Reizen | Vercors 2022, dag 6

 Reizen 

Vercors 2022, dag 6






Vercors 2022, dag 6


Vandaag heb ik niet de geplande dag route 5 gereden, maar heb ik ervoor gekozen om dag route 8 te rijden. Wil je meer informatie over deze dag route, klik dan even op de bovenstaande link.

Soms zijn er dingen waar je geen invloed op hebt en dan moet je flexibel en creatief zijn. Zo moet ik mijn motorvakantie helaas 2 dagen inkorten en daarom heb ik besloten om de mooiste routes nog te rijden. Zaterdag is dag route 8 gepland en op zondag zal ik dag route 7 rijden. Maandag is dan alweer gereserveerd voor de reis naar huis.

Volgens de weerberichten zou het vandaag weer een warme dag worden, met zo'n 30 graden Celsius. De Camelbak heb ik dan ook weer met 2 liter water gevuld.

Vanuit het hotel ben ik op de kortste route naar het National Park du Vercors gereden en heb ik de D531 genomen die naar het centrum van het park gaat. Daarna heb ik een kleine lus gemaakt met de D106. Op enig moment kwam ik weer uit in een klein gehucht waar ze de hoofdweg hadden afgesloten voor een rommelmarkt. Ze hadden wel een 'deviation' aangegeven, maar die kwam al snel uit op een holder-de-bolder gravelpad. Toen ik terug reed vertelde een local mij dat dit toch echt wel de 'deviation' was naar het volgende dorp. Dus heb ik dat pad maar gereden tot dat ik uiteindelijk weer op de hoofdweg uitkwam.

Dit eerste deel van de route vond ik erg 'tam' en had ik het gevoel dat ik op de mooiere wegen in Oostenrijk reed. 

Dat was echter snel voorbij toen ik bij de Gorges de la Bourne arriveerde. Dit is ook een deel uit de Balcony Roads in France. En wat voor een deel!
Dit deel is heel goed te rijden en is daarbij bijzonder mooi door alle rotswanden. Ook hier is het niet mogelijk om met een vrachtauto te rijden.



De Gorges de la Bourne gaat over in de Route de la Bourne en het hele stuk tot aan Pont-en-Royans is het gewoon genieten van al dat moois.

Daarna werd ik op de D2 getrakteerd op heerlijk bochtenwerk, strak asfalt en fantastische uitzichten. Meer kan ik er gewoon even niet over schrijven.

Daarna heb ik de D2, in kloksgewijze richting gereden. Die D2 is overigens ook zo'n weg die je nooit zal vergeten. Zóveel moois.

Hulpverlening


Toen ik in die lus op de D76 de berg opreed, zal ik voor mij een wielrenner midden op de rijbaan liggen. Dat was natuurlijk geen goed teken.
Ik sprak de man aan en hij bleek een Nederlander te zijn. Hij vertelde dat hij net voor mijn komst was gevallen en dat hij zijn linkerbeen niet kon bewegen. Ook vertelde hij dat zijn vrouw beneden aan de berg op hem stond te wachten.

Gelukkig heb ik in mijn werkzame jaren bij de politie en ook daarna regelmatig een EHBO cursus gevolgd. Ook heb ik bij het motorrijden ook altijd een EHBO-setje bij mij. Niet veel later kwam ook een heel vriendelijk en behulpzaam Frans stelletje (met 2 kinderen) aangereden en boden zij hulp aan.
Ik had inmiddels vastgesteld dat de man, naast diverse flinke schaafwonden, waarschijnlijk zijn linker bovenbeen en/ of heup gebroken had. Ik heb de man toen met behulp van een deken en een v.d. kinderen als ruggesteun, gestabiliseerd. 
Inmiddels was, na ongeveer een half uur wachten, ook de nooddienst (pompiers) gearriveerd. Een team bestaande uit vier brandweerlieden die - zo goed en zo kwaad als ze konden - hulp verleenden. Helaas was het niveau niet echt hoog en heb ik regelmatig moeten bijsturen. Zo wilden ze de man in een opblaasbare draagbaar leggen zonder steekbrancard, want die hadden ze niet. Op mijn aandringen hebben ze vervolgens contact opgenomen met een hospitaal en van daar uit werd beslist dat het slachtoffer met behulp van de helicopter overgebracht zou worden. De noodarts zou door de pompiers opgehaald worden van de landingsplaats en die zou de man eerst beoordelen en verdoven.

Na dit bericht heb ik nog wat gegevens uitgewisseld en ben ik op m'n motor gestapt om mijn route te vervolgen. Zo heb ik dat immers ooit geleerd.....

Vervolg route

Het was inmiddels 1 uur later en de temperatuur was ook flink opgelopen. 
Ik volgde de D76 en probeerde zoveel mogelijk van de natuur en het motor rijden te genieten.

Via de D131 ging het naar de D199 en van beide wegen kan ik mij alleen nog herinneren dat het fantastische motorwegen zijn. Goed asfalt, brede wegen en dito mooie brede bochten en bochtencombinaties. Je verveelt je geen moment omdat er altijd wat te sturen valt of je geniet van die fantastische natuur/ vergezichten. Via de Combe de la Machine kom je bijvoorbeeld ook weer uit bij de prachtige Combe Laval, een deel uit de Balcony Roads in France.




Daarna heb ik heel bewust een uitstapje buiten het park in de route ingebouwd. Via de mooie en bochtige D101 maak je een lus waarbij je diverse collen passeert. Zo is de eerste ook meteen de bekendste, namelijk de Col de Tourniol. Daarna volgen nog een aantal collen en ben ik op diverse plaatsen gestopt om er foto's te maken van die prachtige vergezichten.
Deze uitstap is door de grote diversiteit aan landschapskenmerken bijzonder geslaagd. Natuurlijk zorgen al die mooie bochtencombinaties en hoogteverschillen ook voor rijplezier.

Daarna ben ik weer het National Park ingereden en ben ik tot Beaufort-sur-Gervanne in zuidelijke richting gereden. Daarna ben ik enkel nog in noordelijke richting gereden.
Omdat het teveel is om alles apart te benoemen, hou ik het op hoofdlijnen.
Deze lus in het National Park biedt je zoveel variatie, zoveel moois om te zien. Het landschap verandert regelmatig en je rijdt constant van laag naar hoog en vise versa. En ik kan je verzekeren dat de velden met al hun planten heerlijk ruiken in deze tijd van het jaar!

Het laatste deel van de route gaat via de westgrens van het park naar het noorden. Ik dacht aanvankelijk dat dit saai kon zijn, maar de werkelijkheid is anders. Het is nog steeds heel aantrekkelijk om te rijden.

Enkel de laatste dorpjes voor het hotel laten zien dat je de bewoonde werdeld nadert.


Mijn indruk van deze route


Dit is zeker een fantastische route om het National Park du Vercors te leren kennen. De wegen zijn overwegend erg goed, mooi asfalt en brede bochten. Je merkt een groot verschil met de Franse Alpen (de Noord Alpen).

Als je je motorvakantie rustig wilt opbouwen, dan adviseer ik om met de routes in de Vercors te starten. 

En zoals je gelezen hebt, is het echt wel handig om wat basis kennis te hebben van EHBO. Je weet nooit wanneer je het zelf nodig hebt, of dat je iemand hiermee kunt helpen.




 



Reacties