Motor Navigatie | Vaarwel Garmin en welkom DMD2 #DMD2 #DMD T865X Nav Tab

 Vaarwel Garmin en welkom DMD2 


DMD T865X Nav Tab


DMD T865X Nav Tab

Na een periode van zo'n 16 jaren Garmin als leverancier van m'n motornavigatie te hebben gehad, heb ik deze vandaag definitief afgesloten. Mijn Garmin Zumo XT2 is nu in handen van een andere motorrijder die er ongetwijfeld nog veel plezier van zal hebben.

Wellicht zagen jullie het al aankomen dat ik zou gaan wisselen omdat ik vorige week op bezoek ben geweest bij Bartang in Harskamp #Op bezoek bij Bartang.
Door dat bezoek en de informatie die ik hieruit gekregen heb, ben ik nog eens bij mijzelf te rade gegaan of ik nog wel verder wilde met de Garmin Zumo XT2. En het antwoord is nu wel duidelijk.

Toen ik vorige week de DMD T865X Nav Tab en diens kwaliteit, maar vooral de vele functionaliteiten heb gezien, wist ik dat er nog een heel andere wereld dan Garmin bestaat!

Enkele jaren geleden heb ik al gelezen over de oprichters van Thork Racing en later over het project DMD. Zo nu en dan heb ik in eerdere berichten over motornavigatie al geschreven over deze groep 'nerds' die heel actief zijn in de ontwikkeling van motornavigatie en bijbehorende accessoires. 
Omdat zij zich voornamelijk op de offroad-wereld richtten, bleef deze groep redelijk onbekend onder de 'normale motorrijders'.

Inmiddels hebben ze echter een heel mooie productlijn ontwikkeld en zijn ze zich ook meer gaan richten op de 'normale motorrijders'. Hiermee bedoel ik de motorrijders die zich niet alleen bezig houden met offroad rijden, maar die ook gewoon op de weg rijden.
Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat de producten zoals de DMD T865X Nav Tab, geen doorsnee motornavigatie is zoals de doorsnee motorrijders deze wensen. Dit is bijvoorbeeld een toestel dat een Android Tablet, zij het in zeer aangepaste uitvoering, platform heeft. Door de speciale constructie is het toestel buitengewoon stevig, in de regen te gebruiken en kun je die gewoon op een offroad motor gebruiken. Dat zegt eigenlijk al voldoende over de kwaliteit van de bouw/ constructie van het apparaat.
Het toestel, de tablet wordt voorzien van de zelf ontwikkelde en gebouwde applicatie DMD2 waardoor je het toestel als (zeer uitgebreid) navigatietoestel kunt gebruiken. Daarnaast kun je het toestel ook gewoon als een snel en goed werkend Tablet gebruiken. 

Het is dan ook geen toestel voor een doorsnee motorrijder want je hebt toch wel wat meer kennis van IT en affiniteit met IT nodig. Ook moet je het geduld kunnen opbrengen om zelfstandig informatie op te zoeken en te verwerken. Kortom, je moet het gewoon leuk vinden om hiermee bezig te zijn!
Daarnaast is het toestel stevig geprijsd en kun je het niet op elke wegmotor monteren. Een 8-inch scherm met roadholder vraagt aardig wat ruimte en het weegt samen zo'n 850 gram.

Ik heb het toestel woensdagavond bij Bartang besteld en gisteren met de pakketpost ontvangen. Na ontvangst ben ik direct met de montage van de roadholder gestart en nu kan ik schrijven dat het nét past op m'n Ducati Multistrada. 
Gisteren avond ben ik gestart met het inrichten van de DMD T865X Nav Tab en ben ik daar ook alweer goed op weg. Maar er is zóveel mogelijk dat ik voorlopig nog wel bezig ben. 😎    

Hieronder kunnen jullie de verschillen tussen de Garmin Zumo XT2 en de DMDT 865X Nav Tab zien.

Garmin en DMD2

Garmin en DMD2

Garmin en DMD2



Reacties

  1. Ben benieuwd hoe het werkt en hoe je routes erop kan zetten volgens mij gaat dat niet meer via basecamp
    Mvg
    Jan van Duffelen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is niets zo eenvoudig als het importeren van routebestanden Jan! Ik ben nog niet heel handig, maar ik heb al verschillende manieren getest. Gewoon via een internetverbinding (wifi of koppeling met telefoon) naar Google Drive en downloaden, rechtstreeks vanuit MyRoute-app downloaden en openen, maar ook gewoon via de verkenner routebestanden naar de juiste map kopiëren. De eerste twee genoemden werken gewoon fantastisch!

      Verwijderen

Een reactie posten