Motor Routes | Herfstrit in Luxemburg #motor route in Luxemburg #motorrit in Luxemburg

 Herfstrit in Luxemburg


Herfstrit in Luxemburg



Een nieuwe route

In de nadagen van het motorseizoen 2025 benut ik elke gelegenheid om nog mooie herfstritten op de motor te maken. Toen de weersvoorspellingen enkele dagen geleden nog redelijk weer aankondigden, ben ik achter m'n pc gaan zitten en heb ik mijn blik nog eens op de kaart van het mooie Luxemburgse land laten vallen.
Enige maanden geleden ben ik namelijk op het idee gekomen om dat land meer te bezoeken, te ontdekken en om met die nieuwe informatie motorroutes te maken.

Zo heb ik eerder al twee motorroutes gepubliceerd #Motor Routes in Luxemburg en wil ik daar natuurlijk nog meer routes aan toevoegen. Daarom ben ik weer achter m'n pc gaan zitten en heb ik met behulp van Google Maps én de routeplanner van de MyRoute-app een concept route van 185 km samengesteld. Hierbij heb ik het thema 'Kastelen en burchten in Luxemburg' gekozen om niet zomaar wat op de kaart te moeten prikken. 

En natuurlijk moet je zo'n concept route ook testen en ben ik op woensdag 29 oktober richting Luxemburg vertrokken.

de Rit

Omstreeks 09.00 uur was het nog zwaar bewolkt en slechts 12 graden Celsius toen ik richting Battice (B) ben vertrokken. De ochtendspits was voorbij en de verkeersdrukte was vrij normaal. Voordat ik Battice bereikte ben ik nog snel bij een tankstation in België gestopt om mijn brandstof aan te vullen. Hierna heb ik de snelweg E42 gepakt en ben ik naar St.Vith gereden. Door wegwerkzaamheden op verschillende locaties heb ik wat tijd verloren, maar het uitzicht over de mooie valleien maakte dat helemaal goed.

Hoe dichter ik bij St.Vith kwam, des te lager werd de temperatuur. Op enig moment was het nog maar 9 graden Celsius en zorgde de kou voor een onaangenaam gevoel. M'n lichaam werd wat stijfjes en m'n concentratie leek er ook wat onder te leiden. Een duidelijk teken voor mij om hier aandacht aan te besteden en mijn rijstijl wat aan te passen (oftewel rustiger aan doen).

Het begin van deze route lag kort bij de afslag 15 bij St.Vith en ik had m'n Garmin Zumo XT2 zo ingesteld dat deze afslag het eindpunt van de route erheen was. Ik moest daar de route die ik wilde gaan rijden dan ook eerst weer oproepen en activeren.
Omdat ik mij al op de route bevond, gebruikte ik de opdracht dichtsbijzijnde invoerpunt om de route te starten (volgende bestemming selecteren). Deze handeling heb ik altijd gebruikt op het moment dat ik een route startte terwijl ik mij al op de route bevond. Nooit eerder problemen mee gehad. 
Maar nu vertikte de Zumo XT2 het om de route, die ik eerder gecontroleerd had, goed te berekenen. De Zumo XT2 berekende de snelste route naar het eindpunt van de route dat 6 km verderop lag. Ook bij een tweede poging bleef het toestel deze route berekenen.
Hierop ben ik naar een ander punt gereden dat op enige afstand van het startpunt van de route lag. Daar heb ik de route vervolgens weer opgeroepen en geactiveerd. Hierbij heb ik vervolgens Begin ingevoerd op de route te activeren (volgende bestemming selecteren). Normaliter bracht deze opdracht mij altijd op de snelste wijze naar het startpunt, maar nu toverde de Zumo XT2 een route tevoorschijn die zo'n 40 km korter was dan de oorspronkelijke route.
Ik hoef niet te vertellen dat ergernis zich meester maakte van mij. Alweer een Zumo XT2 die kuurtjes vertoonde!
Vervolgens ben ik naar het startpunt gereden en hoopte ik dat een herberekening van de route de oplossing zou bieden. Maar nee, er kwam wéér een andere route uit de berekening.
Als laatste redmiddel heb ik de route eruit gegooid en heb ik de route opnieuw geladen. Omdat ik op de route stond heb ik vervolgens Eind gebruikt om de route te starten (volgende bestemming selecteren) en bij deze poging kreeg ik eindelijk een goede route te zien! Althans, een route die dezelfde afstand (en vorm) had als de oorspronkelijke route! 
Later, tijdens het rijden van de route, ben ik wederom tegen onverklaarbare probleempjes met het toestel aangelopen. Maar daarover later meer.

Het eerste deel van de route, zeg maar de eerste 30 minuten, reed ik vooral over goede doorgaande wegen en was het aangenaam rijden maar niet bijster interessant. Dat veranderde echter op slag toen ik bij Lipperscheid de N7 verliet. Het was alsof ik in een andere wereld stapte, want de weg veranderde meteen in een prachtige bochtige bergweg met fantastisch uitzicht.

Ik stopte vervolgens op een mooi punt en omdat er zo weinig verkeer was, kon ik op m'n gemakkie wat foto's maken. Zo heb ik de topfoto gemaakt, een foto van de achterzijde van Chateau de Bourscheid en een van de mooie weg.

Motorroute in Luxemburg

Motorroute in Luxemburg


Hierna ben ik over de mooie bochtige bergweg doorgereden naar de andere zijde van de vallei en heb ik daar een foto kunnen maken van de voorzijde van het Chateau de Bourscheid.

Motorroute in Luxemburg


Het uur dat volgde heb ik alleen maar genoten van de prachtige berg- en boswegen met veel hoogteverschillen en adembenemede vergezichten over de valleien. Luxemburg is wat dat betreft gewoon een paradijs voor motorrijders!

Motorroute in Luxemburg


Toen ik later het plaatsje Colmar-Berg inreed, zag ik eerst een torenspits voor mij opdoemen en reed ik het lager gelegen plaatsje binnen. Hierbij ontkom je er niet aan om rond het Chateau de Berg te rijden. Een heel bijzonder en mooi Chateau met prachtig aangelegde tuinen en gebouwen. Helaas is dat privédomein, maar wel erg indrukwekkend om er langs te rijden.

Vervolgens ben ik weer via mooie land- en boswegen verder gereden tot dat ik bij Schrondweiler arriveerde en mijn Zumo XT2 aangaf dat ik moest keren en terug rijden. Dat was een heel vreemde situatie omdat er geen aanleiding was om de route zo te maken of te wijzigen ivm. werkzaamheden. Ik volgde de aangegeven route en niet veel later gebeurde er wederom een merkwaardige wijziging in de route. Ook hier weer een weg inrijden en vervolgens na enige afstand te moeten keren en terug rijden. Ik kreeg stilaan weer het gevoel dat er iets mis was ....
Later heb ik vastgesteld dat de oorzaak hiervan in de routeplanner van MyRoute-app lag. Daar was een routedeel tussen twee routepunten om mij onbekende reden gewijzgd. Hierdoor waren er twee 'losse routepunten' in de route ontstaan. Voor mij wederom een voorbeeld om routes die in de routeplanner van My'Route-app gemaakt zijn, toch nog in BaseCamp te controleren. Dat had ik nu dus niet gedaan 😎

Omstreeks 12.30 uur ben ik op een prachtige berg/ bosweg gestopt en heb ik daar m'n boterhammetje gegeten. Er was bijzonder weinig verkeer en tijdens de hele rit heb ik slechts enkele motorrijders gezien. 

Motorroute in Luxemburg


Jammer genoeg bleef de temperatuur vrij laag, gemiddeld zo'n 10 - 11 graden Celsius en was ik toch weer blij met de handvatverwarming. Maar het was droog en de wegen waren gewoon goed. Natuurlijk veel bladeren, maar met aangepaste snelheid en wat meer marges was het gewoon goed te doen. Ik heb ontelbare bochtencombinaties en haarspeldbochten gereden en op geen enkel moment een glij- of schrikmomentje gehad. En dat is wel zo fijn.

Wel heb ik nog kunnen genieten van mooie kastelen of chateau's en het Chateau de Beaufort is daar een voorbeeld van. Je rijdt een bergweg af en onderaan deze weg zie je dan een prachtige kasteelruïne liggen. Daar moet je dan wel voor stoppen.

Rue du Chateau

Chateau de Beaufort

Chateau de Beaufort


Maar ook het plaatsje waar dit chateau ligt is erg leuk om te bezoeken!

Niet veel verder ben ik de rivier Sûre over gestoken en wilde ik de route langs de rivier Our in noordelijke richting volgen. Maar helaas kwam ik bij wegwerkzaamheden uit en kon ik m'n route niet vervolgen. Ik herinnerde mij dat ik langere tijd geleden ook al problemen heb gehad in dit gebied en kennelijk was men er nog steeds bezig met werkzaamheden. Hier had de routeplanner van de MyRoute-app geen andere route van gemaakt, wat dan wel weer vreemd is.

Net als langer geleden, heb ik de mooie N9 langs de Sûre gevolgd en ben ik vervolgens over de N17 naar het mooie plaatsje Vianden gereden. Via een klein weggetje langs het Chateau ben ik naar de Cr322 gereden die langs een groot meer loopt. Al snel zag ik dat men de toplaag van deze weg had af-gefreesd en leek het - door de kleine groeven - alsof ik dat hele stuk met leeglopende banden heb gereden. De rechte stukken waren geen probleem, maar in de bochten leek het alsof ik op grove noppen banden reed. Niet echt gevaarlijk maar gewoon een onprettig gevoel.

Na een stukje in noordelijke richting te zijn gereden ben ik bij Untereisenbach de grens met Duitsland gepasseerd. Vandaar ben ik via kleine en mooie berg/ landwegen door de Südeifel via Dasburg, Dahnen en Lützkampen weer naar de grens met België gereden. Het laatste deel van de route voerde mij vervolgens naar de snelweg ten zuiden van St. Vith.

Over de E42 ben ik vervolgens weer naar Battice gereden en heb ik daar weer de tank vol gegooid. Toen ik vervolgens de route naar huis had ingevoerd en ik iets van de route afweek, kreeg ik de vraag (op de Zumo XT2) of ik de route wilde herberekenen. Ik tikte op het scherm dat ik dat niet wilde en vervolgens gebeurde er niets meer. Het scherm bevroor voor langere tijd en was het toestel niet meer toegankelijk. Op enig moment verscheen de kaart weer op het scherm en kon ik het toestel normaal bedienen. Het spreekt voor zich dat ik hierna niet veel vertrouwen meer heb in dit toestel. Ik vraag mij dan ook af of dit iets te maken heeft met de kaartupdate die recent is uitgevoerd. Ook bij het vorige toestel ontstonden na een kaartupdate grote problemen en heb ik dat toestel later kunnen inruilen. De tijd zal uitwijzen of dit toestel betrouwbaar genoeg zal zijn voor mij. 

Omstreeks 16.45 uur was ik weer veilig en wel thuis en parkeerde ik m'n flink vervuilde motor op z'n vaste plekje. Volgens de opslagen tracks heb ik zo'n 418 km afgelegd en ben ik 7 uur en 39 minuten onderweg geweest. Ook nu heb ik tijdens de route weer aardig wat hoogtemeters gemaakt, waar ik alleen maar met veel genoegen aan terug denk.

Hoogtegrafie route Luxemburg


Inmiddels heb ik de oorspronkelijke route natuurlijk aangepast met de informatie uit deze rit. Deze route zal ik later, waarschijnlijk bij de start van het nieuwe motorseizoen, op m'n blog publiceren. 



Reacties

  1. Geweldig beschreven en wat een ergernis met je zumo, , prachtige foto’s,kijk en lees vaak alles van jouw site,rij zelf nu maar korte ritjes,maar kijk nu al uit naar het komende motorseizoen.
    Mvg
    Jan van Duffelen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten