Motor Routes | de Ardennenroute, deel 2 #motorroute in Nederland #motorroute in België

 de Ardennenroute, deel 2 

(uit de oude doos)


de Ardennen Route, deel 2



Uit de oude doos

Zoals is in een eerder bericht al schreef, heb ik heel lang geleden een setje van drie motorroutes vanuit Nederland naar de Ardennen in België (en Duitsland) gemaakt #Uit de oude doos. Na het eerste deel te hebben getest, ben ik natuurlijk ook met de Ardennenroute, deel 2 aan de slag gegaan.

Ook deze bestaande route heb ik in de MyRoute-app routeplanner volledig uitgewerkt. Hier en daar heb ik een kleine aanpassing in de route gemaakt op basis van het huidige kaartmateriaal. Doordat ik nu met MyRoute-app werk, kan ik alle routes van routepunten én informatie voorzien. Dat maakt het allemaal wat eenvoudiger als ik iets wil aanpassen, aanvullen of wijzigen.
Het nadeel is echter dat je de routepunten en informatie enkel in de MyRoute-app te zien krijgt. Gebruik je het routebestand in een andere routeplanner (bijv. BaseCamp) dan krijg je enkel waypoints en/of shapingpoints te zien zonder de toegevoegde informatie. Vanuit commercieel oogpunt is dat natuurlijk een goed uitgangspunt want zo dwing je gebruikers om dit product te blijven gebruiken.

Nadat ik de route had uitgewerkt, moest die natuurlijk ook gecontroleerd worden. En dat heb ik gisteren, dinsdag 16 december, gedaan.

De rit

Voor de rit had ik mijn DMD navigatietoestel én Navigation Next van MyRoute-app zo ingesteld dat ik een track kon gebruiken met offline kaartmateriaal. Dus het kaartmateriaal (HERE van MyRoute-app) had ik op het navigatietoestel geladen.
Verder had ik Navigation zo ingesteld dat het niet automatisch mocht herberekenen en dat de route uit de track berekend moest worden. 

Toen ik gisteren ochtend al mijn spulletjes in orde bracht en op de motor plaatste, merkte ik dat het al langzaam begint te wennen. Hiermee bedoel ik de andere handelingen die ik nu moet verrichten om alles (met betrekking tot navigatie) goed in te stellen. Er zijn zoveel mogelijkheden die je met deze hardware en software (apps) tot beschikking krijgt dat je daar echt wel tijd voor moet nemen. En je moet het echt wel leuk vinden!

Met de trackrecorder en de route geactiveerd vertrok ik bij een licht bewolkte hemel. Het was al zo'n 8 graden Celsius en door het laagstaande zonnetje werd het alleen maar mooier. Er was weinig verkeer en zo arriveerde ik al snel bij het startpunt van deze route in het dorpje Eijsden, net onder Maastricht.

Via Berneau kwam ik al snel op de mooie en bochtige N650 die mij naar Val Dieu voerde.  Ik volgde de 'Route du Val-Dieu en ik genoot hierbij niet alleen van het mooie bochtenwerk, maar ook van de vele kleine dorpjes. 
Bij het binnen rijden van het pittoreske plaatsje Clermont ben ik even gestopt om een foto te maken van de prachtige stadspoort. Net voorbij deze poort is de net zo mooie Saint Jaques kerk te bezichtigen.

Stadspoort van Clermont (België)


 
Genietend van al dat moois reed ik door richting Dolhain. Daar moest ik via een tunnel onder het spoor door rijden om in het centrum van dit plaatsje te komen. Maar helaas was deze tunnel en een kort deel van de hoofdweg erachter afgesloten door werkzaamheden. En zoals het in België gebruikelijk is, géén omleidingsroute(s) aangegeven. 
Nu kan ik er een heel verhaal over schrijven, over mijn zoektocht naar een geschikte route om uiteindelijk weer op de actieve (navigatie) route uit te komen, of te rijden over een geasfalteerde weg die volledig maar dan ook volledig tot gruzelementen was gereden.  Maar ik zal het kort houden, het heeft mij 23 minuten (zoeken en omrijden) gekost om 400 meter afsluiting te kunnen overbruggen. Dat zegt genoeg....

Wegomleiding bij Dolhain

    
Gelukkig heeft elk nadeel ook z'n voordeel en heb ik door deze omleiding wel kunnen achterhalen welke instellingen ik moet gebruiken om zelf een route te kunnen bepalen. Nu kan ik het (kaart) beeld vastzetten en kompasrichtingen benutten om mij te oriënteren. Dat zal veel tijd en ergernis schelen!

Vanuit Dolhain ben ik naar het mooie historische plaatsje Limbourg gereden. Ik hoopte dat men daar smaakvolle kerstversiering op het plein had aangebracht, maar helaas niets. Dus ben ik ook snel door gereden.

In deze route zijn veel meer kleine(re) wegen dan in het eerste deel (de Ardennen Route, deel 1) en daarom zijn er ook veel wegen van slechtere kwaliteit. Maar hierdoor zijn er wel veel meer uitdagingen op het gebied van rijvaardigheid en navigatietechniek. 

Zo was ik bijzonder aangenaam verrast van de bosweg die ik volgde vanuit La Gleize richting Werbomont. Direct nadat ik de rivier Amblève overgestoken was, ben ik bij een pleisterplaats voor kanovaarders gestopt. Daar heb ik de foto in de top van dit bericht gemaakt. 

Vervolgens ben ik over de prachtige N645 met de mooie bochtencombinaties naar Lierneux gereden. Vandaar ben ik over de N822 en de N651 eerst naar Manhay gereden. Dat was genieten want er was heel weinig verkeer en de wegen waren in goede staat om lekker door te kunnen rijden.

Hierna heb ik weer veel kleine bos- en landwegen gereden, afwisselend redelijk en soms slechtere kwaliteit. Maar het is wat het is en het hoort gewoon bij deze omgeving (en België). Je kunt er als motorrijder alleen maar beter van worden omdat je constant alert moet zijn. 
Vanuit Dochamps ben ik over de N841, de N807 en de N841 naar Barvaux gereden. Kort voordat ik die plaats bereikte werd ik nog verrast door enkele bochtencombinaties. Die krijgen nog een extra vermelding in de nieuwe routebeschrijving. Een gewaarschuwd mens (rijder) ........  
Het laatste deel van de route verliep voornamelijk over de betere N-wegen en dat was ook wel prettig. 

Toen ik door het plaatsje Hamoir reed zag ik dat bij veel huizen de schoorstenen nog dikke en stinkende rookwolken uitbraakten. Daar werd waarschijnlijk vochtig hout en andere troep gestookt. In het hele traject langs de Ourthe rivier naar Comblain-au-Pont was dit hetzelfde. Ook hing er een dikke laag van verbrandingsgassen boven de rivier en stonk het er gewoon naar 'vroeger', de tijd dat we nog hout en kolen stookten.

Op zo'n momenten vraag ik mij werkelijk af waar wij in Nederland mee bezig zijn of anders gezegd, waar men in België eigenlijk nog steeds mee bezig is.
Als wij in Nederland het 'braafste jongetje in de klas willen zijn' wat zegt dat dan over België?

Via Fraipont, Nessonvaux en Olne ben ik naar Herve gereden waar ik vervolgens heb getankt. En net in het laatste stukje route (richting Battice) vond ik een fout in de berekening. Het laatste stukje naar Battice was weggelaten en moest ik volgens de berekende route terug rijden. Dat was erg vreemd omdat ik heel bewust meerdere routepunten in de originele route had geplaatst. Die zijn door de routeberekening van Navigation (MyRoute-app) dus gewoon weggelaten.

MyRoute-app - foutje in de routeberekening

Later, toen ik thuis was, heb ik de vermoedelijke bron hiervan ontdekt. Ergens in de instellingen om de route te berekenen kun je de functie verkeersbewuste routeberekening inschakelen. Die staat kennelijk standaard ingesteld want deze was inderdaad actief. Ik vermoed dat deze functie ervoor gezorgd heeft dat ik geen lus in de richting van Battice gemaakt heb, maar terug moest en hierdoor een meer efficiënte route ontstond. 

Na 300 km gereden te hebben parkeerde ik m'n motor weer veilig op z'n plekje en kon ik even lekker onder de warme douche gaan staan. Het was een heerlijke rit waarvan ik weer enorm heb kunnen genieten. De route hoeft slechts weinig verfijnd te worden en zal binnenkort, samen met de andere routes, gepubliceerd worden.

   


 




Reacties

  1. Heerlijk dat men nog lekker in December kan motorrijden,blijft altijd mooi om in de Ardennen te rijden,voor mij begint het weer in eind maart begin April.
    Zelf rijdt ik in Vlaardingen en omstreken,zoals vandaag,langs Hoek van Holland naar Kijkduin en verders via het Groene hart terug naar Vlaardingen,alles binnen doorgereden.
    En nog steeds bezig met my route app,en er zijn vele mogelijkheden,hoop geduld om alles uit te vogelen,maar gaat steeds beter.
    Met Garmin gps rijden is het een automatische,maar bij mra meer tijd nodig,herberekenen nog niet gebruikt op mijn route.
    Verders altijd fijn om te lezen,hoe het werkt met tablet en mra etc.
    Morgen maar weer verder met mra etc.
    Mvg
    Jan van Duffelen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten