DMD T865X Nav Tab
Shakedown na moeizame start
Shakedown
Na de installatie en de eerste elektronische testjes was het hoogste tijd om de hele configuratie op de motor te testen. Het was uitzonderlijk zacht weer op deze zaterdag (29 november) en ik had mij enorm verheugd op deze testrit. Ik was ook wel licht gespannen of dit toestel wel aan mijn verwachtingen zou voldoen. Maar belangrijker nog, of de motorsteun/ bevestiging van het toestel wel stabiel genoeg zou zijn.
Om 10.30 uur heb ik het toestel (de DMD T865X Tab Nav) ingeschakeld en de ingevoerde track gecontroleerd. Toen zag ik dat het toestel geen internetverbinding had schoot ik even in de stress. Bij de Garmin Zumo modellen worden de verbindingen tussen het toestel, de smartphone en de headset via een speciale app geregeld. Je hoeft de toestellen alleen maar via Bluetooth met elkaar te verbinden.
Maar bij dit toestel moet je toch alles zelf instellen en soms zelfs elke keer dat je het wilt gebruiken, inschakelen. Doorgaans start je het toestel voor het eerste gebruik op en laat je het de hele dag aanstaan (in stand by modus als je het niet gebruikt). Koppelingen houdt het toestel natuurlijk gewoon vast (zoekt andere toestellen op en koppelt deze automatisch).
In mijn situatie betekent dit bijvoorbeeld dat ik de toegang tot internet via mijn smartphone laat verlopen. Maar hiervoor moet je dan wel de juiste instellingen op je smartphone én het toestel inschakelen. Het zijn simpele handelingen, maar je moet er wel op letten. Later zal ik de internet (en bel) verbinding via een prepaid simkaart laten verlopen.
In mijn situatie betekent dit bijvoorbeeld dat ik de toegang tot internet via mijn smartphone laat verlopen. Maar hiervoor moet je dan wel de juiste instellingen op je smartphone én het toestel inschakelen. Het zijn simpele handelingen, maar je moet er wel op letten. Later zal ik de internet (en bel) verbinding via een prepaid simkaart laten verlopen.
Eenmaal volledig aangekleed en klaar voor vertrek, wilde ik m'n Ducati starten maar bleek de accu nét te zwak om de motor in werking te stellen. Kennelijk heeft dat testen toch teveel van de accu gevergd. Ook had ik de druppellader niet aangesloten omdat ik ervan uitging dat het niet nodig zou zijn. Dat was dus gewoon een stomme vergissing.
Hierop heb ik de druppellader aangesloten en hoopte ik dat ik de motor na enkele uurtjes 'aan de beademing' te hebben doorgebracht, weer aan de gang zou krijgen.
Omstreeks 14.00 uur kreeg ik de motor weer aan de praat en heb ik mij snel in het motorpak gehesen. Inmiddels was de buitentemperatuur weer hoger, maar was het ook al meer bewolkt.
Ik had het toestel zo ingesteld dat ik het eerste deel van de route, d.w.z. naar een tankstation in Mechelen (B), met behulp van Google Maps zou rijden. En dat werkte prima, alsof je in een auto rijdt. Aanwijzingen op het scherm en gesproken aanwijzingen via de headset. De beeldkwaliteit was gewoon uitstekend. Ik had de helderheid zelfs terug geschroefd naar 60-70%.
Na te hebben getankt (€1,68 per liter Super 98) heb ik het toestel ingesteld dat ik op kaartmateriaal en routeplanning van de DMD2 (toestel eigen software) app naar het startpunt in Kanne (B) kon rijden. De planner werkt razendsnel, maar moet ik echt wel aan de werking/ indeling hiervan wennen. Als je zo lang met Garmin hebt gewerkt, dan zit dat in je systeem. En deze DMD2 software/ app werkt echt wel anders. Er zit gewoon een andere denkwijze, logica achter. Maar je merkt al snel dat het door motorrijders ontwikkeld is. Geen onnodige poespas, rimram, geluidjes, plaatjes of wat dan ook.
Gelukkig zag ik daar ook dat ik de trackrecorder niet had ingeschakeld (moet je dus ook zelf doen) en heb ik dat alsnog gedaan.
En dan het kaartmateriaal. Ik zal hier echt aan moeten wennen, maar het is zó (functioneel) gedetailleerd waarbij ook de kleurstelling effectief is. Geen vreemde kleuren op de kaart zoals bij Garmin, maar kleuren die je meteen met je omgeving associëren. En ook in dit deel van de route goede, functionele aanwijzingen op het scherm én gesproken aanwijzingen. Dat laatste was weer echt wennen want ze gebruiken andere woorden/ benamingen.
Hierna bereikte ik het startpunt van de track en vervolgens vielen alle aanwijzingen weg. Ik zag wel nog wat trackinformatie, maar geen 'turn by turn' aanwijzingen zoals ik die verwacht had. Ik ben diverse keren gestopt en heb wat instellingen gewijzigd, maar het lukte mij gewoon niet om aanwijzingen te krijgen. Dat was wel even balen.
Ondertussen was het alweer 16.00 uur geworden en begon het licht te regenen, te miezeren. Tijd om naar huis te rijden en met behulp van de Google Maps routekaart/ aanwijzingen ben ik huiswaarts gereden.
Omstreeks 16.30 uur was ik thuis en heb ik de motor weer mooi in de garage kunnen stallen. De auto is helaas nog steeds niet gerepareerd, maar hierdoor kan ik de motor in de garage stallen.
Met heel veel indrukken en informatie ben ik thuis weer aan de slag gegaan om meer te weten te komen over dit fantastische apparaat. Zoals ik eerder al schreef, moet je het echt wel leuk vinden om zelf dingen uit te zoeken en te testen.
Ik ben echter héél blij dat de motorsteun/ bevestiging sterk en stabiel genoeg zijn voor deze configuratie. En dat heb ik vandaag voldoende kunnen testen op heel slechte wegen in België.
Wordt vervolgd, zullen we dan maar zeggen.

Hoi Wiel,echt interessant,dmd,lees er nu veel over en het is niet te vergelijken met Garmin.
BeantwoordenVerwijderenIs het geluid met een headset goed te verstaan.
Het geluid is gewoon prima. Je kunt het op verschillende manieren instellen (Tablet, applicatie en headset). Het is dan wel even wennen aan de verschillende instellingen als je van functie of applicatie wisselt.
Verwijderen