Garmin Zumo XT2 | Grote schoonmaak - Historie wissen #Garmin Zumo XT2 #Garmin Zumo XT2 cleanup

Garmin Zumo XT2 

Historie wissen/ opschonen


Garmin Zumo XT2 - Historie


Historie wissen

Alle Garmin Zumo XT/ XT2 toestellen die gebruikt worden zullen op den duur trager worden. Dat geldt niet alleen voor de tijd die het toestel nodig heeft voor het opstarten, maar merk je het ook bij de schermverversing, de kaartopbouw, de routeberekening en soms ontstaan er zelfs storingen. Dit heeft o.a. te maken met de hoeveelheid data die op verschillende locaties in het toestel worden opgeslagen. Je kunt het vergelijken met het Windows besturingssysteem. 

Daarom is het raadzaam om het toestel met enige regelmaat te reinigen. Maar om alle overbodige data te verwijderen is het absoluut noodzakelijk om ook de Tread-app én Explore op te schonen.

Hieronder heb ik een korte handleiding opgesteld die behulpzaam kan zijn op bijvoorbeeld de Historie van je toestel op te schonen. De Historie is de verzameling van tracks die het toestel automatisch opslaat (mits niet uitgeschakeld) van alle afgelegde routes/ tracks én de routes die je 'virtueel' via de simulatie afgelegd hebt.

Korte inleiding data-uitwisseling

De Zumo XT/ XT2 modellen maken gebruik van app's op de smartphone om data uit te wisselen tussen de verschillende toestellen én de cloudopslag van Garmin.

De cloudopslag van Garmin kun je ook wel de 'Explore schil' noemen. De data worden op servers opgeslagen en via de Explore-app kun je o.a. data maken, importeren, exporteren, verplaatsen, verwijderen, verversen (synchroniseren) en natuurlijk inzien.

De Tread-app kun je dan als het medium zien dat er o.a. voor zorgt dat er dataverkeer tussen het Zumo-toestel en de cloudopslag mogelijk is. Met de Tread-app kun je dan ook data maken, importeren, exporteren, verplaatsen, verwijderen, verversen (synchroniseren) en natuurlijk inzien.

De Garmin Zumo XT/ XT2 is in deze opstelling dan de gebruiker van bestaande data die het toestel uit de cloud (Explore-schil) én de Tread-app importeert. Daarnaast kan het toestel zelf data opslaan (intern geheugen) en die snel inzien, toepassen, wijzigen en weer opslaan.
Ook zal het toestel, bij synchronisatie, veel van die data uit het interne geheugen naar de Tread-app kopiëren. De Tread-app zal die data vervolgens weer naar de cloud (Explore-schil) kopiëren.
Dit is een technisch gecompliceerd proces waarbij veel foutjes en storingen kunnen ontstaan. Hierbij kun je denken aan traagheid omdat het over verschillende 'lagen' gaat, dat er data dubbel of zelfs trippel worden opgeslagen, dat niet de juiste data gesynchroniseerd worden en ga zo maar door.

Door het regelmatig opschonen van het toestel én de bijbehorende app's kun je storingen vermijden en voorkomen dat het toestel onnodig langzamer wordt!

Historie wissen/ opschonen

Geheel in lijn met wat ik in de korte inleiding data-uitwisseling al beschreven heb, starten we met het verwijderen van de data in de Historie bij de apps. Hierbij is de bron, dat is de Explore-schil, de eerste plaats waar we starten.
Hiervoor openen we de Explore-app of de Explore pagina in je Garmin-account.
In dit voorbeeld heb ik de browseromgeving gepakt.

Garmin Explore - Tabbladen


In de linker kolom staan alle tabbladen met de routes, tracks, waypoints en de verzamelingen die je zelf hebt aangemaakt.
In de [Bibliotheek] staat ook een tabblad met de naam Niet gecategoriseerd. Als je deze opent (pijltje rechts) dan krijg je o.a. waypoints én tracks te zien die niet in een verzameling vallen. Ook de tracks uit de Historie vallen NIET in een verzameling. Deze tracks worden ook in het toestel niet bij de Sporen getoond, maar moet je die apart oproepen!

Garmin Explore - Inhoud tabblad


Als je de pagina met de niet gecategoriseerde gegevens bewerken geopend hebt, dan kun je in het menubalkje de specifieke categorie aanklikken. Hiermee kun je een keuze maken welke data je wilt wissen. Hier klik je op het vakje met de afbeelding van voetjes, die symbool zijn voor tracks.
In de lijst krijg je vervolgens alle tracks te zien die zijn opgeslagen, maar die niet in een verzameling staan. Dat geldt dus zeker voor de tracks uit de Historie!
Je kunt deze tracks nu selecteren en verwijderen [Wis]

Hierna sluit je Explore en kun je vervolgens het toestel inschakelen.

Voor de zekerheid kun je ook de Tread-app openen en kijken of er tracks staan in de verzameling [Ongecategoriseerd], bij de [Sporen]. Hiervoor open je het menu (streepjes) in de Tread-app en opent het onderdeel [Opgeslagen].

Het toestel

Zoals ik hierboven al kort heb aangehaald, staan de tracks van je Historie NIET in een verzameling en kun je die ook niet in een lijst bij de [Sporen] terug vinden.
Om deze tracks te kunnen inzien moet je enkele extra handelingen verrichten.

In het menu van het toestel klik je op het onderdeel [sporen].

Garmin Zumo XT2 - Sporen


In dit voorbeeld heb ik zelf een volgorde van de tabbladen gemaakt en zal die bij ieder anders uit kunnen zien (zelf in te stellen).

Nadat je het tabblad of het menuonderdeel [sporen] geopend hebt krijg je een nieuw scherm te zien met een lijst van tracks die in het toestel zijn opgeslagen. In dit voorbeeld zijn dat drie tracks.

Garmin Zumo XT2 - tracklijst


Zoals je kunt zien, staan er geen tracks uit de Historie in deze lijst zoals dat bij voorgaande toestellen wel gebruikelijk was.

Om de Historie en de opgeslagen tracks hierin wel te kunnen zien moet je in de groengekleurde balk op het pijltje [>] klikken. Er opent dan een nieuw scherm met een lijst van onderdelen die door Explore gesynchroniseerd worden.

Garmin Zumo XT2 - Explore lijst

In deze lijst moet je op het tabblad [Niet-opgesl sporen] klikken. Dit is een aparte lijst met data die het toestel niet standaard met Garmin mág uitwisselen. 
Dat geldt o.a. voor de tracks die in de Historie worden opgeslagen.

Er opent dan een nieuw scherm met een nieuwe lijst; dat is de lijst met de afgelegde tracks/ routes (ook de virtuele).
In dit voorbeeld is de lijst leeg.

Garmin Zumo XT2 - lijst met tracks in historie



Als je in dit scherm in de gekleurde balk op de drie stipjes klikt, opent een nieuw scherm.

In dit nieuwe scherm staan twee opdrachten:
  • Wis reisgegevens
  • Deel
Als je op de opdracht [ Wis reisgegevens] klikt, dan zal het toestel de tracks die in de lijst van 'Niet-opgesl sporen' staan wissen*.

Niet volledig

Zoals je kunt zien heb ik heel bewust wissen* geschreven want er zit nog een addertje onder het gras. Ik het eerste deel van deze handleiding heb ik al geschreven dat data soms dubbel of trippel worden opgeslagen en dat je er nooit volledig op kunt vertrouwen dat bijvoorbeeld alle data verwijderd zijn.
Dat is, op het moment dat ik dit schrijf, ook het geval.

Zou je na deze actie je toestel aan aan de pc koppelen en het programma BaseCamp openen, dan zie je dat er toch nog tracks uit de Historie in het interne geheugen staan. Dat zijn willekeurige tracks en die kunnen soms heel oud zijn.

Om er zeker van te zijn dat je zoveel mogelijk tracks (data) uit de Historie van het toestel verwijdert moet je NOG een handeling verrichten.

Je moet het toestel aan de PC (of notebook) koppelen en via de verkenner of Finder de inhoud van het interne geheugen van je Zumo XT2 bekijken.

Je opent dan de map 'GPX' en in die map staan de gpx-bestanden van de routes en/ of tracks die zijn opgeslagen op het toestel.
Ook staat daar de map 'Archive' .
Je opent die map en je verwijdert het gpx-bestand (alle bestanden) dat/ die in die map staat/ staan.
Er blijft dan enkele een lege map 'Archive' achter.

Garmin Zumo XT2 - Archive


Als je hierna het toestel weer in BaseCamp bekijkt, zul je zien dat alle tracks uit de Historie verwijderd zijn!

Je kunt nu het toestel weer laten synchroniseren met de cloud (Explore).

Ook voor routes, tracks of waypoints

De stappen die ik hierboven beschreven heb, kun je ook toepassen als je andere data van je toestel wilt verwijderen. Hierbij kun je denken aan o.a routes, tracks en waypoints.

Bij de laatste handeling (handmatig verwijderen uit de GPX-map) kun je dan meteen alle gpx-bestanden verwijderen!






Reacties