Motor Routes | Uit de oude doos #motorroutes in Nederland #motorroutes in België

 Uit de oude doos


National Park Hoge Venen



de Ardennenroute, deel 1

Met die buitengewoon zachte decemberdagen is het natuurlijk erg verleidelijk om gewoon op je motor te stappen en een rondje te rijden. Zo heb ik gisteren, vrijdag 12 december, nog een rondje in de Ardennen gereden. Niet zo maar een rondje, maar een route 'uit de oude doos'. 

Zoals ik in m'n vorige bericht al schreef #voortschrijdend inzicht ben ik druk doende met het aanpassen van mijn databases met motorroutes. Natuurlijk ben ik gestart met het aanpassen van de motorroutes die jullie op m'n Blog kunnen vinden.
Zo heb ik inmiddels de verzameling van de motorroutes in Nederland vrijwel volledig aangepast. Dat was best wel leuk omdat ik hierbij ook routes 'uit de oude doos' ben tegen gekomen. Dat zijn routes die ik in de begintijd gemaakt heb. Dat was toen vooral veel op de kaart (BaseCamp) turen, wat waypoints prikken en vooral hopen dat er iets leuks uit voortkwam. Ik was een echte beginner, niet alleen als motorrijder maar ook als routemaker. 

In die tijd was het gebruikelijk dat motorclubs, tourclubs en gewoon enthousiastelingen een website online brachten. Dat was toen booming en de nieuwe websites die online kwamen waren niet meer te tellen.
Zo zocht ik destijds ook het internet af naar websites met motorroutes. En als ik mooie routes vond, dan stuurde ik de auteur/ eigenaar hiervan een verzoek om die route of een deel ervan te mogen gebruiken. Als tegenprestatie - dat was destijds nog heel gewoon - plaatste ik dan een verwijzing of een vermelding (naar de bron) bij de route op mijn website.
Helaas is deze ongeschreven gedragsregel of vorm van respect vrijwel geheel verloren gegaan met de komst van o.a. de zogenaamde platforms met motorroutes. Die zuigen gewoon alle informatie over motorroutes van het internet en kennen hierbij geen enkele moraal. 

Maar al doende kwam ik uit bij drie motorroutes die destijds speciaal gemaakt had voor motorrijders in Nederland. Deze routes had ik zo uitgewerkt dat ze in Nederland, zeg maar net ten zuiden van Maastricht, starten en dat deze niet meer aangepast moeten te worden. Hapklare brokken voor de motorrijders die snel en eenvoudig op pad wilden.

En de Ardennenroute, deel 1 is een van de drie routes in het prachtige Ardennen gebied.

de Eerste Poging  

Op donderdag 11 december ben ik omstreeks 11.00 uur vertrokken met de bedoeling om de Ardennenroute, deel 1 te rijden. Nadat ik in België getankt had ben ik naar het startpunt in Withuis (Nl) gereden. Daar had ik al de nodige moeite om de route in de MyRoute-app te kunnen laden. De app gaf met enige regelmaat aan dat er geen internetverbinding was. Hierop heb ik de instellingen van de persoonlijke hotspot op de smartphone gewijzigd en leek het probleem opgelost.
Ik kon de route laden, maar vervolgens werd de route niet goed berekend omdat ik voorbij het startpunt was. Het kostte mij ongeveer 20 minuten om daar de oplossing voor te vinden (routepunt overslaan) en ik daadwerkelijk met de route kon starten. 
Na ongeveer 10 minuten gereden te hebben zag ik dat de route plotseling gewijzigd was en dat ik rechtstreeks (terug) naar het eindpunt reed. Weer werd de motor langs de weg gestald en ging ik op onderzoek uit. Na wat speurwerk bleek dat de verbinding in België te slecht was voor data-verkeer en was hierdoor de internetverbinding weer verbroken. De routecalculatie was hierdoor weggevallen en was hierdoor de kortste route naar het eindpunt berekend.

Ondertussen had ik teveel tijd verloren om de route nog (tijdig) uit te kunnen rijden en ben ik maar naar huis gereden. Thuis aangekomen heb ik nog enkele uurtjes naar oorzaken en oplossingen gezocht. Het was uiteindelijk wel een heel leerzame rit/dagdeel geworden.

de Tweede Poging (de Rit)  

Gisteren, vrijdag 12 december, ben ik omstreeks 10.45 uur onder een grijze en dichte bewolking thuis vertrokken. Het was fris bij zo'n 7 graden Celsius en het leek te gaan regenen. Maar de regen bleef gelukkig uit en toen ik bij het vliegveld MAA (Beek) voorbij reed, was het daar zelfs 12 graden Celsius. De temperatuur kan op die 30 km zuidelijker doorgaans verschillen, maar dit verschil was uitzonderlijk.  

Voor deze rit had ik alle instellingen (kaartgebruik én routecalculatie) op offline ingesteld, maar had ik voor de zekerheid wel de internetverbinding ingeschakeld. Ik wilde namelijk testen hoe het toestel met de MyRoute-app zouden werken als alles offline zou zijn zoals bijvoorbeeld een Garmin Zumo.
Om de route te berekenen had ik het bestand gekozen waarbij het begin- en eindpunt waypoints (harde routepunten) zijn en de overige waypoints als shapingpoints (zachte routepunten) dienen. Zo worden ook de meeste routes in de Garmin Zumo's geladen.
Hierdoor zag ik niet alleen de route op het scherm, maar kon ik ook de routepunten zien. Als ik een routepunt miste of wilde omzeilen, dan kon ik dat met een enkele knop uitvoeren. En dat werkte goed!

Er was niet veel verkeer en hierdoor kon ik veel aandacht op de werking van het navigatietoestel en de MyRoute-app richten. Naar mijn mening zou iedere motorrijder zo bekend moeten worden met zijn/haar toestel. Gewoon alleen rijden en leren hoe het toestel werkt. 

Zo kwam ik in Soumange terecht bij een afgesloten hoofdweg (N604) naar Olne. Het was nu echt wennen voor mij omdat ik bij de Zumo XT/XT2 altijd het overzichtscherm gebruikte om op de kaart een uitweg te zoeken. Dat lukte nu niet omdat de MyRoute-app (Navigation Next) gewoon anders werkt. De kaart en de route blijven gewoon actief en bij elke aanraking van het scherm (inzoomen/ uitzoomen etc.) wijzigt het beeld.
Het grote scherm daarentegen is een verademing omdat je een groot deel van je omgeving én de route op het scherm ziet.

Maar als de wegen op de kaart niet kloppen, dan kun je plannen wat je wilt. En dat gebeurde mij gisteren dan ook. Ik ben wat naar de richting van Ayeneux gereden en wilde vervolgens via landwegen weer naar de hoofdroute rijden.
Volgens de kaart waren er meerdere landwegen die in de richting van de hoofdroute (naar Olne) voerden. 
Deze landwegen bleken gewoon single-tracks te zijn die allemaal een stijging hadden van zo'n 12-14%. Bovendien waren ze sterk vervuild met bladeren, zand én modder. Daarbij waren er nog aardig wat haakse bochtjes en deze combinaties maakten dat het spannend werd. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik met 'samengeknepen billen' gereden. Ik was blij met de goede bandjes want met gewone straatbanden was het wellicht anders afgelopen.
En tot mijn grote frustratie eindigde al die kleine wegen gewoon in het niets. Gewoon doodlopende wegen die eindigden bij enkele huizen of op de binnenplaats van een boerderij.

Uiteindelijk ben ik naar de hoofdweg terug gereden en heb ik een omweg via Ayeneux gemaakt. De weg van Ayeneux naar Olne was dan weer een mooie bochtige weg en zal ik die in de toekomst nog wel eens vaker rijden.

Deze route voerde mij door een groot en mooi (bekend) deel van de Ardennen. De wegen waren erg wisselend, soms droog en goed maar ook veel natte en vervuilde wegen. Het was dan ook goed uitkijken en tijdig aanpassen aan de omstandigheden.
Datzelfde gold ook voor het weer. Buitengewoon veel wisselingen tussen locaties met lage bewolking, mist, bewolkt soms weer licht bewolkt met zon en ga zo maar door. Dat maakte dat ook de temperatuur constant wisselde: tussen de 7 en de 11 graden Celsius. 

Bij het plaatsje La Gleize is een klein museum #December 44 waar nog een originele Königstiger II staat. Daar heb ik natuurlijk even een foto gemaakt.

Königstiger II in La Gleize

 
Deze tank is tijdens de slag om de Ardennen in 1944 door de Duitsers achter gelaten. Tijdens deze tijd van het jaar komen veel reenactors, historici, verzamelaars e.d bij elkaar. Zo heb ik gisteren ook de nodige voertuigkolonnes van historische legervoertuigen en reenactors gezien. 

Omstreeks 15.00 uur had ik de Ardennenroute, deel 1 gereden en ben ik huiswaarts gereden. Het was heel bijzonder om in deze tijd van het jaar daar te kunnen rijden en die aparte sfeer te ervaren.

En natuurlijk heb ik weer het nodige van het nieuwe navigatietoestel en de MyRoute-app (Navigation Next) geleerd.  

De vernieuwde routes zullen binnenkort gepubliceerd worden 😎


Reacties

  1. Hallo Wiel,
    Leuk dat je met MRA aan de slag bent. De App werkt echt prima offline, maar ook online eigenlijk zonder echte problemen. Ik ben met je eens dat iedereen er goed aan zou doen om om te leren gaan met zijn navigatie app (of apparaat), maar mijn advies is dan toch om dat vooraf te doen, en niet onderweg. De probleempjes die ik terug lees in je blog zijn echt basis-dingetjes. Ik zou je willen uitnodigen om het forum te bezoeken, op forum.myrouteapp.com. Ik en vele andere enthousiaste gebruikers zullen daar ook jouw vragen beantwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Con, dank voor je reactie en informatie. Er zijn verschillende redenen waarom ik op deze wijze 'experimenteer & leer' om het zo maar even te zeggen. Ik behoor tot de kleine groep 'hoogbegaafde mensen' die een ander leerproces hebben dan de gewone mens. Wij (HB) hebben een heel eigen structuur en wijze van informatie verzamelen. Dat verloopt heel analytisch en vooral uit eigen ervaring of verkregen inzicht. Dus vooraf op fora gaan zoeken en vragen past niet in mijn leerproces. Daarnaast wil ik er vooral achter komen hoe intuïtief een applicatie (app) werkt. Als ik - als meer ervaren navigatiegebruiker - vooraf al fora moet bezoeken om basale instellingen te kunnen/leren gebruiken, dan is er iets mis met de applicatie. En ten slotte, wat is er leuker dan mensen 'mee te nemen' op je zoektocht, je MyRoute-app avontuur ?

      Verwijderen
  2. Ik snap je leerproces, zo sta ik er zelf ook in. Persoonlijk denk ik ook niet dat je het fora heel erg nodig hebt om te snappen hoe dingen werken. Maar als ik dan lees dat je struggelt om het eerste routepunt correct in te stellen, dan lijkt dat een nadeel van MRA, terwijl dat niet zo is. Je kunt namelijk gewoon het eerste routepunt makkelijk op de kaart selecteren. Wat ik wil voorkomen is dat potentiële gebruikers denken dat het ingewikkeld is naar aanleiding van jouw persoonlijke ervaring (of eigenlijk het gebrek daar aan). Op het forum kunnen ze duidelijkheid verschaffen vóórdat je het opschrijft en daarmee anderen een verkeerd beeld schetst. En nee, ik heb geen aandelen, maar ben wel Alpha tester (vrijwilliger) van MRA en een enthousiaste gebruiker. Wat is er leuker dan samen MyRoute-app te verkennen? Als je wilt help ik je daarbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je beweegredenen Con en respecteer je loyaliteit aan MyRoute-app. Maar ik beschrijf wat ik persoonlijk ervaar, vanuit mijn perspectief en vaardigheid. Iedere lezer kan dit op eigen wijze interpreteren, maar naar mijn mening heb ik geen indicatie gemaakt dat MyRoute-app niet goed zou zijn omdat het bij mij even niet werkte. Volgens mij kan de doorsnee lezer dit ook interpreteren als dat ik niet kundig genoeg ben en dat ik nog kan leren....
      En ja, ik kan en ik wil nog heel veel leren dat is een zekerheid. Daarom zal ik dankbaar gebruik van je aanbod maken en mijn vragen tot jouw richten. Maar dan moet ik eerst tegen vragen aanlopen waar ik zelf geen antwoord op vind. En dat proces vind voornamelijk tijdens het rijden plaats, als ik daadwerkelijk met navigatie (in de praktijk) bezig ben :-)

      Verwijderen

Een reactie posten