Reizen | Balcony Roads - Vercors 2022, deel 5

  

 Reizen

Balcony Roads - Vercors 2022, 

deel 5







Dag route 4


In deze dag route bezoek je de bekende Alpe d’Huez en zijn er maar liefst 4 delen uit de Balcony Roads in France. Ook is er een kort offroad stukje (gravel pad) over een minder bekende Balcony Road. De hele route is 319 km lang en zal zo’n 7 uren duren, een echte dag vuller dus.


Routebeschrijving


Vanuit het hotel gaat het meteen richting het PNR Vercors om zo, via de noordzijde van het park, naar de zuidkant van de stad Grenoble te rijden. Eenmaal uit dit stadsdeel gaat het over de D524, door het dal, naar de afslag met de D280.

Niet snel hierna kun je Le Chateau d’Uriage zien liggen en gaat het over de mooie, bochtige D111 bergopwaarts. Deze D111 slingert door het beboste gebied naar en over de top van de heuvelrug naar het plaatsje Le Recoin De Chambrousse; een echt skioord. Van daar gaat het over de Col Luitel en met prachtige bochtencombinaties bergafwaarts. In het lagergelegen dal kun je dan het Chateau de Séchilenne bezichtigen (fotomoment).

Hierna draai je de D591 op en volg je de loop van het riviertje La Romance in oostelijke richting. Dit is een verbindingsstuk om door het Nat.Park Ecrins naar het Lac du Verney te rijden.

Net voor je dit meer bereikt, buig je af naar de D44 en gaat het weer bergopwaarts. Je doorkruist de Combe de La Voulte en kijkt daarna vanaf hoogte neer op het meer Lac du Verney (fotomoment).


hoogtegrafie dag route 4


De D44 gaat dan over in de D44B, een prachtige en bochtige bergweg door het bosrijke gebied. Je volgt deze weg die eerst naar en dan over de top verloopt tot het plaatsje Villard-Reculas. Daar kun je van de prachtige panorama/ vergezichten genieten (fotomoment). Je volgt vervolgens de Route de la Confession, een prachtige bergweg met veel vergezichten en regelmatig een blik in de diepte! De Combe du Serres is adembenemend mooi en heel geschikt voor fotomomenten.

Je komt vervolgens uit bij het zuidelijkste puntje van de route naar de Alpe d’Huez. Deze route voert je namelijk bergopwaarts naar het alom bekende plaatsje Alpe d’Huez. Je maakt een rondje door dit plaatsje en rijdt vervolgens bergafwaarts via de andere zijde van de berg. Je volgt dan de D211 met de prachtige bochtencombinaties bergafwaarts tot je bij het gehucht La Garde arriveert.

Daar start weer een deel uit de Balcony Roads in France. Je rijdt over de prachtige D211A naar het gehucht Le Cert. In dit deel rij je dan door (en/of langs) de Comb du Cognet. Deze bergweg is aan een zijde begrensd door de berg en aan de andere zijde is er de afgrond, de diepte…. Ook deze weg is adembenemend mooi en vol van vergezichten c.q. fotomomenten.

Vanuit het gehucht Le Cert gaat het naar het hoogste punt dat je via de reguliere weg kunt bereiken; het skistation Auaris en Oisans. Vanuit dat punt gaat de route eerst weer terug naar de D211A en volg je deze mooie weg bergafwaarts naar het plaatsje Freney-d’Oissons.

Via een kort verbindingsstukje kom je vervolgens uit bij het prachtige stuwmeer Lac du Chambon (fotomoment). Van daar gaat het slingerend bergopwaarts naar het plaatsje Mont-de-Lans, in Google Earth heet dit Les Deux Alpes. Daar start weer een nieuw deel uit de Balcony Roads in France [link], namelijk de D220. Dit is een prachtige bergweg met erg mooie vergezichten en ook in de diepte (ravijn naast de weg).

foto van Google Earth


Met een paar mooie bochtencombinaties gaat het dan verder bergafwaarts tot je de D1091 bereikt.


Via de D1091bereik je vervolgens Barrage du Clapier, een prachtig stuwmeer die je al kent uit de dag route 3. Maar aan de zuidkant van dit meer sla je linksaf en rij je op de D530 het National Park in. Dit is een doodlopende weg met de naam Route de la Bérarde en die de loop van het riviertje Le Vénéon volgt. Deze weg die grotendeels door een vallei verloopt is zo’n 11 km lang en staat bekend om de prachtige en uitzonderlijk mooie natuur.

Afbeelding

Je passeert enkele gehuchten tot je na zo’n 11 km in het plaatsje La Bérarde niet meer verder kunt. Daar kun je dan even wat foto’s maken of je voeten afkoelen in het riviertje voordat je weer terugrijdt naar de D1091

Eenmaal terug op de D1091 volg je de loop van het riviertje La Romance tot bij het plaatsje Le Bourg-d’Orians. Daar steek je het riviertje over en doorkruis je het plaatsje tot je bij het volgende deel uit de BalconyRoads in France arriveert. Aan de rand van het plaatsje start namelijk de D219, een smal bergweggetje dat je al slingerend, bergopwaarts naar het gehucht Vilard-Nortre-Dame voert. Daar eindigt dit officiële deel uit de Balcony Roads in France.


foto van Google Earth


De route gaat echter door over het onverharde deel (gravelweg) naar het volgende gehucht met de naam Vilard-Reymond.  Deze bijzondere weg, die je overigens redelijk onbekend is,  voert je naar de top van de Col de Solude. Daar gaat het dan weer over de verharde D210 verder door het prachtige National Park.

Het gaat langs de bergwand verder bergafwaarts met prachtige vergezichten en panoramaviews over de ravijnen & valleien. Ten slotte bereik je met een combinatie van 7 haarspeldbochten het gehucht La Pallud. Van daar gaat het over de D526, die omringd wordt door heuvels en bergkammen, naar de aansluiting met de D1091.

En net als in de dag route 3, brengt deze D1091 je terug in de bewoonde wereld, het bevolkte gebied. Ook nu worden de tolwegen vermeden op de terugweg naar het hotel.





 

Werkwijze

In deze dag route heb ik bekende en minder bekende wegen, plaatsen of routedelen gebruikt. De route naar en van de Alpe d’ Huez is zeker bekend onder de meeste motorrijders. De afsteker naar La Bérarde zal veel minder bekend zijn. Deze heb ik ontdekt in een YouTube filmpje van een Duitse motorreiziger. Ook de prachtige routedelen op de D219 en de onverharde 210 heb ik uit zijn reisprogramma overgenomen. Alhoewel hij geen routes deelt, kun je (na het bestuderen van het geluid- en beeldmateriaal) zijn reizen of routedelen vaak analyseren. Hierbij maak ik dan gewoon gebruik van bestaand kaartmateriaal en zoek ik herkenningspunten op in Google Earth. Het kost veel tijd, maar het is altijd sneller en goedkoper dan alles zelf te moeten uitzoeken.....


Bij de volgende routebespreking zal ik ook weer meer informatie geven over de werkwijze. 

Reacties