Reizen
Vercors 2022, dag 2
Vandaag heb ik de eerste dag route gereden. Voor een uitvoerige beschrijving van deze route kun je op de bovenstaande link klikken.
Toen ik deze route maakte heb ik dat gedaan met de gedachte dat dit een rustige en korte opening zou zijn van mijn motorvakantie. Even rustig wennen aan de nieuwe omgeving.
Nou, ik kan jullie nu al verklappen dat deze route - die op de kaart best te doen lijkt - in werkelijkheid héél anders is. Je kent toch wel het spreekwoord 'een wolf in schaapskleren' ? Dat is zeker van toepassing op deze route.
De route is 282 km lang en zou volgens de routeplanner ongeveer 6 uren en 32 minuten duren. Dat heb ik dus bij lange na niet gehaald!
Ik ben omstreeks 08.50 uur bij het hotel vertrokken en heb eerst even een tankstop gemaakt. Om 09.00 uur was ik op route.
Het weer was aanvankelijk niet echt goed; zwaar bewolkt en fris. Je kon de toppen van de bergen niet zien en al snel reed ik - letterlijk en figuurlijk - door de wolken.
De wegen waren vochtig, nat en soms besmeurd zodat ik het aanvankelijk rustig aan heb gedaan. Ik haalde een gemiddelde snelheid van 40-45 km/ uur in plaats van de 80 km die de routeplanner hiervoor berekent. Ja, op papier kan alles.
Al snel had ik de twee routedelen uit de Balcony Roads in France gereden. Wat een bijzondere wegen en omgeving. Je kunt het gewoon niet beschrijven, je moet het zelf zien én rijden!
Het zuidelijk deel van deze dag route verloopt door 2 National Parken en de wegen zijn daar krap met veel klein bochtenwerk en hoogteverschillen. Ideaal om je technieken te verbeteren. Ik heb overigens de hele dag aan mijn 'trail brake' techniek gewerkt. Wat is dat een fijne en vooral veilige techniek!
Het weer was in dit zuidelijke gebied ook beduidend slechter dan in het noordelijke deel. Toen ik de magische grens, de andere zijde van het bergmassief had bereikt, kwam ook het zonnetje tevoorschijn.
De wegen werden daar breder, de bochten ruimer en zag je ook regelmatig wat wijngaarden. Zo nu en dan kreeg ik het gevoel dat ik in Oostenrijk of Tirol rondreed.
In dat prachtige gebied maakt de route als het ware twee maal een lus om de mooiste plaatsen en collen te bereiken. En man, dat was gewoon genieten!
Daarna weer via een doorsteek terug naar het zuidelijke gebied en werd ook direct het weer slechter. Ik reed alweer door de wolken en ben ik moeten stoppen om de ventilatieritsen in het pak weer te sluiten. Brrrrr......
Maar het bochtenwerk, gewoon om gek van te worden. Zoveel bochtencombinaties dat je wel in een flow moet komen. Ik heb m'n motor nog nooit zoveel en zo kort achter elkaar omgegooid.
Tegen het einde van de route heb ik een klein stukje moeten omrijden vanwege wegwerkzaamheden. Er was een omleidingsroute (deviation) aangegeven en ik moet eerlijk bekennen dat ik die zelf nooit gekozen zou hebben. Dat was een single track bergweggetje in een heel slechte staat. Het laatste deel hiervan had men de weg met zand-grind bijgewerkt zodat er toch gereden kon worden. Het was gewoon een heel stuk offroad rijden. Maar de Fransen zitten daar niet mee, auto's zijn gewoon voorwerpen.
En ook nu was ik weer heel blij met mijn bandkeuze. Die Bridgetone AT41 banden doen het erg goed en passen precies bij een derglijke omgeving en rijstijl.
Omstreeks 16.30 uur was ik weer terug bij mijn hotel en na een warme douche, ben ik gestart met het bewerken van de foto's en het opstellen van dit bericht.
De foto's moet ik helaas op een later tijstip publiceren omdat de wifi verbinding van het hotel niet voldoende/ stabiel genoeg is om grotere bestanden te verzenden.
Mijn indruk van deze route
Zoals al geschreven is deze route zeker niet geschikt voor alle rijders, maar heb je toch wat kennis en ervaring nodig. Ook moet ik het korte uitstapje naar de ruïne uit de route halen want de wegen erheen zijn niet meer te berijden (weggespoeld). Ook heb ik de grotten bezocht, maar ook daar ben ik snel omgedraaid.
Deze route heeft zoveel moois, zoals het bochtenwerk, de hoogteverschillen, de boswegen, de vergezichten, de authentieke dorpjes etc. dat ik nauwelijks een pauze heb gemaakt. Ik wilde alleen maar verder rijden en genieten!
Tot slot kan ik alleen maar bedenken dat dit met zekerheid de mooiste route is die ik ooit gemaakt heb en gereden ben. Ik ben dan ook benieuwd of deze route nog overklast zal worden tijdens deze vakantie.
Een gemiddelde van 80 km/h lijkt me op degelijke wegen een ruime overschatting. Dat is eigenlijk het wettelijke maximum.
BeantwoordenVerwijderen