Reizen | Balcony Roads - Vercors 2022, deel 4

 

 Reizen

Balcony Roads - Vercors 2022, 

deel 4







Dag route 3


De 3e dag route in deze motorvakantie staat helemaal in het teken van het rijden in de bergen. Het grootste deel van de route zul je dan ook in een bergachtige omgeving rijden. Maar met grote waarschijnlijkheid zal deze route een grote (positieve) indruk op je maken vanwege de vele, mooie bochtencombinaties en talloze vergezichten! Vandaar dat de routebeschrijving ook wat langer is dan gewend.


Routebeschrijving

Vanuit het hotel gaat het eerst in de richting van Voreppe om zo snel mogelijk het mooie National Park Chartreuse te bereiken. Een maal in het park kom je ook al snel bij de eerste Col in deze route; de Col de la Placette. Ook passeer je een monument met de titel '5-7' (waarschijnlijk staat dit voor 5 juli) en vervolgens het plaatsje Saint-Laurent-du-Pont. Hierna voert de route je langs een heuse destilleerderij (Distilerie Chartreuse Aiguenoire) waar monniken kennelijk heerlijke, kruidendranken (Chartreuse) maken.

Dan volgt weer een deel uit de Balcony Roads in France want je rijdt nu de Gorges du Guiers op de D520 (maar nu in tegenovergestelde richting) en de Pas du Frou.

Hierna gaat het in noordelijke richting over de D912 en buig je bij de Col du Granier naar rechts om over de D285A het natuurpark te doorkruisen. Dit is een prachtige bosweg met veel hoogteverschillen en mooie bochtencombinaties.

Hierna maak je de doorsteek naar het Massif des Bauges en volg je een poosje de loop van de rivier L’Isère in noordelijke richting. Direct na de spoorbrug maak je dan de oversteek over deze rivier en volg je de andere rivier met de naam L’Arc in oostelijke richting. Je volgt dan de D1006 die parallel aan de rivier en de A43/E70 loopt. Dit is een echte verbindingsweg, maar is er nog voldoende te zien. De weg bevindt zich tussen 2 bergkammen (als in een dal) en op enig moment passeer je de Col du Chaussy, die dan aan de linkerkant ligt.

Eenmaal aangekomen in het plaatsje Saint-Martin-de-la-Porte gaat het gelukkig weer slingerend bergopwaarts over de mooie D219. Ter hoogte van La Vilette bereik je de top en dan gaat het via de mooie, slingerende D82 bergafwaarts tot dat je weer bij de D1006 uitkomt.


Hoogtegrafiek dag route 3


Je steekt de A43/ E70 over en je rijdt dan over de prachtige D902 naar de Col du Galibier. Deze weg voert je via de meest mooie bochtencombinaties naar het hoogste punt. Daar kun je op/ bij de Col du Telegraphe genieten van de prachtige vergezichten; een ideale plaats voor het maken van panorama foto’s. Via kleinere bergdorpjes gaat het daarna bergafwaarts over de D902 en rijd je het dal in. In het dorpje Les Verneys kun je tijdens speciale gelegenheden grote poppen gemaakt van stro bezichtigen. Je volgt de D902 verder die eerst door een dal en vervolgens weer met mooie bochtencombinaties naar hoger gelegen terrein gaat. Ter hoogte van het restaurant ‘Le Col du Galibier’ ligt een tunnel, maar deze route gaat natuurlijk via de meest mooie bochtencombinaties verder. Het berglandschap biedt het allermooiste wat je als motorrijder maar kunt bedenken.

Met heerlijke bochtencombinaties en veel hoogteverschillen gaat de route verder door het National Park Ecrins. Bij de aansluiting met de D1091 arriveer je bij de Col du Lateret. Je volgt de D1091 die als het ware door verschillende bergketens ingesloten wordt. Heel bijzonder en zeker heel mooi!

Kort voor het stuwmeer Lac du Chambon passeer je een hoger gelegen waterval (aan de rechterzijde van de weg) met de passende naam ‘Cascade de la Pisse’. Hierna passeer je het stuwmeer Lac du Chambon en gaat het verder richting dal. De weg lijkt om verschillende bergkammen heen te slingeren tot je bij het stuwmeer met de naam ‘Barrage du Clapier’ arriveert.

Hierna volg je kort de loop van het riviertje met de mooie naam ‘La Romance’ en maak je vervolgens de oversteek naar het volgende deel van deze mooie route.

De route maakt nu een grote lus in het prachtige National Park.

Over de prachtige D526 rij je tussen verschillende bergketens, met wederom prachtige bochtencombinaties naar de Col d’Omon. Deze hele route in zuidelijke richting verloopt in een dal dat is gelegen tussen de bergkammen. Ik heb even geen woorden om al dit moois te beschrijven….

Bij het dorpje ‘Chemin de La Teyre’ gaat het langs een bergrug in westelijke richting om vervolgens bij de splitsing met de D26 weer in noordelijke richting af te buigen.

Je volgt de D114 in noordelijke richting en ervaart evenveel moois als de D526, maar dan aan de andere zijde van de bergketen. Als afsluiting van al dit moois biedt deze D114 je nog een combinatie van een zevental haarspeldbochten terwijl het bergafwaarts richting dal gaat.

Na al dat moois kom je geleidelijk weer in het bevolkt gebied en gaat het richting hotel. Hierbij worden de tolwegen vermeden.



 

Werkwijze

Soms ontstaan routes op een heel natuurlijk of organische wijze en heb je er gewoon een goed gevoel bij. Dat zijn dan meestal ook de bijzondere routes.

Ook deze route is op een dergelijke wijze tot stand gekomen. Nadat ik voor elke dag een route had samengesteld wilde ik nog een reserve route maken, voor het geval dat een route door onvoorziene omstandigheden niet gebruikt zou kunnen worden. 
Omdat ik inmiddels al heel wat uurtjes naar het kaartmateriaal had gekeken, wilde ik eens even buiten de lijntjes kleuren. Zo kwam ik uit op de prachtige Col du Galibier en nadat ik deze op Google Earth goed bekeken had, wist ik zeker dat ik deze nog in een route wilde opnemen.
Ik liep echter tegen 2 schijnbare problemen aan, namelijk de lengte van de route en de route naar de Col du Galibier. Ik had al heel wat wegen in de bestaande routes opgenomen en ik wilde niet in herhaling vallen (buiten de lijntjes kleuren).
Na een aantal variaties en gepuzzel, besloot ik om de weg naar de Col du Galibier zo direct en snel als mogelijk mogelijk te maken. Later heb ik deze weg nog moeten aanpassen omdat ik de tolwegen in de route had opgenomen, dat was weer zo'n leermomentje.

Toen ik aan de slag ging met het tweede deel van de route, zag ik hoe mooi de lus in het National Park Ecrins zou worden. Op de kaart leken het gewoon twee wegen die parallel aan elkaar lopen, maar op Google Earth zag ik dat deze door verschillende bergketens lopen. En dat is toch wel zó mooi.....
Ik heb er vervolgens alles aan gedaan om die route zó te laten verlopen en om de terugweg te beperken. 
De route is nu wel lang en kost redelijk veel tijd, maar daar krijg je dan ook wel héél veel moois voor terug!

Doordat deze route zo mooi is, heb ik uiteindelijk besloten om deze gewoon in het programma op te nemen en heb ik hiervoor een andere route laten vervallen. De route die ik heb laten vervallen heb ik uiteindelijk opgeknipt en een deel hiervan heb ik samengevoegd met de eerste route. Hierdoor is de eerste route wat langer geworden dan aanvankelijk gedacht, maar is het allemaal goed te doen.

Ook hier is weer gebleken dat het werken met unieke routepunten, in BaseCamp,  enkel voordelen kent. Het wijzigen en samenvoegen van routedelen is hierdoor heel eenvoudig en snel tot stand gekomen.

Bij de volgende routebespreking zal ik ook weer meer informatie geven over de werkwijze. 

Reacties