MotorCross Training Supermotorschool
Supermotorschool
Enkele maanden geleden kreeg ik een berichtje van Perry Donkers, instructeur bij de Supermotorschool, met de vraag of ik geïnteresseerd was in een motocross training. Hij stelde voor om als tegenprestatie een artikel over de training te schrijven. Natuurlijk was ik geïnteresseerd, maar hebben we in goed overleg enkele afspraken gemaakt. Voor mij is het nog steeds heel belangrijk dat ik oprecht kan schrijven en dat ik best kritisch ben. En dat was nu ook precies de insteek van Perry, een eerlijk bericht over de training.
Tweede training
Dit zou voor mij de tweede training worden bij de Supermotorschool. Op 1 juli 2015 heb ik daar ook de Supermoto training gevolgd onder leiding van Marcel van Drunen. Het verslag dat ik hier destijds over schreef was aanleiding voor Perry Donkers om mij te vragen een verslag te schrijven van de Motocross training. Als je HIER klikt dan kun je het verslag van de Supermototraining lezen.
Voldoende fysieke voorbereiding
Vanaf het moment dat ik wist dat ik deze Motocross training zou gaan volgen was het voor mij de vraag of ik het fysiek wel zou aankunnen. Het lijkt lang geleden, maar in september 2022 heb ik de open-hart operatie ondergaan en het normale herstel hierop is gemiddeld 6 - 12 maanden.
Ik volg vanaf de operatie dan ook een strak dagschema met veel fysieke oefeningen, oftewel ik sport best veel.
Maar of dat het voldoende zou zijn voor zo'n intensieve trainingsdag, dat bleef voor mij de vraag.
Motocross kleding
Alhoewel het ook mogelijk is om de motocross kleding bij de Supermotorschool te lenen, heb ik ervoor gekozen om mijn contactpersoon bij Duell Europa te benaderen. Roy bracht mij in contact met Dennis van Duell TMV B.V en hij was zo bereidwillig om mij, voor deze gelegenheid, wat basiskleding te lenen. Hierover heb ik al eerder een berichtje gepubliceerd. Klik HIER als je dit berichtje wilt lezen.
De Motocross training bij Supermotorschool
Gisteren was het dan eindelijk zover, de grote dag van de motocross training was aangebroken.
Alhoewel de weersvoorspellingen niet echt gunstig waren, ging de training gewoon door.
Om 10.00 uur was de aftrap van de training op het Circuit de Landsard in Eindhoven. Na het welkomstwoord van Marcel van Drunen en Perry Donkers volgde nog de laatste administratieve afhandeling.
Hierna was het snel omkleden en verzamelen bij de motoren.
Na een relatief korte (maar krachtige) instructie zat de eerste groep al snel op de motoren en werden de eerste rondjes op de gravelbaan gemaakt.
Daar leerden we de motor kennen, de zit- en sta posities, het maken van bochten en natuurlijk remtechnieken.
Hierna hebben we al snel kennisgemaakt met de echte crossbaan.
Door de regenval in de laatste dagen was de crossbaan van het Circuit de Landsard in Eindhoven niet volledig te gebruiken. Marcel en Perry hadden vooraf verschillende 'baantjes' uitgezet waar we wel konden stoeien.
Omsteeks 12.30 uur was het tijd voor de lunch en waren de meeste cursisten blij met de pauze. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk op TV.......
Maar in werkelijkheid komt er veel techniek, conditie en strategie bij kijken.
En bij de meeste cursisten begonnen de onderarmen al aardig te verzuren.
Tijdens de lunch begon het stevig te regenen en hebben we zo'n 20 minuten gewacht tot het weer redelijk was. Tsja, motocrosser zijn doeners en gewend aan ontberingen. Als je niet tegen een stootje kunt, dan is dit niet de juiste sport.
Dus naar de motoren en gas erop.
Het werd almaar zwaarder op de baan. Niet alleen door de modder en de sporen die gevormd werden, maar ook omdat de oefeningen moeilijker werden.
Rond 14.30 uur zag je de vermoeidheid bij de cursisten toenemen, kleine valpartijtjes op plaatsen waar dit niet nodig was.
Dus werd er een pauze ingelast en kon iedereen even op adem komen.
Daarna was het gewoon weer aan de bak en werd het moeilijkste deel van de training uitgezet. Wat heuveltjes en stukken met veel modder/ sporen.
Voor aanvang zag ik er tegenop, dacht ik dat ik het niet zou halen, maar door het gewoon te doen zie je dat je veel meer kunt dan je denkt. En dat geldt zeker voor zo'n motor.
Omstreeks 16.00 uur werden de motoren gestald en konden we ons omkleden. Modder afspoelen, gezicht schoon wrijven en naar de kantine.
Daar kregen we nog een certificaat voor deelname uitgereikt.
Daarna was het snel naar huis en daar aangekomen direct onder een warme douche.
Wat een mooie, leuke en vooral leerzame dag. Wat ben ik blij dat ik de uitnodiging van Perry heb gekregen en aangenomen.
Later zal ik een uitgebreid verslag publiceren onder de rubriek Trainingen.
Reacties
Een reactie posten