Motor Routes | Een spannend ritje!

 Een spannend ritje!



Spannende rit naar Bergeijk

Gisteren ben ik omstreeks 17.45 uur vanuit huis naar Van Gerven Motoren in Bergeijk vertrokken. Omdat de noodreparatie - bestaande uit een zg. veter in de achterband - erg onbetrouwbaar was, werd het een spannend ritje.

Toen ik vorige week een route wilde testen, kwam ik iets voorbij Aubel (B) erachter dat ik een knoeperd van een schroef in m'n achterband had. De band liep hierdoor langzaam leeg en is mij uiteindelijk toch gelukt om de motor veilig naar huis te rijden. Als je HIER klikt dan kun je dit verslag nog eens lezen.

Nadat ik een noodreparatie, bestaande uit een zg. veter, voor elkaar had gekregen besloot ik om toch de rit naar Bergeijk te wagen. Daar lag al een setje nieuwe banden op mij te wachten. Enkele weken geleden had ik die al besteld ter voorbereiding op m'n aanstaande motorvakantie. 

Gelukkig was Luc van Gerven, eigenaar van Van Gerven Motoren in Bergeijk, zo bereidwillig om, buiten de reguliere openingsuren, de nieuwe bandjes erop te leggen. En dat bevestigd wederom mijn visie dat je beter af bent bij een goede motordealer waar je ook een vertrouwensrelatie mee opbouwt. Dat je dan wat meer betaalt (dan alles online en/ of zo goedkoop mogelijk willen) is logisch, maar daarvoor krijg je dit soort service. Toen ik zaterdag met de monteur van Luc belde, was die zelfs bereid om langer door te werken om mij te kunnen helpen!
Om maar even een voorbeeld te geven.

Maar goed, de grote vraag was of ik met die noodreparatie de vestiging van Luc wel zou halen. Ik moest een afstand van zo'n 70 km overbruggen en normaliter heb ik daar een uurtje voor nodig.

Ik besloot om de elektrische bandencompressor uit het reparatiesetje van de auto mee te nemen en dat bleek een goede zet.
Bij de testrit die ik eerder had gedaan, verloor de band 0,1 bar spanning in 25 minuten. Ik gokte erop dat ik onderweg maar 1 maal de band zou moeten oppompen.

De werkelijk was natuurlijk weer anders. Ik was nog geen 10 minuten onderweg op de snelweg, toen de bandendruk al 0,1 bar zakte. Niet veel later zakte de bandenspanning elke 5 minuten met 0,1 bar.
Ter hoogte van Weert heb ik de eerste stop gemaakt en de bandenspanning tot 3.2 bar opgehoogd. Het duurde slechts minuten of de bandenspanning was alweer tot 2.8 bar gezakt, kennelijk werkte een hogere bandenspanning alleen maar nadelig.

Jullie zullen begrijpen dat ik er niet veel vertrouwen in had, zeker niet toen ik nog op de snelweg reed. Ik wist immers niet of de noodreparatie het zou houden en hield ik er rekening mee dat de band wel eens plotseling en snel zou kunnen leeglopen. 

Uiteindelijk heb ik de vestiging van Luc toch gehaald en heeft mij dat in totaal 4 tussenstops gekost waarbij ik de achterband het moeten oppompen. 

Na aankomst werd de motor meteen op de lift geplaatst en heeft Luc de bandjes vervangen. Ondertussen kon ik even bijkomen van de spannende rit.



Na een uurtje was Luc klaar en kon ik de nieuwe bandjes inrijden op weg naar huis. Die rit was heel wat aangenamer; de temperatuur en m'n hartslag waren beduidend lager.

En mocht je het willen weten, ik heb er nu Metzelers Tourance Next 2 op liggen.





  



Reacties