BMW mythe na 100 jaar ontkracht Rectificatie
Cardanas is niet onderhoudsvrij (rectificatie)
Op 30 oktober 2023 plaatste ik een artikel over de nieuwe (werkplaats) richtlijnen die door BMW waren vastgesteld. Daaruit bleek dat de aandrijfas van het cardan bij specifieke R-modellen (vanaf bouwjaar 2013) bij 60- of 80.000 km vervangen moeten worden. Deze informatie was afkomstig van de website van Motorradonline.de.
Toen ik dit onderwerp vandaag (donderdag 2 november 2023) op de website van nieuwsmotor.nl las, was de inhoud toch anders dan dat ik hem in mijn geheugen had. Met name het kostenplaatje voor de eigenaren kwam er heel anders uit te zien. Was er in het oorspronkelijke bericht (motorradonline.de) duidelijk te lezen dat de eigenaren van de nieuwe R1300 GS modellen zelf de kosten voor de vervanging (na 80.000 km) moesten dragen, is daar nu kennelijk geen sprake meer van. Sterker nog, volgens het bericht van nieuwsmotor.nl worden de aandrijfassen van al die modellen altijd gratis vervangen.
Natuurlijk ontbreekt een officiƫle reactie van BMW Motorrad niet, waarin zij o.a. stellen dat de vervanging van de aandrijfassen altijd gratis zal zijn.
Natuurlijk heb ik ook de bron, het artikel op motorradonline.de geraadpleegd en wat denk je?
Het artikel is drastisch aangepast.
Het hele onderwerp over de garantiebepalingen en de kosten, voor bijvoorbeeld de R1300 GS, is uit het oorspronkelijk gepubliceerde bericht verwijderd.
Het blijft nu bij een kort berichtje dat er specifieke controle/ onderhoudsintervallen gehanteerd worden voor de aandrijfassen van het cardan.
Kennelijk is BMW Motorrad toch geschrokken van negatieve reacties op de voorgenomen richtlijn. Of zou de bron zich zo vergist hebben bij de interpretatie van de nieuwe richtlijn? Dat laatste betwijfel ik ten zeerste.
Reacties
Een reactie posten