News over dit onderwerp kun je e.e.a tot in detail lezen. Wat ook in dit bericht nadrukkelijk duidelijk wordt, is de inzet van het zogenaamde 'Tiroler Modell' dat als basis wordt gebruikt. In het geval van het Pilotprojekt Holzminden 2024 gaat men echter nog verder in het beperken van de rechten van motorrijders.

Het 'Tiroler Modell'

In 2020 heeft de deelstaatregering van Tirol een tijdelijk rijverbod (uitsluitend voor motoren) uitgevaardigd voor bepaalde passen in Tirol.
Hierbij heeft men de grondslag gesteld dat motoren die een standgeluid van meer dan 95 dB(A) produceren niet meer toegelaten zijn op die bepaalde wegen (passen) tijdens de vastgestelde periodes. Hierbij gaat men zelfs voorbij aan de homologatie van de (door de officiële organisaties) goedgekeurde motoren. Zelfs het Europese recht wordt hierbij genegeerd.

Daarnaast zijn er nog meer punten van kritiek te noemen op bijvoorbeeld de wijze waarop geluidsmetingen worden uitgevoerd of de rekenmodellen die gehanteerd worden.

Deze methode is door het Oostenrijkse Landsgerecht, bij een eerste rechtszaak, (nog) niet als onrechtmatig aangemerkt. Door wie en met welke argumenten de zaak is aangespannen is mij nog niet duidelijk geworden*.
Het gevolg is dat de deelstaat zich gesterkt ziet en deze methode voor onbepaalde tijd verlengd is.

Op de website van Motorradonline.de kun je meer hierover lezen.


Aanpassingen Projekt Holzminden 2024

Volgens de (belangrijkste) informatie die ik uit het artikel van Motorcycle News heb gehaald, heeft men het Pilotprojekt aangepast om het meer in balans te brengen. Zo heeft men het voornemen om niet alleen de motorrijders, maar ook het overige gemotoriseerde verkeer te beperken. Hiertoe worden op specifieke dagen afwisselend bepaalde weggedeelten afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor hoopt men op die dagen het lawaai voor de bewoners in dat gebied te beperken. Door deze maatregel zorgt men er ook voor dat specifieke horecagelegenheden (waaronder het motorhotel Villa Löwenherz) toegankelijk blijven.

In een kort bericht op de website van Motorradonline.de werd dit voornemen ook belicht. Volgens de auteur van dit bericht zal de 'Landskreis' binnenkort een nieuw besluit nemen waarbij de uitsluiting van motorrijders en met name de beperking van 90 dB (Standgeräusch-Grenzwert) niet meer toegepast worden.

Collectief protest geeft doorslag

Het Projekt Holzminden 2024 heeft in Duitsland massaal protest opgeroepen bij de motorrijders. Met name de aanscherping van het 'Standgeräusch-Grenzwert' van 95 dB (zoals in Oostenrijk gehanteerd wordt) naar 90 dB heeft tot grote verontwaardiging geleid. 
Daarbij berusten alle maatregelen in het Projekt Holminden 2024 niet op wettelijke grondslagen, maar zijn die vooral voortgekomen uit politieke overwegingen.

Dat dit voornemen nu al wordt aangepast geeft aan dat een breed collectief bezwaar - door motorrijders - goed kan werken.
Inmiddels worden ook in Oostenrijk maatregelen genomen waardoor motorrijders als een collectief optreden tegen de tijdelijke afsluitingen. 
Met name de afsluitingen - waarbij men boetes legt op motoren die op 95 dB gehomologeerd zijn en de bestuurders toch beboet worden - worden hierbij betrokken.
Dit is aantoonbaar onrechtmatig, maar aangezien er geen collectieve rechtszaken zijn, voelen plaatselijke autoriteiten zich onaantastbaar.
Gelukkig is nu ook in Oostenrijk een collectief dat deze maatregen op Europees niveau aanhangig zal maken. Dat kost veel inspanning, geld en een lange adem. Maar uiteindelijk zal het alle motorrijders in Europa kunnen helpen! 






   


Reacties