Reizen | Balcony Roads Vercors 2022, deel 2

 

 Reizen

Balcony Roads - Vercors 2022, 

deel 2









Dag route 1

De eerste dag route na aankomst heb ik bewust wat korter gehouden en heb ik de route redelijk eenvoudig gehouden. Hierdoor kan ik op m’n gemak wennen aan het rijden in de nieuwe en onbekende omgeving. Het geeft ook wat meer tijd en rust om op m’n gemakje aan het verblijf te wennen. Waarom gestrest aan een vakantie beginnen?

 

Routebeschrijving

 

Deze dag route heeft een lengte van 279 km en duurt volgens Garmin zo’n 6 uren. Dat geeft mij voldoende tijd om niet al te vroeg te moeten starten en om regelmatig een stop te maken voor het maken van foto’s of om gewoon van de omgeving te genieten. In tegenstelling tot de meeste rijders hou ik er niet van om uitgebreide koffiepauzes of een uitgebreide lunch te hebben. Ik rij gewoon liever.

De route gaat vanuit het hotel eerst in noordelijke richting door het PNR Chartreuse Nationalpark (Massif de Chatreuse) naar het Massif de Bauges (Franse Noord-Alpen). Op dit eerste deel bevinden zich ook al twee delen van de Balcony Roads in France.

Het eerste deel Van de Gorges de Guiers Mort is 10 km lang en gaat over de D520 in Oost-West richting. In dit deel kun je ook de Micro Centrale Hydro-electrique bewonderen (fotomoment). Ook passeer je in dit deel het Musée de la Grande Chatreuse.  

Het tweede deel van de Gorges de Guiers Mort is 9 km lang en gaat over de D20 in West-Oost richting. Tijdens het rijden hiervan doorkruis je de Gorges de Vif en natuurlijk de prachtige Pas du Frou.

Niet veel verder kom je ter hoogte van het gehucht Saint-Christophe bij een opmerkelijke verbinding naar de Grottes de Saint-Christophe. Vanuit de D46 loopt namelijk een onverharde weg over de berg naar de Grottes de Saint-Christophe (fotomoment) op de D1006.

De route gaat dan noordwaarts door het NPR Chatreuse Nationalpark waarbij je een aantal prachtige collen passeert. Het start met de Col de Couz gevolgd door de Col de Egaux, gevolgd door de Col de la Cluse en tenslotte de Col du Granier. Hierna gaat het over de prachtige D12 met de vele bochtencombinaties richting de doorsteek naar het Massif des Bauges.

De doorsteek is natuurlijk minder spectaculair omdat je toch via bebouwd/bewoond gebied moet rijden. De beloning blijft natuurlijk niet uit want al snel kom je in het Massif des Bauges uit bij de prachtige Col des Pres, een route die tussen 2 bergkammen ligt!

In dit noordelijke deel van de route zal je regelmatig tussen verschillende bergkammen rijden en kun je sommige bergtoppen vanuit verschillende posities bewonderen. Ook kun je al die mooie ski-resorts, zij het zonder sneeuw, bewonderen.


Hoogtegrafiek van de route


De route gaat dan in Noordelijke richting door het PNR du Massif des Bauges. Via de plaatsjes Ailon-le-Jeune, Ecole en Epernay maakt de route een grote boog waarbij je volop kunt genieten van al die mooie bochten en vergezichten.  Maar als je denkt dat je al het moois al hebt gehad, dan vergis je je. Vanaf de Col de Frêne biedt de D11 je nog de mooiste bochtencombinaties die je maar kunt bedenken.

Tussen Saint-Pierre- d’Albigny en Saint-Laurent is het even recht-toe-recht-aan voordat het moois weer verder gaat.

De D11 bied je dan weer de mooiste bochtencombinaties (bergopwaarts) en bereik je de Col de Marocaz. Je volgt deze mooie D11 tot de route weer aansluit en het naar de doorsteek naar het PNR de Chatreuse Nationalpark gaat.

Daar kun je ook weer genieten van de hoogteverschillen, de vergezichten en de mooie bochtencombinaties. Je passeert de Col de Marcieu en voor de Col du Coq (D11) krijg je nog geweldig mooie bochtencombinaties onder de wielen.

De route gaat dan weer zuidwaarts en passeer je de Col de Porte. Hierna gaat het via prachtige bochtencombinaties en mooie vergezichten richting het einde van de route.

Na 282 km heb je dan 2 prachtige Nationalparken, minimaal 10 Collen en zo’n 7 fotomomenten kunnen bewonderen of aangedaan. Niet gek voor een eerste dag route in een motorvakantie, toch?




 

Werkwijze

Voor het samenstellen van deze route heb ik natuurlijk eerst in mijn database met routes in die omgeving gekeken, om inspiratie op te doen. Vervolgens heb ik nagedacht en gepuzzeld hoe ik het totale gebied (bereikbaar vanuit mijn hotel) zo kon verdelen dat ik er 8 mooie routes in kon plaatsen.

Dan komt het vooral neer op de kunst van het weglaten, want als je eenmaal in zo’n ‘flow’ zit, dan wil je het liefst al het moois in één route proppen. Dat betekent dat je gewoon keuzes moet maken! En mijn advies is dan om niet te gaan polderen of compromissen te sluiten, daar creëer je naar mijn mening halfslachtige routes mee.

Daarna ben ik gestart met het uitwerken van concept-routes; een route per beschikbare dag. Hierbij heb ik zelf de dagelijkse rijtijd op max. 6 – 6,5 uren gesteld. Ook heb ik er rekening mee gehouden dat de routes gewisseld kunnen worden als er in een bepaald gebied slecht weer te verwachten is. Ook heb ik bij elke route de terugweg zo uitgewerkt dat er minimaal 2 tankstations bereikbaar zijn voordat ik bij het hotel ben. Het is wel zo fijn om ’s-ochtends niet eerst naar een tankstation te moeten rijden….

 

Bij de volgende routebespreking zal ik ook weer meer informatie geven over de werkwijze. 

Reacties

Een reactie posten