BMW mythe na 100 jaar ontkracht
Cardanas is niet onderhoudsvrij
Het was even slikken toen ik enkele dagen geleden het bericht over dit onderwerp op de website van Motorradonline.de las. Met de pakkende kop "Kardan-Wechsel für 700.000 BMW Motorräder" maakte dit bekende duitse motorblad bekend dat BMW een nieuwe werkplaats voorschrift heeft uitgebracht.
Kort samengevat hanteert BMW nieuwe richtlijnen voor het onderhoud van de aandrijfas in de Cardanas van de R-modellen vanaf 2013 (met terugwerkende kracht). Afhankelijk van de uitvoering moeten de aandrijfassen na 60.000 km vervangen worden en niet pas na het constateren van een defect hiervan. Voor het nieuwe R 1300 GS model geldt dat de aandrijfas alle 80.000 km vervangen moet worden.
Saillant detail is dat de vervanging van de aandrijfas bij de oudere R (1200/ 1250) modellen onder de bestaande garantievoorwaarden valt. Bij de nieuwe R 1300 GS modellen zijn de kosten hiervoor al voor de eigenaar. Het zou mij niet verbazen alsdat BMW deze laatste regeling ook gaat toepassen voor de R 1200/ 1250 modellen die na de bekendmaking van dit nieuwe voorschrift verkocht zullen worden.
Cardan is bewuste keuze
Voor veel motorrijders was de onderhoudsvrije cardanas een belangrijke reden om voor een BMW te kiezen. Ik weet dat ik er ook zo naar gekeken heb.
Voor die eigenaren is de mythe die BMW al 100 jaren verkocht, uiteindelijk toch niet uitgekomen. Dan kun je je afvragen of een cardanaandrijving nog wel voldoende voordelen heeft om hiervoor te kiezen.....
Reacties
Een reactie posten