Motor Routes | Een prachtige december rit #Motorroutes in Nederland #MyRoute-app

 Een prachtige december rit




de Dorpen & Landwegen Route, deel 3

Na wederom een weekje testen, leren en hopen op geschikt weer, was het gisteren (vrijdag 5 december) eindelijk zover. Ik kon de DMD T865X Nav Tab weer in de motorsteun/ houder klikken om een ritje te maken. 

Tijdens de voorbijgaande dagen ben ik erachter gekomen dat de DMD2 navigatiesoftware net niet voldoende functionaliteiten biedt voor het rijden van (vooraf) uitgewerkte motorroutes. De route-aanwijzingen (Turn by Turn navigatie) zijn nog onvoldoende uitgewerkt voor het rijden van routes, maar ruim voldoende voor het gebruik bij het rijden van tracks. Hieraan kun je zien dat de oorsprong van deze software echt bij het offroad-gebeuren ligt.

Maar de kracht van de T865X (zo zal ik het toestel voortaan aanduiden) zit in de veelzijdigheid door het Android (versie 14) besturingssysteem. Hierdoor kun je volop App's op het toestel laden en gebruiken. Zo heb ik onder andere Google Maps, Waze maar ook de MyRoute-app geïnstalleerd. En van die laatste (MyRoute-app) kun je Navigation gebruiken om tracks of routes te laden en navigeren. Daarvoor moet je dan wel de juiste abonnementen afsluiten!

En voor deze testrit had ik eerder de Dorpen en Landwegen Route, deel 3 #de Dorpen en Landwegen Route, deel 3 met een lengte van zo'n 128 km opnieuw in de routeplanner MyRoute-app uitgewerkt. Eerst heb ik de bestaande track hiervan geopend en vervolgens met de functie Bewerk route-track (die automatisch de eerste shapingpoints plaatst) volledig uitgewerkt. Dat gaat super handig en redelijk snel!

De nieuw uitgewerkt route heb ik vervolgens als een route met harde- en zachte routepunten (shapingpoints) gedownload en geopend in MyRoute-app op de T865X. Dat gaat super eenvoudig en razend snel. Hierna was het gewoon op de knop Navigeer klikken en vervolgens werd automatisch de route naar het startpunt én de route berekend. Natuurlijk moet je ook wat instellingen naar keuze instellen, maar dat is ook vrij simpel en snel te doen.

DMD T865X Nav Tab met MyRoute-app



Zo heb ik het toestel vervolgens in de motorhouder/steun geplaatst en kon ik omstreeks 11.30 uur op pad.

  

De rit

Het was nog steeds zwaar bewolkt, grijs en koud met slechts 3-4 graden Celsius toen ik thuis vertrok. De wegen waren nat en ik heb de handvat- en zadelverwarming dan ook snel ingeschakeld. Wat een luxe, maar zeker niet overbodig.

Na ongeveer een kwartiertje gereden te hebben arriveerde ik al bij het startpunt van de route. Daar heb ik eerst de trackrecorder van de DMD2 navigatie ingeschakeld; dat was ik alweer vergeten. Het voordeel van deze recorder is dat je die zo kunt instellen dat die op de achtergrond blijft werken. Zolang het toestel ingeschakeld is, werkt ook de trackrecorder.

Ondanks dat het koud en grijs was kreeg ik toch alweer snel een grote smile op m'n smoel. Dat komt gewoon door de prachtige omgeving; de omgeving die ik zo koester omdat mijn roots hier liggen. Deze route laat je gewoon alle mooiste plekjes van dit prachtige gebied zien en beleven. Heerlijke land- en boswegen, prachtige heuvels met vergezichten en pittoreske dorpjes. 

Historische waterpomp in Zuid-Limburg



Zeker als je hier in deze tijd van het jaar rijdt, dan beleef je de bijzondere sfeer. In de dorpjes zie je groepjes mensen of individuen die druk doende zijn met het aanbrengen van feestversiering, kerststallen en alles wat er zoal bij hoort. Dan hoeft het leven even niet meer zo snel en hebben mensen weer meer tijd voor elkaar en hun (sociale) omgeving. 

Naast de mooie omgeving en de bijzondere sfeer heb ik gisteren ook nog even super kunnen genieten van het motorrijden. Er was weinig verkeer en toen de wegen door het zonnetje wat droger werden, kon ik ook wat sportiever rijden. Zo heb ik intens genoten van dat heerlijke typische 'Duc-geluidje' dat duidelijk hoorbaar is als je de motorrem gebruikt. En daarbij het super-soundje als je lekker accelereert, op het gas gaat. Gewoon verslavend 😎
Dat ik mij goed geamuseerd heb was later ook te zien aan het wat hogere brandstofverbruik.

de Navigatie

Ik was bijzonder aangenaam verrast, om het zomaar even te stellen. Dan heb ik het over de uitstekende wijze waarop de route navigatie met Navigation is verlopen!

Vorig jaar heb ik tijdens een vakantie in Portugal best vervelende ervaringen opgedaan met Navigation en had ik er dus niet veel vertrouwen in. Maar dat is inmiddels geheel verdwenen.

Ik ben zeer onder de indruk hoe goed ze dat product ontwikkeld hebben bij MyRoute-app; Chapeau.
Van begin tot eind heeft dit systeem de route op een heel prettige wijze op het scherm getoond en met gesproken aanwijzingen aangevuld. Niet te veel informatie, maar zeker niet te weinig. Voor mij als motorrijder precies in balans.

Zo was ik erg onder de indruk hoe dit systeem met omleidingen (routeberekening) omgaat. Toen ik bij de eerste omleiding arriveerde, was ik slechts 100 meter van een waypoint (shaping point) verwijderd. Dat kon ik goed op het scherm aflezen.
Maar ik moest een behoorlijk stuk omrijden in Valkenburg. Het systeem berekende heel snel een logische route naar het volgende routepunt. Op het scherm kreeg ik vervolgens een melding dat ik een routepunt had overgeslagen. Ik kreeg de optie om toch naar dit routepunt te navigeren als ik dat zou willen. Dat hebben ze heel goed uitgewerkt!

Ook bij een tweede omleiding gebeurde precies hetzelfde proces en kon ik de route heel goed vervolgen. Hierbij kon ik precies zien welk punt ik had overgeslagen en hoe de beste route naar het volgende punt was berekend. Dit is zoals motorrijders het eigenlijk willen hebben.

Hierbij moet ik aantekenen dat dit in mijn geval zo goed werkte omdat ik voldoende routepunten (shapingpoints) had geplaatst én omdat ik met een mooi groot scherm werk. Maar de techniek eronder is héél goed uitgewerkt!

Veel geleerd en genoten!

Omstreeks 15.00 uur was ik weer thuis en kon ik de informatie die ik tijdens de rit had opgedaan weer uitwerken. Ik had niet alleen van de prachtige route met al dat moois genoten, maar ook vastgesteld dat het werken met MyRoute-app veel voordelen biedt. Gelukkig zijn er nog meer dan voldoende zaakjes die ik moet/ kan onderzoeken in relatie tot de T865X en al die prachtige app's.

Wordt vervolgd. 






Reacties