TPMS is wel zo veilig!
TPMS
De afkorting TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System en het doet niets anders dan de bandenspanning meten, deze weergeven in een display en zo mogelijk waarschuwen bij een te lage bandenspanning.
En waarom kom ik er nu mee?
Nou, vanochtend ben ik lekker vroeg opgestaan omdat ik een nieuwe route in België wilde testen. Omdat de weervoorspelling aangaf dat het nogal warm zou worden, ben ik wat vroeger dan normaal vertrokken.
Ik ben bij Withuis de grens met België gepasseerd en vervolgens richting Val-Dieu gereden. Daar zijn nog wat leuke stuurwegen en heb ik dan ook genoten van de bochtige N649 in de richting van Aubel.
Daarna heb ik de N608 genomen in de richting van Homburg.
Eenmaal op de N608 duurde het niet lang tot dat ik een melding in m'n display kreeg dat de bandenspanning van het achterwiel te laag was.
Op m'n display kon ik zien dat die op het moment van de melding 2.3 bar was, terwijl ik met 2.9 bar vertrokken was.
Dat was dus geen goed signaal!
Ik stopte bij de eerste gelegenheid op de N608 en zag toen dat een grote schroef in de rand van het loopvlak zat. Aan de afmetingen en de plaats van deze schroef kon ik zien dat het moeilijk zou worden om die met een plug af te dichten.
Daarom besloot ik om direct om te keren en rechtstreeks, via Maastricht, naar huis te rijden.
Terwijl ik zo voorzichtig huiswaarts reed, controleerde ik nauwlettend de bandenspanning en zag ik die snel afnemen.
Daarom besloot ik in Margraten een tankstation op te zoeken om daar wat lucht in het bandje te pompen. Gelukkig reed ik - op weg naar het tankstation - langs een autogaragebedrijf en heeft een bereidwillige monteur de band op 3.5 bar gebracht. Daarmee zou ik het (mogelijk) tot thuis kunnen halen.
Nu weet ik niet of jullie al eens met een dergelijk beschadigde achterband gereden hebben, maar ik kan je verzekeren dat het geen fijn gevoel is.
Je weet immers niet hoelang de band het nog houdt en ook niet wat er gebeurt als die plotseling (snel) leeg loopt. Alle scenario's schieten dan door je hoofd.....
Ter hoogte van Urmond was de bandenspanning alweer tot 2.7 bar gedaald en besloot ik om nog een tussenstop te maken bij een garagebedrijf.
Bij een bekend garagebedrijf heb ik de band weer tot 3.5 bar opgepompt en ben ik vervolgens naar huis gereden.
Daar ben ik gelukkig veilig en wel aangekomen.
Thuis aangekomen heb ik natuurlijk direct m'n dealer gebeld om na te vragen of m'n bestelde setje nieuwe banden al gearriveerd was. Het setje was gisteren binnen gekomen, dus dat is een meevaller.
Nu moet ik alleen nog een manier vinden om m'n motor in Bergeijk te krijgen.
TPMS bewijst z'n waarde
Ik rij al meerdere jaren met motoren die zijn uitgerust met TPMS en ik wil ook niet meer zonder.
Dit systeem heeft mij al meerdere keren in een vroeg stadium aangegeven dat er iets mis was met een van m'n banden.
Want het lijkt geen toeval meer, want de laatste jaren rij ik regelmatig lek. Het lukt vrijwel niet meer om, net als vroegàh, een setje banden gewoon op te rijden.
Ja, het kost wat meer als je een nieuwe motor koopt, maar zo'n TPMS is wel zo veilig. Je hoopt echter altijd dat je het niet nodig hebt.
Reacties
Een reactie posten