DMD T865X Nav Tab | gemonteerd en werkend #DMD T865X Nav Tab #DMD2

DMD T865X Nav Tab 

gemonteerd en werkend


DMD T865X Nav Tab



Onroad motorhouder

Na enkele dagen wat geknutseld te hebben, is de nieuwe motornavigatie DMD T865X Nav Tab klaar voor gebruik op m'n Ducati. Het was best wel wat meer werk om de motorsteun, motorhouder en de bekabeling voor het 8-inch Tablet (want dat is het in feite) netjes en goed werkend te monteren. Hieronder kunnen jullie lezen hoe dit proces in z'n werk is gegaan.

Informatie 

Zoals jullie al gelezen hebben, ben ik eerst naar Bartang in Harskamp gegaan en heb ik mij daar goed laten informeren. Samen met Peter (van Bartang) heb ik de mogelijkheden om de relatief groot uitgevallen onroad motorhouder op m'n Ducati Multistrada te monteren. Hierbij had ik het grote voordeel dat ik bij de aankoop van de Ducati al een andere motorsteun (Evotech) heb laten monteren. Deze rust a.h.w op de vier bevestigingspunten van het windscherm. Hierdoor is de motorsteun stabieler én steviger uitgevoerd. 
Dit laatste is van groot belang omdat de DMD T865X in combinatie met de onroad motorhouder zo'n 840 gram weegt. De Garmin Zumo XT2 zal in combinatie met de motorhouder slechts zo'n 400 gram (dus de helft) wegen.

Met de onroad motorhouder die Peter mij tijdens het bezoek had gegeven, heb ik zo goed mogelijk gepast en gemeten of het geheel wel onder het windscherm zou passen en hierbij nog afleesbaar zou zijn. Ook had ik hierbij gelegenheid om de bekabeling te onderzoeken en kwam ik hierbij al snel tot de conclusie dat de meegeleverde voedingskabel (kabelboom met drie vertakkingen) teveel ruimte zou innemen. Daar moest ik als eerste iets op verzinnen.

Thork Racing - voedingskabel/ kabelboom



Maar met de informatie die ik tijdens dit bezoek heb opgedaan, wist ik met 90% zekerheid dat ik de motorsteun zou kunnen monteren.

Voedingskabel vervangen 

In de dagen na het bezoek aan Bartang ben ik eerst op zoek gegaan naar een alternatief voor de originele kabelboom. Het liefst zou ik een enkele kabel willen monteren van de bestaande aansluiting op de motor naar de aansluitkabel van de motorhouder. De onroad motorhouder is namelijk voorzien van een kleine voedingskabel met een koppeling.

Na enig zoekwerk kwam ik uit bij een voedingskabel voor het gebruik in een auto. Zo'n stekker die je in een 12V aansluiting kunt steken met een wat langere kabel en de koppeling voor de motorhouder.
Na enig overleg met Peter bleek dit de meest functionele oplossing en was Peter bereid om de originele kabelboom (die standaard bij het toestel wordt geleverd) uit het pakket te halen en in mindering te brengen op de factuur. 

Zo heb ik het pakket dan ook besteld: het toestel, zonder kabelboom maar met een losse 12V stekker aansluiting.

Thork Racing - 12 V stekker aansluiting



Na ontvangst van het pakket heb ik de 12V stekker van deze kabel afgeknipt en de draden bloot gelegd. Vervolgens heb ik op de plus-kabel een zwevende zekering van 3A gesoldeerd. Hierna was deze kabel klaar om gemonteerd te worden.

Kleine aanpassingen 

Aan de tekentafel klopt altijd alles, maar in werkelijkheid moet je het doen met wat je hebt. Zo kwam ik er al meteen achter dat de gaten/'moertjes van de Evotech motorsteun (die geschikt was voor Garmin toestellen) niet overeen kwamen met die van de onroad motorsteun. Na lang passen, meten en testen kwam ik tot de conclusie dat ik zelf twee nieuwe gaten moest boren in de onroad motorsteun. Tevens moest ik de bestaande gaten in de Evotech motorsteun aanpassen.

Thork Racing - onroad motorsteun



Toen dit eenmaal gebeurd was, kon ik de onroad houder met twee stevige boutjes/ moertjes op de Evotech motorsteun monteren. Hierna was het nog wat gepriegel om de juiste afstelling te vinden. Maar uiteindelijk ben ik blij met het resultaat. Ik moet alleen nog een aanpassing doen om het slot eenvoudiger te kunnen bedienen. Maar ook daarvoor heb ik al een oplossing in gedachten.

Aansluiting  

Tot slot moest enkel de bekabeling nog worden aangesloten. Het speciale aansluitpunt hiervoor is bij de Ducati vrij eenvoudig te bereiken. Dat is slechts een kwestie van een zijpaneel naast de tank te verwijderen. 
Maar om de enkele de voedingskabel met de twee connectoren (die in elkaar geschroefd worden) netjes te kunnen verwerken, heb ik toch aardig wat pogingen moeten ondernemen. De aansluitkabel van de onroad motorhouder is wat kort en hierdoor kwam de connector nooit op een visueel mooie of geschikte plaats uit. Na enige pogingen heb ik het dan ook opgegeven om de kabel op conventionele wijze in/ bij de cockpit te monteren. In plaats daarvan heb ik de kabel, via de buitenzijde van de cockpit, aan de motorsteun bevestigd. Hierdoor loopt de kabel nu mooi via de linkerzijde, onder de windbescherming door naar de rechterzijde waar die mooi onder het zijpaneel verdwijnt.
En de koppeling valt nu mooi in de uitsparingen van de motorsteun en zijn heel eenvoudig te bereiken.

Voedingskabel met connectoren


Testen   

Toen al deze stappen uiteindelijk goed verlopen waren, was het tijd om alles goed te testen. En hierbij heb ik geen foutjes of storingen meer kunnen ontdekken. Volgens mij is dit systeem nu klaar voor gebruik en is het alleen wachten op wat beter weer. Ondertussen kan ik mijn focus op de verdere inrichting van het navigatietoestel (DMD2 en het Android Tablet) richten. Er is nog genoeg te doen.

Dan heb ik nog wat foto's van het eindresultaat.

Ducati met DMD T865X Nav Tab
     
Ducati met DMD T865X Nav Tab

Ducati met DMD T865X Nav Tab

Reacties

Een reactie posten