de Ardennenroute, deel 3
(uit de oude doos)
Uit de oude doos
De laatste route uit 'de oude doos' heb ik, net zoals de anderen, in de routeplanner van MyRouyte-app uitgewerkt. Het is een prachtige route van zo'n 250 km die volgens de planner zo'n vier uurtjes duurt.
Ook deze route heb ik in de beginjaren van mijn hobby gemaakt en destijds een keer zelf gereden. Nadien heb ik deze nooit meer gereden en had ik hier helemaal geen herinnering aan. Hoog tijd voor een nieuwe kennismaking dus.
Ook deze route heb ik in de beginjaren van mijn hobby gemaakt en destijds een keer zelf gereden. Nadien heb ik deze nooit meer gereden en had ik hier helemaal geen herinnering aan. Hoog tijd voor een nieuwe kennismaking dus.
Tijdens de voorbereidingen voor de testrit van deze vernieuwde route heb ik het navigatietoestel en Navigation Next (MRA) zo ingesteld dat de routeberekening en het kaartmateriaal volledig offline zouden plaats vinden.
Ik had de track hiervan uit mijn database (verzameling routes) van de MRA-website gedownload (als 1.1 track) en deze op het navigatietoestel (DMD tablet) opgeslagen (interne geheugen). Dit is de wijze waarop ik in de toekomst mijn routes & tracks zal gaan opslaan en gebruiken.
Nadat ik alle instellingen gecontroleerd had (internet via persoonlijk hotspot van de telefoon) en de trackrecorder van DMD ingeschakeld, kon ik op pad.
de Rit
Het was koud, slechts 2 graden Celsius toen ik thuis vertrok. Gelukkig had ik voldoende kledinglaagjes aangetrokken en heb ik direct de zadelverwarming met de handvatverwarming ingeschakeld. Een luxe waar ik echt niet meer zonder kan!
De navigatie-app van MRA, Navigation had de track snel berekend en leidde mij direct naar het startpunt van de track. Jammer genoeg heb ik nog geen instelling kunnen ontdekken waarmee je bij een track kunt aangeven of je naar het startpunt wilt navigeren. Dat gebeurt automatisch, voor sommigen handig maar voor mij persoonlijk is dit onwenselijk.
Er was weinig verkeer en ik had alleen last van de kou waardoor ik mij al snel afvroeg of ik de hele route wel zou kunnen uitrijden. Om 5 uurtjes bij 2-3 graden Celsius te moeten rijden is geen pretje. Maar gelukkig scheen er een prettig zonnetje aan de licht bewolkte hemel.
Zo bereikte ik het bekende startpunt in Eijsden, net ten zuiden van Maastricht en controleerde ik de aangegeven route-afstand & tijd op het scherm. Alles leek goed te werken tot ik enige tijd later de melding op het scherm zag dat het systeem offline ging en de route herberekend werd. Plotsklaps veranderde de route en zag ik dat een nieuwe route berekend was; een route rechtstreeks naar het eindpunt. Dit had ik al eerder meegemaakt en ook nu was de oorzaak hiervoor mij niet duidelijk.
De motor werd dan ook weer aan de kant gezet en heb ik verschillende pogingen ondernomen om de track weer opnieuw te laden en opgestart te krijgen. Dat verliep moeizaam, om het zo maar uit te drukken. Uiteindelijk kreeg ik toch een track (route) actief, maar die leidde mij in vreemde lussen, moest ik telkens een rondje rijden als er zijstraatje waren. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan en ben ik gewoon doorgereden zoals ik de route in herinnering had. Na ongeveer 15 minuten zo door te zijn gereden, waarbij de app constant bleef herberekenen, kreeg ik een stabiele route te zien. En die heb ik de hele route kunnen gebruiken.
Deze (en andere) issues zal ik natuurlijk met de MRA-ontwikkelaars delen en hoop ik dat er positieve resultaten uit komen.
Deze (en andere) issues zal ik natuurlijk met de MRA-ontwikkelaars delen en hoop ik dat er positieve resultaten uit komen.
Het duurde dan ook even voordat ik het ritme van het motorrijden weer hervonden had en ik ook weer van die mooie omgeving kon genieten.
Ook nu voelde het weer enigszins onwerkelijk omdat ik in deze tijd van het jaar nog in deze omgeving op m'n motor kon rijden. Normaliter zou je hier mensen op de lange latten en sleeën verwachten.
Maar ik kon gewoon volop genieten van de prachtige en schone N-wegen met de snelle bochten. Het duurde dan ook niet lang voordat ik de driecijferige bochtensnelheid weer aantikte. Wat een afsluiting van dit motorseizoen, het kon gewoon niet beter!
Omstreeks 13.00 uur had ik het echt wel koud gekregen en was het hoog tijd om een boterhammetje te eten. Ik had een thermosbeker met koffie meegenomen en op een afgelegen parkeerplaats in de Duitse Eifel heb ik een korte lunchpauze ingelast. Ook heb ik daar, al stampvoetend om weer wat gevoel in m'n tenen te krijgen, nog enkele foto's gemaakt.
En met nog zo'n twee uurtjes te gaan, heb ik m'n route door Duitsland vervolgd. Wat ik zo mooi vind bij het rijden in twee verschillende landen, zoals in dit geval België en Duitsland, is dat je de verschillen zo goed kunt zien. Het zijn niet alleen de wegen, de huizen of de snelheidsverschillen. Zo viel mij gisteren bijvoorbeeld op dat als je op zo'n verkeersarme dag rustig door een Duits dorpje rijdt, de mensen je groeten met een hoofdknikje. Dat zal je in België zeker niet overkomen. Hoe dan ook, welke verschillen er dan ook zijn, op de motor kun je dit allemaal ervaren!
Via de bekende wegen door het Nationalpark Hoge Venen ben ik vervolgens weer richting het eindpunt van de route gereden. Kort voor het eind van de route, dat was bij het fort de Neufchâteau (militair fort), keek ik naar de lager gelegen vallei. Die lag als het ware aan m'n voeten en het hele schouwspel werd door het diffuse licht prachtig een super mooi plaatje. Daar ben ik dan ook gestopt en heb ik verschillende foto's gemaakt, waaronder ook de foto in de top van dit bericht.
En zonder de motor erbij zag de vallei er zo uit, alsof ik in Frankrijk stond terwijl ik maar zo'n 20 km ten zuiden van Maastricht was.
Vervolgens ben ik naar het eindpunt van de route gereden en wilde ik daar Google Maps opstarten voor een route naar huis. Dat was een bewuste keuze om te kijken of de DMD navigatie met de verschillende apps nog goed werkte. En tot mijn verbazing kreeg ik de melding dat er geen internetverbinding was.
Later, eenmaal thuis aangekomen, zag ik dat de persoonlijke hotspot - verbinding van de smartphone om de een of andere reden was uitgeschakeld. Dat is kennelijk al bij de eerste storing in de route gebeurd. Ook de oorzaak hiervan moet ik zien te achterhalen.....
Later, eenmaal thuis aangekomen, zag ik dat de persoonlijke hotspot - verbinding van de smartphone om de een of andere reden was uitgeschakeld. Dat is kennelijk al bij de eerste storing in de route gebeurd. Ook de oorzaak hiervan moet ik zien te achterhalen.....
Omstreeks 16.00 uur was ik thuis en ben ik eerst lekker onder de warme douche gaan staan. Wat is dat toch heerlijk na zo'n mooie, maar koude rit.
Inmiddels was de motor afgekoeld en heb ik deze afgespoten/ gereinigd, want in de Eifel was in sommige dorpjes al zout gestrooid. Zo kon de Ducati weer schoon op stal.
MyRoute-app
Wie mijn publicaties regelmatig leest, heeft ook kunnen zien dat ik bij het bericht van de Ardennenroute, deel 1 #Uit de oude doos antwoorden heb geplaats bij opmerkingen van een lezer. Nu vind ik het altijd leuk als mensen op mijn berichten/ publicaties reageren en in dit geval in het bijzonder.
Ik heb antwoord kunnen geven op vragen/ opmerkingen van iemand die ook veel bezig is met MyRoute-app.
Ik heb antwoord kunnen geven op vragen/ opmerkingen van iemand die ook veel bezig is met MyRoute-app.
Zijn opmerkingen hebben mij aangezet om iets te verduidelijken zodat er geen misverstanden over hoeven te ontstaan.
Ik heb een onderzoekende geest, ik ben iemand die zelf graag dingen uitzoekt en ik kan hierin heel kritisch zijn. Dat is gewoon mijn aard (hoogbegaafdheid).
Daarnaast lijkt het mij gewoon leuk, zeker voor mensen die zelf ook nieuwsgierig zijn, om over mijn zoektocht naar antwoorden te schrijven.
En de MyRoute-app is op dit moment een belangrijk onderdeel van mijn nieuwe navigatietoestel, waardoor ik hier mijn aandacht (mede) op richt.
Omdat ik het liefst zonder filters, niet politiek correct maar heel eerlijk en zonder poes-pas over schrijf, kan dit vervelend overkomen. Er zullen mensen, lezers zijn die hieruit menen te kunnen opmaken dat ik MyRoute-app een slecht product vind of dat ik er slechte dingen over wil schrijven.
Dat is zeker niet het geval!
Ik schrijf hoe ik dingen ervaar, hoe ik ernaar kijk, hoe ik er tegen aan loop door ermee te werken. En dan kun je tegen dingen aanlopen die niet goed gaan, minder goed gaan of dingen die juist heel goed gaan. En ik beschrijf ze gewoon allemaal.
Uit eigen ervaring, kennis en kunde, weet ik dat er een wereld van verschil kan zijn tussen de gewenste omgeving (die van de tekentafel, van de ontwikkelaars, de techneuten etc.) en de echte wereld van de gebruikers (zoals ik dat ben). En als voormalig informatiemanager heb ik geleerd dat je beide werelden met elkaar moet verbinden om het gewenste resultaat te bereiken.
Zo zal ik de informatie die ik uit mijn zoektocht, oftewel mijn 'MyRoute-app' avontuur op m'n Blog publiceren. Ook zal ik mijn informatie met de ontwikkelaars van MyRoute-app delen in de hoop dat zij hun product nog beter kunnen maken.
Dan zal ik afsluiten met de mededeling dat de vernieuwde routes binnenkort ter beschikking komen.
Voor ieder fijne kerstdagen en een heel gezond, veilig en gelukkig nieuw jaar!



Reacties
Een reactie posten