Motor Reizen | Terugblik motorreis 2025 - Kroatië en Montenegro

 Motorreis 2025 - Kroatië en Montenegro 

Terugblik



Motorreis 2025 Kroatië en Montenegro



Even terug kijken (en mijmeren)

Het lijkt inmiddels alweer zolang geleden dat ik samen met m'n motormaatje Rene die prachtige motorreis door Kroatië & Montenegro heb gemaakt. Maar aan al dat moois komt een einde en nadat ik het reisverslag van Rene had ontvangen, was de tijd gekomen om alles netjes af te sluiten.

En met netjes afsluiten bedoel ik (in deze) dat ik alle relevante informatie op een prettige wijze in dit Blog plaats en publiceer. Dat vergt nogal wat uurtjes werk maar start hiermee ook het 'geestelijke proces' van afsluiten. Ik doorloop hierbij meerdere denkprocessen over de dingen die goed zijn gegaan, die fout zijn gegaan, die verbeterd kunnen worden en ga zo maar door. In tegenstelling tot al hetgeen ik moet opzoeken, inventariseren, schrijven om het te kunnen publiceren roepen alleen de foto's de emoties/ gevoelens bij mij op. Daar kan ik lang naar kijken en mijmeren.....

Maar gelukkig heb ik niet alleen de foto's nog, maar heeft Rene ook nog een mooi verslag geschreven van deze reis. In dit verslag beschrijft Rene hoe hij deze reis heeft beleefd.

Reisverslag van Rene

Naar de Balkan 2025

 

Eindelijk, het was zover. Na de nodige voorbereidingen begonnen Wiel en ik aan onze reis naar de Balkan. De bedoeling was om via de Adriatische kust naar het zuiden te rijden tot aan de grens met Albanië. Vandaar weer naar het noorden en via de binnenlanden terug te rijden naar Oostenrijk. Afstand een slordige 5000 km door 10 landen.

Wiel dit jaar op zijn nieuwe Ducati V4 Multistrada en ik op mijn trouwe Honda ST 1300 Pan European. 

De eerste dag bracht ons naar Zuid Duitsland. Die avond genoten we van een biertje met uitzicht op de Bodensee. Die ochtend waren we met regenachtig weer vertrokken uit Nederland en zijn het betere weer tegemoet gereden.

Hoewel beter? De rest van de reis was het werkelijk bloed en bloed heet. Net in deze periode was er een langdurige hittegolf in de Balkan en omstreken. Iedere dag was het weer afzien bij temperaturen van 35 graden en meer. Wiel en ik droegen allebei een koelvest, maar na een paar uur rijden was de temperatuur alweer zo hoog dat het niet leek uit te maken. Koelvesten blijken dus maar tot een bepaalde hoogte verschil te maken. De motoren hebben dit alles prima doorstaan, maar wij niet. Iedere dag weer werd het met name na 12 uur afzien. De laatste twee uur op de motor ben je bijna letterlijk gaar en wil je maar één ding. Alles uit trekken en naar de airco op je hotelkamer toe.

Wat mij vooral is bijgebleven van deze reis is de prachtige kust langs de Adriatische zee en het ruige rotsachtige binnenland van deze regio. Langs de kust waren de wegen prima en redelijk vloeiend. In het binnenland waren de wegen dat vaak niet. We hebben alle soorten wegen gereden deze reis en met name in het binnenland was het soms echt doorbijten. Slecht asfalt, smalle wegen met talloze bochten omringd met hoog struikgewas waardoor je geen idee had wat er na de volgende bocht je tegemoet kon komen of hoe scherp de volgende bocht zou zijn. Heel veel haarspeldbochten, zoveel dat het op een gegeven moment routine werd om weer zo een bocht te nemen. Deze tocht had so wie so een heel hoog bochtengehalte. Een recht stukje asfalt was een verademing. Een aparte vermelding verdient het gedwongen off-road rijden in met name Montenegro. Een weg vernieuwen is daar een kwestie van over kilometers lang de complete weg er uit rukken en het verkeer laten rijden over de rotsachtige ondergrond van grote en kleine stukken gebroken rots. Een feest om over te rijden, maar niet heus. Gelukkig bleven de banden heel.

Wiel had weer zijn best gedaan om de mooiste routes te maken en om hotels bij te zoeken. Ook dit keer weer alle complimenten voor Wiel zijn werk. Aan het eind van de dag was er altijd weer een fijn hotel met airco en koud bier. Wiel had bij de selectie ook rekening gehouden met het veilig weg kunnen zetten van de motoren. Het slaapt toch beter als je weet dat je motor op een goede plek staat en niet ergens langs de straat.

Terugkijkend kan ik zeggen dat we weer een prima reis hebben gehad. Het grootste ongemak zat hem in de hoge temperatuur iedere dag weer. Terugrijdend raakte we in de Alpen de hitte gelukkig weer kwijt en werd het een stuk aangenamer. Onze route ging over de Gross Glockner richting Duitsland. Om deze route te mogen rijden werden we geacht 35 euro per motor te betalen. Een wel hele hoge prijs voor deze berg, want zo spectaculair was de route nou ook weer niet. Op de laatste dag hadden we als uitsmijter nog een hele dag regen. Wat een feest, dwars door het Ruhr gebied in de stromende regen. Dit gecombineerd met de ene na de andere file maakte deze dag tot een gedenkwaardige rit. Ik had het mij al een  keer eerder voorgenomen om nooit meer door het Ruhr gebied heen te rijden na een eerdere soortgelijke ervaring en na deze keer ga ik mij daar ook aan houden. Wat een doffe ellende om daar doorheen te moeten rijden. Helaas bleek ook nog mijn regenpak niet bestand te zijn tegen urenlang regen en was ik blij om eindelijk, nat en koud, weer veilig thuis te komen.

 

Wiel , weer bedankt voor de moeite die je gedaan hebt voor het maken van de routes en het zoeken van de hotels. We hebben samen weer een fijne tijd gehad en een mooie rit gemaakt.

Volgend jaar naar de Pyreneeën. Nu al zin in!

 

Motorreis Kroatië en Montenegro 2025
Rene en z'n Honda


Terugblik

Tsja, wat rest mij dan nog om te zeggen of te schrijven?

Het was een prachtige en zeker avontuurlijke reis die heel goed verlopen is. Het was mijn eerste reis  op de Ducati Multistrada V4S Grand Tour en kan ik alleen schrijven dat die motor al mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen heeft!
Ook de nieuwe Michelin Road 6 banden hebben zich heel goed gehouden en staan nu op plaats 1 van m'n favoriete motorbanden.
Helaas heb ik wel de hele reis problemen met m'n Garmin Zumo XT2 gehad waardoor toch enige frustratie is blijven hangen. Niet over de reis, maar over de kwaliteit van dit toestel én de stuurbediening.

Ik kan vele uren vertellen of schrijven over deze reis, maar ik kan niet goed uitleggen wat zo'n reis met je doet. Je verruimt je horizon, je leert andere culturen kennen, je leert je aanpassen aan de omstandigheden, je leert nieuwe vaardigheden en ga zo maar door.
Elke ochtend stap je op je motor en weet je alleen naar welke hotel je moet rijden. Verder is het genieten van het motor rijden, het gezelschap en al het moois dat je tijdens de rit te zien krijgt.

En zeker in Montenegro kun je nog veel avonturen beleven!

Alles netjes op een pagina

Voor de lezers die alles nog eens terug willen lezen, heb ik alle informatie, routes en dag verslagen via één pagina toegankelijk gemaakt. Een betere afsluiting kan ik op dit moment niet verzinnen 😎

Reacties