Reizen
Balcony Roads - Vercors 2022,
deel 2
Dag route 1
De eerste dag route na aankomst heb ik bewust wat korter
gehouden en heb ik de route redelijk eenvoudig gehouden. Hierdoor kan ik op m’n
gemak wennen aan het rijden in de nieuwe en onbekende omgeving. Het geeft ook
wat meer tijd en rust om op m’n gemakje aan het verblijf te wennen. Waarom
gestrest aan een vakantie beginnen?
Routebeschrijving
Deze dag route heeft een lengte van 279 km en duurt volgens Garmin
zo’n 6 uren. Dat geeft mij voldoende tijd om niet al te vroeg te moeten starten
en om regelmatig een stop te maken voor het maken van foto’s of om gewoon van
de omgeving te genieten. In tegenstelling tot de meeste rijders hou ik er niet
van om uitgebreide koffiepauzes of een uitgebreide lunch te hebben. Ik rij
gewoon liever.
De route gaat vanuit het hotel eerst in noordelijke richting
door het PNR Chartreuse Nationalpark (Massif de Chatreuse) naar het Massif de Bauges
(Franse Noord-Alpen). Op dit eerste deel bevinden zich ook al twee delen van de Balcony Roads in France.
Het eerste deel Van de Gorges de Guiers Mort is 10 km lang
en gaat over de D520 in Oost-West richting. In dit deel kun je ook de Micro
Centrale Hydro-electrique bewonderen (fotomoment). Ook passeer je in dit deel
het Musée de la Grande Chatreuse.
Het tweede deel van de Gorges de Guiers Mort is 9 km lang en
gaat over de D20 in West-Oost richting. Tijdens het rijden hiervan doorkruis je
de Gorges de Vif en natuurlijk de prachtige Pas du Frou.
Niet veel verder kom je ter hoogte van het gehucht
Saint-Christophe bij een opmerkelijke verbinding naar de Grottes de
Saint-Christophe. Vanuit de D46 loopt namelijk een onverharde weg over de berg
naar de Grottes de Saint-Christophe (fotomoment) op de D1006.
De route gaat dan noordwaarts door het NPR Chatreuse
Nationalpark waarbij je een aantal prachtige collen passeert. Het start met de
Col de Couz gevolgd door de Col de Egaux, gevolgd door de Col de la Cluse en
tenslotte de Col du Granier. Hierna gaat het over de prachtige D12 met de vele
bochtencombinaties richting de doorsteek naar het Massif des Bauges.
De doorsteek is natuurlijk minder spectaculair omdat je toch
via bebouwd/bewoond gebied moet rijden. De beloning blijft natuurlijk niet uit
want al snel kom je in het Massif des Bauges uit bij de prachtige Col des Pres, een route die tussen 2 bergkammen ligt!
In dit noordelijke deel van de route zal je regelmatig tussen
verschillende bergkammen rijden en kun je sommige bergtoppen vanuit
verschillende posities bewonderen. Ook kun je al die mooie ski-resorts, zij het
zonder sneeuw, bewonderen.
Hoogtegrafiek van de route |
De route gaat dan in Noordelijke richting door het PNR du
Massif des Bauges. Via de plaatsjes Ailon-le-Jeune, Ecole en Epernay maakt de
route een grote boog waarbij je volop kunt genieten van al die mooie bochten en
vergezichten. Maar als je denkt dat je
al het moois al hebt gehad, dan vergis je je. Vanaf de Col de Frêne biedt de
D11 je nog de mooiste bochtencombinaties die je maar kunt bedenken.
Tussen Saint-Pierre- d’Albigny en Saint-Laurent is het even
recht-toe-recht-aan voordat het moois weer verder gaat.
De D11 bied je dan weer de mooiste bochtencombinaties
(bergopwaarts) en bereik je de Col de Marocaz. Je volgt deze mooie D11 tot de route weer aansluit en het naar de doorsteek naar het PNR de Chatreuse
Nationalpark gaat.
Daar kun je ook weer genieten van de hoogteverschillen, de
vergezichten en de mooie bochtencombinaties. Je passeert de Col de Marcieu en voor
de Col du Coq (D11) krijg je nog geweldig mooie bochtencombinaties onder de
wielen.
De route gaat dan weer zuidwaarts en passeer je de Col de
Porte. Hierna gaat het via prachtige bochtencombinaties en mooie vergezichten
richting het einde van de route.
Na 282 km heb je dan 2 prachtige Nationalparken, minimaal 10 Collen en zo’n 7 fotomomenten kunnen bewonderen of aangedaan. Niet gek voor
een eerste dag route in een motorvakantie, toch?
Werkwijze
Voor het samenstellen van deze route heb ik natuurlijk eerst
in mijn database met routes in die omgeving gekeken, om inspiratie op te doen.
Vervolgens heb ik nagedacht en gepuzzeld hoe ik het totale gebied (bereikbaar
vanuit mijn hotel) zo kon verdelen dat ik er 8 mooie routes in kon plaatsen.
Dan komt het vooral neer op de kunst van het weglaten, want
als je eenmaal in zo’n ‘flow’ zit, dan wil je het liefst al het moois in één
route proppen. Dat betekent dat je gewoon keuzes moet maken! En mijn advies is
dan om niet te gaan polderen of compromissen te sluiten, daar creëer je naar
mijn mening halfslachtige routes mee.
Daarna ben ik gestart met het uitwerken van concept-routes;
een route per beschikbare dag. Hierbij heb ik zelf de dagelijkse rijtijd op
max. 6 – 6,5 uren gesteld. Ook heb ik er rekening mee gehouden dat de routes
gewisseld kunnen worden als er in een bepaald gebied slecht weer te verwachten
is. Ook heb ik bij elke route de terugweg zo uitgewerkt dat er minimaal 2
tankstations bereikbaar zijn voordat ik bij het hotel ben. Het is wel zo fijn
om ’s-ochtends niet eerst naar een tankstation te moeten rijden….
ziet er goed uit Wiel
BeantwoordenVerwijderenDank je Peter.
Verwijderen